Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Spid3r skrev: sön 27 jan 2019, 19:29 Det är faktiskt helt skamligt med knappa 4mil el-körning.
Det blir lite absurd att jämföra en normal-blandad-körning mellan "en nyare dieselbil" och en "laddhybrid", tror inte att vi minskar miljöpåverkan då dessa T6-or och T8-or är jättetörstiga när man väl kör på bensin. Det blir lite dubbelmoral enligt mig, men men, det blir väl bättre framöver.
Jag är inne på samma linje där.
Volvos bensin hybrider är fruktansvärt törstiga om man kör dem på bensin.
Så det är fram med laddsladden hela tiden så ofta det går för att få ner genomsnittsförbrukningen till den fantastiska låga nivån som alla påstår.
Kan lika väl köpa en riktig T6 motor och inte räkna decilitrar i förbrukning då och få riktig AWD som fungerar i alla lägen.
Tycker det är synd att de givit upp dieselhybriderna som är optimal när det gäller förbrukning.
Hade de funnits idag hade jag köpt en ny imorgon.
Typ D5 motorn plus elmotor drift på bakhjulen.
Så det är till att ha en dieselbil och ev en mindre elbil framöver tyvärr.
Håller dock inte med att T8 är fruktansvärt törstig på bensin. Ligger på ca 0,8 l/mil på motorväg när batteriet är tomt. Gäller XC90 T8.

Kan man utnyttja att ladda t,ex varje natt så kommer medelförbrukningen vara betydligt lägre än en diesel med knappt hälften av hästarna. Däremot tycker jag att räckvidden borde vara bättre. Säg 8 mil istället för 4. Det hade varit ett stort lyft!
poseidon skrev: ons 30 jan 2019, 09:58 Medelsträckan som Svensson kör är ca 20km. Kan man få alla de att köras på EL så är jag nöjd....
Vi hade klarat oss de flesta dagarna med 20km.
Om v60 T6 TE går in under 9,5bb om knappt tre år när det är dax att byta så ligger den bra till :-)
Dex skrev: ons 30 jan 2019, 01:19
Spid3r skrev: sön 27 jan 2019, 19:29 Det är faktiskt helt skamligt med knappa 4mil el-körning.
Det blir lite absurd att jämföra en normal-blandad-körning mellan "en nyare dieselbil" och en "laddhybrid", tror inte att vi minskar miljöpåverkan då dessa T6-or och T8-or är jättetörstiga när man väl kör på bensin. Det blir lite dubbelmoral enligt mig, men men, det blir väl bättre framöver.
Jag är inne på samma linje där.
Volvos bensin hybrider är fruktansvärt törstiga om man kör dem på bensin.
Så det är fram med laddsladden hela tiden så ofta det går för att få ner genomsnittsförbrukningen till den fantastiska låga nivån som alla påstår.
Kan lika väl köpa en riktig T6 motor och inte räkna decilitrar i förbrukning då och få riktig AWD som fungerar i alla lägen.
Tycker det är synd att de givit upp dieselhybriderna som är optimal när det gäller förbrukning.
Hade de funnits idag hade jag köpt en ny imorgon.
Typ D5 motorn plus elmotor drift på bakhjulen.
Så det är till att ha en dieselbil och ev en mindre elbil framöver tyvärr.
Exakt så känner jag med!
Men en T6 2 liters motor låter inte kul. Lägger då på nån krona och byter märke till MB el Audi och får en V6 med dubbelturbo.
Det skulle göra ont att gå över till BMW eller Mercedes :x , är jäkligt nöjd med S90 idag. Dock kollar jag runt lite i hybriddjungeln för att omvärldsbevaka :-) .

Lite off-topic men en dieselbil skulle man kunna köra mer miljövänligt med tex HVO-bränsle, men men.
Spid3r skrev:Det skulle göra ont att gå över till BMW eller Mercedes :x , är jäkligt nöjd med S90 idag. Dock kollar jag runt lite i hybriddjungeln för att omvärldsbevaka :-) .

Lite off-topic men en dieselbil skulle man kunna köra mer miljövänligt med tex HVO-bränsle, men men.
Och vad skall du välja hos Bmw eller Mercedes?

Bmw har för tillfället ingen bil som inte inkräktar på utrymmen och Mercedes samma sak.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Spid3r skrev:Enligt bmw-säljaren det gick att få till 530e under 9.5basbelopp, lev tid 8 veckor... men jag vet inte, aldrig haft en bmw, tveksam alltså.
Inväntar nog V60 T6 för en provkörning, så får vi se.
Det sade BMW till min fd kollega också, när bilen väl skulle levereras var det helt plötsligt 6 månader...
Spid3r skrev:Enligt bmw-säljaren det gick att få till 530e under 9.5basbelopp, lev tid 8 veckor... men jag vet inte, aldrig haft en bmw, tveksam alltså.
Inväntar nog V60 T6 för en provkörning, så får vi se.
Du får en rätt tråkig 530e för 9,5 pbb.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]