Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Väcker denna tråd till liv igen. Jag laddade mitt 12V-batteri vecka 8, innan sportlovsresa, senast. Då jag laddade sommarbilen igår så passar jag idag på att ladda min XC60(B5 Bensin). Min CTEK visar då att det tar minst 8 timmar att nå fullt batteri. Inget konstigt bara intressant att även efter en sommarperiod där bränslevärmare inte använt annat än nu på slutet är batteriet ganska tomt. Läste en artikel för ett tag sedan där de intervjuat en kille som jobbar på en bärgningsbil, han sa att det vanligaste de får rycka ut på vad gäller nyare bilar är batterirelaterat. Folk har tomt i batteriet helt enkelt.
Användarvisningsbild
av bem
Går väl knappt lämna en modern bil nån längre tid utan att 12-volt startbatteriet sinat?
Lämna en modern bil på en flygplats långtidsparkering några veckor, när du kommer hem finns viss risk bilbatteriet är tomt eller snudd på. Jag vet inte allt vad det är som ligger och drar ström hela tiden i moderna bilar men det kan nån här säkert ge bra svar på. Men mycket i en modern bil måsta ha ström hela tiden så många bäckar små drar väl till sist ur batteriet om en modern bil står oanvänd under längre tid.
Larm, startspärr, gps, bilmodem osv.
av Volvoold
bem skrev:Går väl knappt lämna en modern bil nån längre tid utan att 12-volt startbatteriet sinat?
Lämna en modern bil på en flygplats långtidsparkering några veckor, när du kommer hem finns viss risk bilbatteriet är tomt eller snudd på. Men mycket i en modern bil måsta ha ström hela tiden så många bäckar små drar väl till sist ur batteriet om en modern bil står oanvänd under längre tid.
Men när började detta på allvar?
V70 N (01-07) V70 2 (07-16) Eller S90 (SPA)?
Användarvisningsbild
av bem
Jag har för mig min förra V70 MY14 gav varning om låg batterispänning efter att ha stått oanvänd några veckor på min garageuppfart när Covid härjade som värst. Hade en V70 MY01 före dess men den har jag inget minne jag nånsin hade batteriproblem med. Fanns inget Volvo On call och ingen GPS i den t.ex. men den hade telefonmodem och startspärr samt larm.
Tycker 12-volt batteriet i min V90 ser rätt stort ut fysiskt, kapaciteten, Ah, kanske är lite högre än det ofta förekommande 80 Ah i Volvo. Och det är nog inte för inte. Säkerligen för att bilen drar rätt mycket ström rent generellt och även när den står oanvänd. Vore kul veta vad en ny Volvo som t.ex S/V 90 el 60 drar i milliampere när den bara står parkerad.
av Primus
bem skrev: tor 03 nov 2022, 14:33 Går väl knappt lämna en modern bil nån längre tid utan att 12-volt startbatteriet sinat?
Lämna en modern bil på en flygplats långtidsparkering några veckor, när du kommer hem finns viss risk bilbatteriet är tomt eller snudd på. Jag vet inte allt vad det är som ligger och drar ström hela tiden i moderna bilar men det kan nån här säkert ge bra svar på. Men mycket i en modern bil måsta ha ström hela tiden så många bäckar små drar väl till sist ur batteriet om en modern bil står oanvänd under längre tid.
Det har du ju rätt i såklart. Idag till skillnad mot förr ligger det ju en del och drar ström hela tiden. Även om det måste vara väldigt få watt, men alla watt räknas ju.
Användarvisningsbild
av Funk
Volvoold skrev:
bem skrev:Går väl knappt lämna en modern bil nån längre tid utan att 12-volt startbatteriet sinat?
Lämna en modern bil på en flygplats långtidsparkering några veckor, när du kommer hem finns viss risk bilbatteriet är tomt eller snudd på. Men mycket i en modern bil måsta ha ström hela tiden så många bäckar små drar väl till sist ur batteriet om en modern bil står oanvänd under längre tid.
Men när började detta på allvar?
V70 N (01-07) V70 2 (07-16) Eller S90 (SPA)?
Man kan utan problem lämna en SPA bil parkerad en månad. Jag har gjort det med företagets bilar massor av gånger då dom inte kördes på semester eller juluppehåll, både 4-5-6 veckor..
Alla system somnar ett efter ett och sist VOC..

/Thomas
Användarvisningsbild
av bem
Funk,
Ja kanske en SPA plattformsbil med standardbatteriet kan stå ca. 1 månad utan att 12-volt batteriet blir urdraget. Men det är nog med fulladdat batteri eller snudd på. På vintern får man se upp mer också om man har bilen ute och låter den stå länge. Och ju äldre batteriet är desto större risk det har sämre kapacitet också. Så det beror nog lite på omständigheterna.
av perhall
En SPA-bil som gått mycket korta sträckor med dieselvärmaren flitigt använd kan man nog inte parkera en månad utan problem... på min BMW e30 höll originalbatteriet nio år, inte illa!
Användarvisningsbild
av Funk
bem skrev: fre 04 nov 2022, 16:43 Funk,
Ja kanske en SPA plattformsbil med standardbatteriet kan stå ca. 1 månad utan att 12-volt batteriet blir urdraget. Men det är nog med fulladdat batteri eller snudd på. På vintern får man se upp mer också om man har bilen ute och låter den stå länge. Och ju äldre batteriet är desto större risk det har sämre kapacitet också. Så det beror nog lite på omständigheterna.
Det är klart att ett gammalt misshandlat batteri är känsligt, men jag har i alla fall haft ett gott och väl hundratal bilar under mitt överseende i företagsflottan sedan 2015, och ingen vad jag minns har vägrat starta efter semesteruppehållet på minst 4-5 veckor. Vintertid har dom oftast stått mindre, men två veckor är absolut inget ovanligt då vi ofta hade stängt jul-nyår-trettonhelg.

/Thomas

EDIT: Oh, under covid stod säkert någon av de fyra vi har på avdelningen sedan ett par år förmodligen uppåt ett kvartal som längst. Folk jobbade ju hemifrån...Kommer faktiskt inte ihåg att någon vägrade starta.
Strålkastare

Hej Jag kan försöka hjälpa dig isf[…]

Vet att detta är en gammal tråd men t&a[…]

Lufttryck sommardäck

Vad som passar en, vad som är mest ekonomiskt[…]

Hej! Behöver råd och tips från er[…]