Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fiskk
SWEiNSANE skrev: tis 23 jun 2020, 14:22 Precis som Zanders säger så är motorn densamma mellan T6 TE och T8 TE då effektuttaget skiljer.

Här är ett utdrag ur mejlkonversationen jag haft med Volvo om detta. Har kört T6 Twin Engine och kompressorljudet går inte att missta. Får min i veckan :-)

”Tack för ditt mejl angående Volvo V60 T6 Twin Engine.

Motorn i V60 T6 Twin Engine har kompressor, turbo samt en elmotor.

Du får gärna jämföra specifikationerna för motorerna https://www.volvocars.com/se/bilar/mode ... er/motorer”.
tack för infon! surret på jobb är också att T8 har kompressor, men inte T6an.. då är den biten utredd iaf! :)
av tunnis
Om nu Volvon har AWD, elstol och keyless vilket BMWn verkar sakna och dessutom är billigare så känns väll valet ganska givet?
Dessutom har väll Volvon fler HK?
Användarvisningsbild
av Wibe
Kan inte uttala mig om drivlinorna men hade nog kanske tagit BMWn. Tycker den är snyggare och inte lika vanlig som nämnts tidigare i tråden... Samtidigt så är det ju inte riktigt samma utrustning som jämföra men kan du vara utan det som du får med på V60n så hade jag tagit BMWn Personligen hade jag aldrig igen velat vara utan elstol med minne om man är fler än en som kör bilen. Kanske I-landsproblem men kan man välja så kan man

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av SemiImbecille
Lite som att svära i kyrkan här men hade nog tagit BMWn, men har beställt en T6:a :D
Men några åsikter från mitt håll
Fördelar Volvo:
Större bagage
Bättre dragvikt (2000kg vs 750kg på BMW)
I mitt fall lite mer utrustning för pengarna pga ramavtal
60l tank vs 40l i BMWn
Högre systemeffekt
Mindre risk för inbrott ;)

Fördelar BMW
Snålare motor samt längre räckvidd på el (sett folk som kommit 70km på el endast)
Starkare elmotor
Lättare
Elvärmare
BMW OS 7.0 + Idrive överlägset Sensus
Tystare
Ambient lights som standard, trevligare inredning
av Snelhest
T6 och T8 är inte identiska.
T8 har större turbo och även en kompressor, det saknar T6. Jag ska ladda upp bildbevis i dagarna, erbjuder även alla andra som påstår annat att påvisa att det sitter kompressor i T6 TE/Recharge.
Om jag mot förmodan har fel, tar jag på mig skämsmössan i en månad här på forumet :ninja:

Bränsleförbrukningen dem emellan är helt försumbar.

Med min T8 kör jag 45-48km på el om jag är lite aktiv med att inte (mekaniskt) bromsa, utan tar vara på alla tillfällen att ladda lite. Med "Pure"-läget blir det ett antal kilometer till vid rätt omständigheter.
På bensin och motorväg Borås <--> Jönköping ligger jag på 0.7 i lagliga hastigheter. Det är högst imponerande bensinförbrukning, min andra bil, en MB E350cdi (3l diesel, 280hk) går inte under 0.7 samma sträcka.

Sen kan jag hålla med om att elmotorn skulle varit starkare i Volvon, men å andra sidan drar jag både båt och släpkärra med el. Det är väl lite mer acceleration som hade varit trevligt på elmotorn.

Ha i åtanke att V60:in har fullstort bagage jämfört med BMW:n. (Edit: Såg nu att detta redan nämnts, sorry boys).

Edit: Att man kan komma långt med BMW:n är relativt, i hård kyla dras kapaciteten ner rejält eftersom den använder el för att värma, till skillnad från Volvon.

En annan riktig kräksfaktor med BMW är det där förbannade jävla UFO-ljudet de avger på utsidan.
Helvete vad illa det låter och det hörs tydligt när de kommer svävande längs gatorna på EL, tänk valfritt svävande tefat från valfri 70-talsfilm.

Ofta ser förarna ut som ufon efter detta skådespelet också.
av SemiImbecille
Snelhest skrev:T6 och T8 är inte identiska.
T8 har större turbo och även en kompressor, det saknar T6. Jag ska ladda upp bildbevis i dagarna, erbjuder även alla andra som påstår annat att påvisa att det sitter kompressor i T6 TE/Recharge.

Med min T8 kör jag 45-48km på el om jag är lite aktiv med att inte (mekaniskt) bromsa, utan tar vara på alla tillfällen att ladda lite. Med "Pure"-läget blir det ett antal kilometer till vid rätt omständigheter.
På bensin och motorväg Borås <--> Jönköping ligger jag på 0.7 i lagliga hastigheter. Det är högst imponerande bensinförbrukning, min andra bil, en MB E350cdi (3l diesel, 280hk) går inte under 0.7 samma sträcka.

Sen kan jag hålla med om att elmotorn skulle varit starkare i Volvon, men å andra sidan drar jag både båt och släpkärra med el. Det är väl lite mer acceleration som hade varit trevligt på elmotorn.

Ha i åtanke att V60:in har fullstort bagage jämfört med BMW:n.
Intressant om det kan klargöras en gång för alla

Såhär ser det ut om man kollar motorkoderna

B4204T46
The B4204T46[161] (BF) delivers 253 PS (186 kW; 250 hp) at 5500 rpm and 400 N⋅m (300 lb⋅ft) of torque between 1700–5000 rpm. The rear electric motor (ERAD) delivers 87 PS (64 kW; 86 hp) and 240 N⋅m (180 lb⋅ft) of torque. Turbocharger and supercharger.

Battery capacity was 10.4 kWh for model year 2019. It was increased to 11.6 kWh for model year 2020.

This engine is only available with the AW TG-81SD gearbox.

Emissions level Euro 6d-TEMP.

Applications:

2020–present Volvo S60 II badged as S60 T6 AWD
2019–present Volvo V60 II badged as V60 T6 Twin Engine, V60 T6 Twin Engine AWD or V60 T6 Twin Engine eAWD

B4204T48
The B4204T48 (BT) delivers 318 PS at 5800–6100 rpm and 430 N⋅m (320 lb⋅ft) of torque at 4500 rpm. The rear electric motor (ERAD) delivers 87 PS (64 kW; 86 hp) and 240 N⋅m (180 lb⋅ft) of torque. Turbocharger and supercharger.

Battery capacity is 11.6 kWh.

This engine is only available with the AW TG-81SD gearbox.

Emissions level Euro 6d-TEMP.

Applications:

2020–present Volvo S60 III badged as S60 Polestar Engineered or S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered
2020–present Volvo V60 II badged as V60 Polestar Engineered or V60 T8 Twin Engine Polestar Engineered
2020–present Volvo XC60 II badged as XC60 Polestar Engineered or XC60 T8 Twin Engine Polestar Engineered
2019–present Polestar 1 badged as Polestar 1
av Fiskk
tunnis skrev: tis 23 jun 2020, 20:38 Om nu Volvon har AWD, elstol och keyless vilket BMWn verkar sakna och dessutom är billigare så känns väll valet ganska givet?
Dessutom har väll Volvon fler HK?
de sakerna du nämner kan vara en avgörande faktor helt klart. DOCK "behöver" jag inte något av det egentligen.

det är ett faktum att där är fler HK i volvon, men efter att ha kört båda bilarna så vetifan om de känns som det faktiskt.

Den största edgen BMW har enligt mig är deras iDrive 7.0 OS.. sjukt snyggt både display vid ratten och i mittkonsollen.
av Fiskk
Wibe skrev: tis 23 jun 2020, 21:45 Kan inte uttala mig om drivlinorna men hade nog kanske tagit BMWn. Tycker den är snyggare och inte lika vanlig som nämnts tidigare i tråden... Samtidigt så är det ju inte riktigt samma utrustning som jämföra men kan du vara utan det som du får med på V60n så hade jag tagit BMWn Bild Personligen hade jag aldrig igen velat vara utan elstol med minne om man är fler än en som kör bilen. Kanske I-landsproblem men kan man välja så kan man

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du låter lika övertygad som jag att valet är CP-SVÅRT!! :D haha. "nog kanske" har jag sagt till frugan 7000 gånger de sista dagarna och hon är så trött på mitt biltjat..

Nu har hon inte körkort, så minnesfunktionen är inte superviktig just nu iaf.

ska vi nämna hur vanliga de är så där jag bor finns det väldigt många volvo v60 i direkt närhet. inga hybrider dock. men mot BMW så ser jag väldigt få av den nyare modellen.
av Fiskk
SemiImbecille skrev: tis 23 jun 2020, 22:02 Lite som att svära i kyrkan här men hade nog tagit BMWn, men har beställt en T6:a :D
Men några åsikter från mitt håll
Fördelar Volvo:
Större bagage
Bättre dragvikt (2000kg vs 750kg på BMW)
I mitt fall lite mer utrustning för pengarna pga ramavtal
60l tank vs 40l i BMWn
Högre systemeffekt
Mindre risk för inbrott ;)

Fördelar BMW
Snålare motor samt längre räckvidd på el (sett folk som kommit 70km på el endast)
Starkare elmotor
Lättare
Elvärmare
BMW OS 7.0 + Idrive överlägset Sensus
Tystare
Ambient lights som standard, trevligare inredning
Ännu en fantastisk kommentar :) du har beställt en v60 men hade egentligen valt BMW. Det är precis här jag är.. man får lite mer skit för pengarna i v60, men BMWn lockar in en likt en "främling med godispåse" ... :D

har valt bort drag. behöver det en gång varaannat år. billagare att låna syrrans bil o hyra släp än att betala 20:- i månaden eller va de blir för ett dragpaket.

jag har inte kollat bagage utrymme i liter eller så, men enlig BMW säljare så är golvet höjt 3cm i 330e Touring modellen. har du siffrorna?

BMW OS 7.0 + Idrive överlägset Sensus - här håller jag med till 100%
av Fiskk
Snelhest skrev: ons 24 jun 2020, 08:08 T6 och T8 är inte identiska.
Om jag mot förmodan har fel, tar jag på mig skämsmössan i en månad här på forumet :ninja:

Ha i åtanke att V60:in har fullstort bagage jämfört med BMW:n. (Edit: Såg nu att detta redan nämnts, sorry boys).

Edit: Att man kan komma långt med BMW:n är relativt, i hård kyla dras kapaciteten ner rejält eftersom den använder el för att värma, till skillnad från Volvon.

En annan riktig kräksfaktor med BMW är det där förbannade jävla UFO-ljudet de avger på utsidan.
Helvete vad illa det låter och det hörs tydligt när de kommer svävande längs gatorna på EL, tänk valfritt svävande tefat från valfri 70-talsfilm.

Ofta ser förarna ut som ufon efter detta skådespelet också.
tack för ditt utförliga svar! skämsmössa eller inte! om den har kompressor eller inte är midre intressant för mig egentligen, men nu vill jag verkligen veta hur det ligger till! :)
kan dom gjort en ändring från 20-21 modellerna? dom böt namnet iaf! Recharge... supercharge.. osv :) spekulerar.

har du siffror färskt i minnet för bagage? som ja sa i en annan kommentar så säger BMW säljaren att dom höjt golvet i 330e touringen med 3 cm. i övrigt vet jag inte liter volym mellan bilarna.

sen.. vem vill inte vara som George Jetson som puttrar runt i sit flygande tefat :D haha skämt o sido.
Broms höger fixas aldrig

byt bromsokshållaren och slangarna fram till[…]

Bygga vevhusventilation?

En sak som också är viktig är att […]

Köpte för nåra månader sedan[…]

Har en V70 D5 FRÅN 2015. Har under 1 å[…]