Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bem skrev:
Petzzon skrev: mån 23 okt 2023, 22:48 Blev lite fundersam hur elvärmaren funkar om man inte laddar bilen alls som jag? Startar bilen då istället eller blir du blåst på funktionen parkeringsvärmare?
Parkeringsvärmaren lär gå igång så länge du har användbar kapacitet kvar i hybridbatteriet. Men till slut lär du ha så lite kapacitet kvar att hybridbatteriet inte kan förse elvärmaren med tillräckligt med ström. Startar du värme i bilen med Volvo Cars appen borde motorn ev. starta istället i den situationen eller man bör få en fråga om man vill starta bilen. Ungefär som när man väljer 15 min eller kortare tid i timern i appen. Den funktionen att starta bilen och få värme i bilen den vägen har du alltid. Välj 15 min eller kortare tid i timern i appen så sker det. Om man vill kan man kan ladda hybridbatteriet under körning om man trycker in Ladda i körlägessidan. Drar en del bensin då förstås.
Låter ju rimligt! Ändå rätt nöjd att jag fick bensinvärmare i min som jag hämta förra veckan.
Användarvisningsbild
av bem
Petzzon skrev: tis 24 okt 2023, 11:28
bem skrev:
Petzzon skrev: mån 23 okt 2023, 22:48 Blev lite fundersam hur elvärmaren funkar om man inte laddar bilen alls som jag? Startar bilen då istället eller blir du blåst på funktionen parkeringsvärmare?
Parkeringsvärmaren lär gå igång så länge du har användbar kapacitet kvar i hybridbatteriet. Men till slut lär du ha så lite kapacitet kvar att hybridbatteriet inte kan förse elvärmaren med tillräckligt med ström. Startar du värme i bilen med Volvo Cars appen borde motorn ev. starta istället i den situationen eller man bör få en fråga om man vill starta bilen. Ungefär som när man väljer 15 min eller kortare tid i timern i appen. Den funktionen att starta bilen och få värme i bilen den vägen har du alltid. Välj 15 min eller kortare tid i timern i appen så sker det. Om man vill kan man kan ladda hybridbatteriet under körning om man trycker in Ladda i körlägessidan. Drar en del bensin då förstås.
Låter ju rimligt! Ändå rätt nöjd att jag fick bensinvärmare i min som jag hämta förra veckan.
Har bensinvärmare också, i min V90 MY22 early. Det var sista året det gick få bensinvärmare i den modellen. Egentligen skulle det sitta en elvärmare i min V90 men då batteriet är ganska litet mätt med dagens mått, bara 11,6 kWh (jämfört med dagens 18,8 kWh) så valde jag bort elvärmaren på min till fördel av bensinvärmaren. Har funkat bra, lika bra som dieselvärmaren som jag hade på förra Volvon. Visst, orenade avgaser släpps ut av bensinvärmaren men jag använder bilen så lite numera att det lilla bensinvärmaren blir använd är ju som en atom i avgashavet mer globalt sett.
Har elvärmare i XC60:n och dieselvärmare i V90:n. Elvärmaren funkar utmärkt och är snabbare. Lite synd att ha en laddhybrid med bensinvärmare kan jag tycka.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]