Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HeavyMetal skrev:[Jag var mest nyfiken då jag aldrig tänkt på detta. Gäller det alla däck både sommar o vinter på volvo orginal som är över 19" ?
Gäller vad, 19" och över? Det finns däck med och utan mattor från olika leverantörer. Vinterdäck utan dubb brukar vara tystare än sommardäck.

Ingen aning, kör aldrig på "orginal" däck.
Här är 18" med matta. Finns några tester på svensk asfalt som visar att de inte gör någon skillnad i princip. Provkör och ha kolla på däcktrycken, du som ska leva med bilen. Kolla upp om det skiljer någon större summa i pris mellan 18" och 19" däck i rätt storlek. 19" fälgar brukar vara halvtum bredare, men beror på modell.

https://www.bythjul.com/dack/michelin/m ... r18/158628
Senast redigerad av 2 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
HeavyMetal skrev: sön 26 jul 2020, 00:32
s6025t skrev: lör 25 jul 2020, 11:40 19 tums däcken som är standardmonterade ska ha en ljuddämpande filtmatta monterad på insidan av däcket som sänker bullret så dom däcken är lite dyrare o mer påkostade än 18 tum som saknar denna filtmatta.
Men 18 tum är mer komfortabla då de har högre däckprofil synd att Volvo snålat o inte sett till att även 18 tums däcken är utrustade med ljuddämpande filtmatta.
Hur vet man att det är en filtmatta På 19" ? Gäller det alla Volvos 19" och större?
Däcken är märkta med olika benämningar som visar att däcken har dämpmatta
Continental - Conti Silent
Michelin - Acoustic
Pirelli - Noise Cancelling System (PNCS)
https://www.bilia.se/dack/volvo-originaldack/
Ska man ha en så tyst bil som möjligt skulle jag se till att den är utrustad med tillvalet akustikrutor också jag hör skillnad på däck/omgivningsljud när jag åker i en bil med akustikrutor.
Man bör komma ihåg att de akustiska dämpmaterialen på däckens insida bara dämpar luftkavitetsresonansen som ligger runt 200 Hz (beroende på däckdiameter). Internbullret för SPA-plattformen har tydlig dominans runt 125 Hz och här har dessa dämpmaterial ingen som helst effekt. Annorlunda uttryckt, med dämpmatta ändrar bullret karaktär något, men det värsta "dånet" kvarstår och detta är tyvärr särskilt tydligt på grov asfalt när man behöver all vägbullerreduktion man kan få.

När V90 lanserades testade en av de svenska biltidningarna rullkomfort och buller med 18, 19 och 20 tums däck och kom fram till den inte alltför förvånande slutsatsen att man bör välja 18 tum om det är komfort man är ute efter. Deras slutsats var för övrigt att 20 tum gav underkänd komfort. Det är dock så att alla däckmodeller inte är identiska, så möjligen finns det något särskilt mjukt däck som ger någorlunda komfort även i extremt låga profiler.

För att svara på ursprungsfrågan: om buller och rullkomfort har högsta prioritet bör man definitivt välja så låg däckdiameter som möjligt, d.v.s. 18 tum i det här fallet.
Tackar för utförliga svar. Inte helt lätt med andra ord om man får dämpning i 19 tummarna men inte i 18. Dock så är det generellt bättre med mindre diameter att föredra för komforten. Jag får ta en funderare på det.

Ser ingen kommentar om B och C klassningen av däcken. Är det bränsleförbrukningen som Volvo hänvisar till där?
Paglar skrev:Mina 19-tums michelin primacy4 verkar inte ha dämpmatta men är tysta ändå och när jag kollar på michelins hemsida så är de A-klassade avseende bränsleförbrukning.
Volvo har dessa michelin primacy 4 VOL från fabrik o dessa har dämpmatta??? Däcken är speciellt framtagna till Volvo när de har VOL märkningen.

https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Mi ... 19016!b!!g!!

En kvalificerad killgissning är att det ska s[…]

Hur ser omvandlaren ut? Allt som fjädrar det […]

Köpråd

Ju mera mil desto större risk för dyra r[…]

Broms höger fixas aldrig

Var det ett helt nytt ok på höger sid[…]