- ons 16 aug 2023, 14:16
#1551522
Nybilsförsäljningen i Sverige styrs i hög utsträckning av vad tjänstebilsförarna vill/får köpa. De flesta företag styr mot "miljövänligt" med rätt bra koll på TCO (månadskostnaden). Månadskostnaden, speciellt med högre skatt och högre förmånsvärde på "vanliga" bilar (enbart bensin eller diesel) gör att dessa inte är konkurrenskraftiga. Därmed är de få som köper större Volvo med enbart förbränningsmotor. Därför säljs de inte i Sverige (och många andra länder).
De modeller som har haft lång kö är el och plug-in-hybrider för nybilsleverans. Konsekvensen av det ser vi nu -- de "vanliga" bilarna slutar säljas och tillverkarna prioriterar vad som köps av nybilskunderna.
Jag hämtade själv ut en elbil (BMW i4 M50) i början av maj. Även om det är några år kvar innan det absoluta tvånget att välja elbil kommer fanns det i dagsläget ingen konventionell driven bil som var valbar för mig. Jag har haft både BMW 5-serie och Audi Allroad tidigare -- men enda sättet att kunna välja något liknande för mig var att ta en hybrid, och då var elbil roligare.
De större Europiska tillverkarna (VW-gruppen, BMW, Mercedes) säljer fortfarande rätt många "vanliga" bilar i andra länder. De har också resurser att fortsätta utveckla dem -- även om de också i stor utsträckning fokuserar på elbilar.
Volvo är ett litet märke och måst fokusera, och då blir det elbil.
De modeller som har haft lång kö är el och plug-in-hybrider för nybilsleverans. Konsekvensen av det ser vi nu -- de "vanliga" bilarna slutar säljas och tillverkarna prioriterar vad som köps av nybilskunderna.
Jag hämtade själv ut en elbil (BMW i4 M50) i början av maj. Även om det är några år kvar innan det absoluta tvånget att välja elbil kommer fanns det i dagsläget ingen konventionell driven bil som var valbar för mig. Jag har haft både BMW 5-serie och Audi Allroad tidigare -- men enda sättet att kunna välja något liknande för mig var att ta en hybrid, och då var elbil roligare.

De större Europiska tillverkarna (VW-gruppen, BMW, Mercedes) säljer fortfarande rätt många "vanliga" bilar i andra länder. De har också resurser att fortsätta utveckla dem -- även om de också i stor utsträckning fokuserar på elbilar.
Volvo är ett litet märke och måst fokusera, och då blir det elbil.