Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nybilsförsäljningen i Sverige styrs i hög utsträckning av vad tjänstebilsförarna vill/får köpa. De flesta företag styr mot "miljövänligt" med rätt bra koll på TCO (månadskostnaden). Månadskostnaden, speciellt med högre skatt och högre förmånsvärde på "vanliga" bilar (enbart bensin eller diesel) gör att dessa inte är konkurrenskraftiga. Därmed är de få som köper större Volvo med enbart förbränningsmotor. Därför säljs de inte i Sverige (och många andra länder).

De modeller som har haft lång kö är el och plug-in-hybrider för nybilsleverans. Konsekvensen av det ser vi nu -- de "vanliga" bilarna slutar säljas och tillverkarna prioriterar vad som köps av nybilskunderna.

Jag hämtade själv ut en elbil (BMW i4 M50) i början av maj. Även om det är några år kvar innan det absoluta tvånget att välja elbil kommer fanns det i dagsläget ingen konventionell driven bil som var valbar för mig. Jag har haft både BMW 5-serie och Audi Allroad tidigare -- men enda sättet att kunna välja något liknande för mig var att ta en hybrid, och då var elbil roligare. :-)

De större Europiska tillverkarna (VW-gruppen, BMW, Mercedes) säljer fortfarande rätt många "vanliga" bilar i andra länder. De har också resurser att fortsätta utveckla dem -- även om de också i stor utsträckning fokuserar på elbilar.

Volvo är ett litet märke och måst fokusera, och då blir det elbil.
av Lövet
Malmstroem skrev:Jag hämtade själv ut en elbil (BMW i4 M50) i början av maj. Även om det är några år kvar innan det absoluta tvånget att välja elbil kommer fanns det i dagsläget ingen konventionell driven bil som var valbar för mig. Jag har haft både BMW 5-serie och Audi Allroad tidigare -- men enda sättet att kunna välja något liknande för mig var att ta en hybrid, och då var elbil roligare. :-)
Med handen på hjärtat. Även om du hade "fått" välja en vanlig bil i bilpolicyn - hade du gjort det efter att ha provkört i4? Jag gissar att tanken på att sätta sig bakom en 2-liters diesel V60CC inte lockar särskilt mycket längre då.
av Lövet
Camel skrev:Kan detta delvis bero på att utbudet minskat och folk som vill ha "vanliga" bilar då söker bättre begagnade bilar? Och varför har utbudet av "vanliga" bilar minskat? Beror det på att biltillverkarna är tvungna att redovisa att de säljer bilar som myndigheterna vill att de ska sälja. Eller beror det på att kunderna svek de vanliga bilarna så det inte är lönt att ha dem kvar? Eller beror det på att kunder som är företag inte "får" köpa vanliga bilar? Eller beror det på att en del tillverkare inte har råd med flera parallella produktfamiljer (IEC vs. BEV) samtidigt och därför väljer att avveckla ICE. Inte lätt att svara på. Anledningarna skiftar nog mellan olika tillverkare.
Du är absolut inne på en massa viktiga faktorer. Över hela EU finns ett regelverk om genomsnittsutsläpp, det ligger på 95 gram per kilometer för tillfället i viktat snittutsläpp. Det är alltså helt omöjligt att nå med en V60CC diesel så då måste man antingen luta sig mot 1) småbilar 2) elbilar. Småbilar är mindre lönsamma och har aldrig varit Volvos grej. Återstår elbilar och delvis hybrider. Hybrider är dock påväg bort, deras gynnsamma ställning inom WLTP regelverket (vissa typer av bilar räknas dubbelt osv) är på väg bort. Det är komplext och dyrt med dubbla drivlinor.

Återstår också vad kunderna förväntar sig och vill ha. Jag har träffat absolut ingen som vill gå tillbaka till ren dieselbil efter att ha haft en hybrid eller elbil. Ingen.
De som har haft hybrider klagar uteslutande på att de vill åka mer på el och ha längre räckvidd på el. Det är helt enkelt trevligare att åka på el till vardags.

Effekten på varumärket ska också tas med här. Är det idag bättre för varumärket att vara förknippat med fjällresor med dieselbil eller elbilar? Framförallt utomlands är det första ganska svagt och det är mer positivt i andra länder att förknippas med säkerhet och miljövänlighet. Det behövs inte V60CC för helt enkelt.

Återstår de stackars begagnatköpare som antingen har intressen som kräver konventionella bilar (husvagn mm) eller saknar laddmöjlighet. Dessa får kämpa mot 1) minskande försäljning och 2) mycket stor export. Det exporteras enormt mycket bilar ur landet för tillfället pga valutakursen.
Lövet skrev:
Malmstroem skrev:Jag hämtade själv ut en elbil (BMW i4 M50) i början av maj. Även om det är några år kvar innan det absoluta tvånget att välja elbil kommer fanns det i dagsläget ingen konventionell driven bil som var valbar för mig. Jag har haft både BMW 5-serie och Audi Allroad tidigare -- men enda sättet att kunna välja något liknande för mig var att ta en hybrid, och då var elbil roligare. :-)
Med handen på hjärtat. Även om du hade "fått" välja en vanlig bil i bilpolicyn - hade du gjort det efter att ha provkört i4? Jag gissar att tanken på att sätta sig bakom en 2-liters diesel V60CC inte lockar särskilt mycket längre då.
Det blev lite otydligt. Med "valbar" menar jag "vill välja". Det finns flera konventionellt drivna bilar som jag kunnat ta, t.ex. V60/XC60/V90 B4. BMW 5-serie hade också gått. Men BMW i4 var betydligt mer intressant. Jag har också valt att behålla vår diesel XC90 -17. Den används inte mycket, men kommer till användning när vi är fler som ska åka långt med packning. Jag har ingen större lust att köra långt med elbil kring jul/sportlov/påsk när det också är kallt. Däremot har det fungerat bra med elbil i sommar. Drygt 1000 mil på de första tre månaderna. Det är inte ofta jag fått vänta på laddning även om det händer.

Jag har en bekant som gått tillbaka från elbil till hybrid (från Audi Q4 etron till Q5 hybrid, bägge köpta privat helt nya). Räckvidden på vintern och upplevda besvär vid laddning räckte för att lämna en ren elbil. Det kanske inte är så vanligt att gå ifrån elbil, men det händer.

Det är högst sannolikt att den bil jag kör mest med kommer vara driven av el även i fortsättningen. Men jag är inte helt kategorisk inom det ämnet. Om vi i dagsläget fick för oss att bara ha en bil skulle det bli en elhybrid SUV (XC90 / Q7 / X5 / GLE). Det är bara det att vi kan ha kvar den begagnade XC90:n och en elbil för samma månadskostnad som en ny XC90 T8.

Nu är det närmare tre år innan jag behöver fundera på vad jag ska ha för bil nästa gång. När den tiden kommer blir det intressant att se vad som finns tillgängligt, främst på elbilssidan. :-)
Användarvisningsbild
av Slasse
Det här var tråkig läsning. Trodde verkligen inte att Volvo skulle ta bort den modellen. Min har varit oslagbar när jag besökt mina föräldrar i Spanien på landet. Drar i princip noll och inget när jag kommit ner på kontinenten och tankat den med "riktig" diesel. Min fars kompis kom ner med sin Tesla och den gillade inte när nålen kröp över +40c. Den klarade knappt 30 mil mot utlovade 60 mil normalt.
Slasse skrev:Det här var tråkig läsning. Trodde verkligen inte att Volvo skulle ta bort den modellen. Min har varit oslagbar när jag besökt mina föräldrar i Spanien på landet. Drar i princip noll och inget när jag kommit ner på kontinenten och tankat den med "riktig" diesel. Min fars kompis kom ner med sin Tesla och den gillade inte när nålen kröp över +40c. Den klarade knappt 30 mil mot utlovade 60 mil normalt.
Oj, är den FWD? Tycker V90CC D5 AWD är rejält törstig, den är nästan ny... även i Europa på den lite bättre dieseln
Så betyder det att de som inte har möjlighet att ladda med sladd måste hitta ett annat bilmärke (om man vill ha en fabriksny bil)?

Vet vi att bensinhybriden inte kommer tillbaka? Både V60- och V90-serierna lär väl uppdateras snart, och konceptet herrgårdsvagn är väl något av Volvos signum och en bästsäljare över tid både här och i USA.

OT: så var riktar man blickarna om man vill ha fyrhjulsdriven kombi och måste lämna Volvo?
Johan-1971 skrev: tor 24 aug 2023, 16:31 Så betyder det att de som inte har möjlighet att ladda med sladd måste hitta ett annat bilmärke (om man vill ha en fabriksny bil)?

Vet vi att bensinhybriden inte kommer tillbaka? Både V60- och V90-serierna lär väl uppdateras snart, och konceptet herrgårdsvagn är väl något av Volvos signum och en bästsäljare över tid både här och i USA.

OT: så var riktar man blickarna om man vill ha fyrhjulsdriven kombi och måste lämna Volvo?
Beror på drivlina, nedan ett axplock...

C 200 4MATIC Kombi
C 220 d 4MATIC Kombi
C 220 d 4MATIC All-Terrain
C 300 4MATIC AMG Line Kombi
C 300 de 4MATIC Kombi
C 63 S E PERFORMANCE Komb

Golf Alltrack 2.0 TSI och 2.0 TDI SCR
Passat 2.0 TDI SCR 4MOTION
Passat Alltrack 2.0 TDI SCR 4MOTION och Alltrack GTS 2.0 TSI ACT 4MOTION

Audi A4, A4 Allroad och A6 Quattro med bl.a. 40 TDI, 40 TFSI, 45 TFSI, 50 TFSIe och 55 TFSIe
RS4 och RS6

Skoda Octavia och Superb, vanliga och RS. Octavia finns även med gasdrift, dock utan drivning på alla 4.
av Lövet
Johan-1971 skrev:konceptet herrgårdsvagn är väl något av Volvos signum och en bästsäljare över tid både här och i USA.
Nej det är ju det som är grejen, herrgårdsvagnen säljer sämst. Det är bara i Norden som den varit så populär. Överallt annars så gäller SUVar och Sedaner. Tittar man på den här listan är det jättelätt att förstå varför V60CC läggs ner.
Skärmavbild 2023-08-24 kl. 17.50.17.png
Skärmavbild 2023-08-24 kl. 17.50.17.png (321.58 KiB) Visad 753 gånger
Solgardin bakdörrar

De som sitter i min XC90 är inbyggda i dö[…]

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]