Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har flera tekniker tittat och provkört hos verkstaden där jag köpte bilen och de känner inga vibrationer. Hade ett bra snack med deras mest erfarne tekniker och frågade om de hade gjort något, det enda var att sänka lufttrycket något då det var lite högt enligt honom. Trött och less åkte jag hem ca 5 mil och faktum var att det vibrerade mindre. På vissa sträckor knappt kännbart. Han hade sänkt från 2,5 till 2,4. Kan det verkligen påverka? Testade nu att köra en sväng på 2,6 och sedan sänka till 2,3. Det blir stor skillnad. Min hypotes är att vibrationerna till viss del äts upp av det lägre trycket. Men nog 17 ska jag kunna blåsa i 3kg om det skulle behövas pga tung last t ex. Några hekto hit och dit ska väl inte märkas på en vibrationsfri bil? Det sitter dubbfria conti 235/45 18 på den.
Tragardh skrev:.. Han hade sänkt från 2,5 till 2,4. Kan det verkligen påverka? Testade nu att köra en sväng på 2,6 och sedan sänka till 2,3. Det blir stor skillnad.
Om man har "orunda" däck eller fälgar så blir vibrationerna värre med stenhårda däck.
Lägre tryck får däcken att bättre "flexa undan" när puckeln passerar vägbanan :-D
Åk till en däckverkstad som har Hunter road force-balanseringsmaskiner, sådana har en extra rulle som pressas mot det roterande däcket för att simulera verklig belastning med bilens vikt.
Är det något skumt med däck eller fälg (skevt, ovalt, fel inne i korden) så avslöjas det obarmhärtigt..
Alla däckfirmor har inte sådana maskiner, man får ringa runt och fråga.

Jag åkte själv på Conti dubbfria för några år sedan, typ 3 av 4 däck var orunda :-/ Sen hade de tydligt märkbar morgonsula de första milen man åkte.. Så nu är det Nokian på vintern och Michelin på sommaren som gäller för mig :-)
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]