Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DavidBlomqvist
#1311959
RaymondShaw skrev:
DavidBlomqvist skrev: tis 16 apr 2019, 09:24
Paglar skrev:Jag lurar själv på en V60 T6 TE, så jag köpte senaste numret (nr9) av Teknikens Värld där man testade några laddhybrider.
I deras test gick Passat GTE 39km på en full laddning, V60 T8 med 10,4kWh batteri fixade 42km.
Baserat på Volvo Cars egna uppgifter om 15% längre räckvidd på årsmodell 2020, så kan man gissa på 48km med det nya batteriet.
Om vi tar sommarkörning så kommer jag (obs ej motorvägskörning då) mellan 45km och upp till 50-51km med min Passat så där håller jag inte med. Däremot kan jag tänka mig att Volvon vinner på vintern pga bensinvärmaren för att värma kupen. Min lägsta notering med Passaten i vintras hamnade på 23km men då hade jag 24 grader i kupen och stolsvärmen på :D
Nya Passaten som börjar säljas i Maj får ju upp till 70km i räckvidd enlig gamla mätcykeln och 55km enligt nya mätcykeln.
Bytte min Passat GTE mot en XC60 T8 förra veckan och min upplevelse är att volvon går ca 5-7 km längre än passaten på samma vägavsnitt. (6km 50-väg, resten 100-väg). Däremot så drar Volvon mer soppa men det är ju betydligt fler hk så det är inget konstigt. I övrigt är Volvon i mitt tycke en helt annan bil när det gäller komfort, kvalitetskänsla, körglädje m.m. Jag kommer inte att ångra uppgraderingen :-D
Det låter ju bra. :) Jag är nog också ute efter lite mer "lyxigare" känsla och V60n jag provkörde kändes väldigt fin. Iofs var ju den "fullsmetad" inscription medans jag inte ens kan få läderklädsel i min. Ska dock testa en vanlig momentum snart så man får känna på det med :)
av DavidBlomqvist
#1311960
Mabuse skrev:Det är klart att så länge bilen är inkopplad på nätet, kan man lika gärna grilla med elvärmare. Att elda bensin i det läget är galet. Sorry, jag missade den biten i ditt inlägg ovan.

Och just med tanke på miljöaspekten nämnde jag att man skulle elda med etanol, och inte bensin eller diesel.
Jag nämnde väl även att jag bara har 2,5 mil till jobbet och det är den sträckan jag helst vill ha som 100% el och då funkar det ju ypperligt att även värma bilen på el :)
av stevvee
#1311986
DavidBlomqvist skrev:
RaymondShaw skrev:
DavidBlomqvist skrev: tis 16 apr 2019, 09:24 Om vi tar sommarkörning så kommer jag (obs ej motorvägskörning då) mellan 45km och upp till 50-51km med min Passat så där håller jag inte med. Däremot kan jag tänka mig att Volvon vinner på vintern pga bensinvärmaren för att värma kupen. Min lägsta notering med Passaten i vintras hamnade på 23km men då hade jag 24 grader i kupen och stolsvärmen på :D
Nya Passaten som börjar säljas i Maj får ju upp till 70km i räckvidd enlig gamla mätcykeln och 55km enligt nya mätcykeln.
Bytte min Passat GTE mot en XC60 T8 förra veckan och min upplevelse är att volvon går ca 5-7 km längre än passaten på samma vägavsnitt. (6km 50-väg, resten 100-väg). Däremot så drar Volvon mer soppa men det är ju betydligt fler hk så det är inget konstigt. I övrigt är Volvon i mitt tycke en helt annan bil när det gäller komfort, kvalitetskänsla, körglädje m.m. Jag kommer inte att ångra uppgraderingen :-D
Det låter ju bra. :) Jag är nog också ute efter lite mer "lyxigare" känsla och V60n jag provkörde kändes väldigt fin. Iofs var ju den "fullsmetad" inscription medans jag inte ens kan få läderklädsel i min. Ska dock testa en vanlig momentum snart så man får känna på det med :)
Folk har klagat på att något sticker ut i ryggen på tygstolarna så att prova är ett måste !
av DavidBlomqvist
#1312004
stevvee skrev:
DavidBlomqvist skrev:
RaymondShaw skrev: Bytte min Passat GTE mot en XC60 T8 förra veckan och min upplevelse är att volvon går ca 5-7 km längre än passaten på samma vägavsnitt. (6km 50-väg, resten 100-väg). Däremot så drar Volvon mer soppa men det är ju betydligt fler hk så det är inget konstigt. I övrigt är Volvon i mitt tycke en helt annan bil när det gäller komfort, kvalitetskänsla, körglädje m.m. Jag kommer inte att ångra uppgraderingen :-D
Det låter ju bra. :) Jag är nog också ute efter lite mer "lyxigare" känsla och V60n jag provkörde kändes väldigt fin. Iofs var ju den "fullsmetad" inscription medans jag inte ens kan få läderklädsel i min. Ska dock testa en vanlig momentum snart så man får känna på det med :)
Folk har klagat på att något sticker ut i ryggen på tygstolarna så att prova är ett måste !
Tackar för tipset, det ska jag inte glömma. :-)
av DavidBlomqvist
#1312023
stevvee skrev:
DavidBlomqvist skrev:
RaymondShaw skrev: Bytte min Passat GTE mot en XC60 T8 förra veckan och min upplevelse är att volvon går ca 5-7 km längre än passaten på samma vägavsnitt. (6km 50-väg, resten 100-väg). Däremot så drar Volvon mer soppa men det är ju betydligt fler hk så det är inget konstigt. I övrigt är Volvon i mitt tycke en helt annan bil när det gäller komfort, kvalitetskänsla, körglädje m.m. Jag kommer inte att ångra uppgraderingen :-D
Det låter ju bra. :) Jag är nog också ute efter lite mer "lyxigare" känsla och V60n jag provkörde kändes väldigt fin. Iofs var ju den "fullsmetad" inscription medans jag inte ens kan få läderklädsel i min. Ska dock testa en vanlig momentum snart så man får känna på det med :)
Folk har klagat på att något sticker ut i ryggen på tygstolarna så att prova är ett måste !
Gäller det även delläder stolarna? Det är dom jag ska ha, textil/vinyl eller va dom kallar det :)
av CETT
#1312034
Sebathler skrev: mån 15 apr 2019, 14:16 Jag har en XC60 T8 sedan en månad tillbaka och jag har ca 2 mil till jobbet, motorväg med en rejäl uppförsbacke. Jag klarar mig fram och tillbaka på el med ett undantag om jag ska hålla 110-115 uppför backen går bensin motor igång. Bilen drar totalt 0,3l på sträckan enl VOC till skillnad mot 2l innan när jag hade en XC60 D4 AWD MY16
Det låter overkligt att du klarar 40 km i motorvägsfart på batteridrift. Min XC60 klarar nog inte mer än högst 25 km på batteri i 110 km/h. Detta i läge Pure och gynnsamma förhållanden.
av stevvee
#1312043
DavidBlomqvist skrev:
stevvee skrev:
DavidBlomqvist skrev: Det låter ju bra. :) Jag är nog också ute efter lite mer "lyxigare" känsla och V60n jag provkörde kändes väldigt fin. Iofs var ju den "fullsmetad" inscription medans jag inte ens kan få läderklädsel i min. Ska dock testa en vanlig momentum snart så man får känna på det med :)
Folk har klagat på att något sticker ut i ryggen på tygstolarna så att prova är ett måste !
Gäller det även delläder stolarna? Det är dom jag ska ha, textil/vinyl eller va dom kallar det :)
Nej dom är safe utan det gäller ren textil.
av DavidBlomqvist
#1312057
stevvee skrev:
DavidBlomqvist skrev:
stevvee skrev: Ok, kanon :)

Folk har klagat på att något sticker ut i ryggen på tygstolarna så att prova är ett måste !
Gäller det även delläder stolarna? Det är dom jag ska ha, textil/vinyl eller va dom kallar det :)
Nej dom är safe utan det gäller ren textil.
av Lockis
#1348713
MagnusGBG skrev:Nån här som vet om man kan köra på E85? Och i så fall hur mkt förbrukningen ökar?
Officellt så går det inte. Har någon provat? Möjligt, men jag har inte sett något om det.
Pilot Assist

Ja, det finns olika varianter, beroende på h[…]

Skrynkliga förrsidor

Alla 940 har dåliga dörrsidor om solen[…]

Bakaxelfråga 740?

Det finns 2 olika gjutningar av 1031 men bara en […]

Jag kör lite olika lösningar. V50 -Brem[…]