Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HTA skrev: ons 06 sep 2023, 07:28 Angående törstig V60 T6. Åkte Rovaniemi - Stockholm med urladdat batteri i April med fullpackad bil från golv till tak 122mil enkel väg och då drog den 0.74 L/mil.
Det är den högsta förbrukningen jag haft hittils. Sen att jag är duktig på eko-driving är en annan sak men som med alla bilar så går det att få bilar att dra betydligt mycket mer än det som anges också.
Det var snålt kört. Kanske mycket plattmark och bra asfalt och du körde på eco-tryck i däcken (typ 2,7 bar)? Även vinden vid kan påverka en del, motvind. Jag har själv aldrig reagerat på ovanligt hög bränsleförbrukning på min V90 T6 Recharge MY22. Men så kör jag väldigt lugnt och sällan motorväg. Bara vid omkörningar jag ibland "drar på" för att snabbt komma förbi. Det är ett ruggigt drag i en V90 T6 Recharge (mot jag tidigare varit van vid, V70 i långa banor).
@bem

Ja jag hade runt 2.6 i däcken.

Tja jag körde på rätt bra faktiskt. Lång väg och ville hem.
Sommaren innan med 3 vuxna och lite packning körde jag samma sträcka på 0.66 L/mil.
Allt handlar om att planera sin körning och unvika ett körmönster där man måste stå på bromsen så fort man kommit upp i fart samt att man kan släppa av långt tidigare än man tror och låta bilen rulla mer.
Framför allt märker jag av detta när jag kör i Pure läget att bilen rullar väldigt bra och man tjänar bra på körsträckan på det sättet.
Min bil har visat hela sommaren mellan 92-97km i räckvidd på el och jag kommer över 9 mil på det varje gång.
Året innan låg det på 82-86 så något måste man ha lärt sig :)
Jag är väldigt nöjd i alla fall och jag trodde inte detta var möjligt.
Smidge skrev: mån 04 sep 2023, 21:06 Stort tack @Pear4Life och @bem!

Det verkar som att dagspendlingen inte skall vara något problem.

Återstår att klura ut om förbrukningen vid längre körsträckor (>50 mil) blir rejält mycket högre än exvis en V90 D4. Vad jag förstår kan den gå upp rejält när batteriet är slut på vissa modeller, har dock ännu inte undersökt alla.

Jag har ett rätt brett spektrum av alternativ just nu, allt från äldre V60 Twin Engine (som dock verkar ha för litet bagageutrymme för att vara gångbart) till 2-3 år gammal V60/V90 Recharge för många hundra tussar mer.

Hjälp mig hitta på en trovärdig inbillning till varför jag "får"/bör köpa en Recharge istället för en Passat GTE, som verkar det rimliga men tråkiga valet? ;)
Kom själv från en Passat 4WD 2.0...

Kommer på EN sak som jag saknar mot Passaten... bagageutrymmet!!! V60:n är MYCKET MINDRE!

Beträffande törstigheten... Jag pendlar varje dag ca 16mil (8mil t/r). Kör på bränsle TUR och använder batteriet RETUR. Har INTE kommit över 6.0 i förbrukning när jag kör TUR... och ca 0.2 RETUR... Så snittet blir ju ca 3.0 t/r vilket är mindre än de 4.2 jag som lägst kom ned i med passaten.

Värt att veta är att jag kör mkt lugnt... 100km/h på motorvägen och lägre hastigheter hålls enligt skyltning.

Men kul å köra e den... hej va det går när man behöver köra om fort :-)
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]