Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Beställde ovanstående i veckan med leverans i vecka 46 men blir nu tveksam om jag ska ta de 19 tumsdäck som är förvalda eller gå ner till 18 tum. Jag har hellre lägre ljudnivå/mindre stötigt än det objektiva "snyggare" så frågan är om det blir tystare med mindre däck? Någon som har erfarenhet?

Dessutom så är 18 tummarna B klassade (mot C klass för 19 tums) enligt "bygg min Volvo" . Men vad innebär det? Är det bränsleförbrukning enligt https://vianor.se/information-om-dack/e ... leekonomi/? Om det motsvarar detta så borde det innebära lägre ljud (vad tar energin annars vägen) samt det är trevligt med lite längre körsträcka på elen.
Jag skulle gått på 18". Jag hänger inte riktigt med på din fråga. Men rent allmänt kan man ju säga att du får lägre ljud, lägre bränsleförbrukning och en mer bekväm körning. Mina sista 2 bilar har jag varit noga med att inte få för stora däck.
19 tums däcken som är standardmonterade ska ha en ljuddämpande filtmatta monterad på insidan av däcket som sänker bullret så dom däcken är lite dyrare o mer påkostade än 18 tum som saknar denna filtmatta.
Men 18 tum är mer komfortabla då de har högre däckprofil synd att Volvo snålat o inte sett till att även 18 tums däcken är utrustade med ljuddämpande filtmatta.
När jag beställde min V60 T8 så skulle den vara snålare på 19-tummare än på 18-tum och jag var lättövertalad. :-D
Jag upplever mina michelin primacy4 som tysta och bekväma, det får räcka med att köra 18-tum på vintern.
Senast redigerad av 1 Paglar, redigerad totalt 0 gånger.
Har 19” på min V60 T6 TE och tycker den går tyst, nästan tystare än min tidigare V90 T5 men å andra sidor hade den 255:or istället för 235 på V60.

Hade Michelin Pilot Sport 4 S på V90:in och nu har jag Michelin Primacy 4
Senast redigerad av 1 SWEiNSANE, redigerad totalt 0 gånger.
s6025t skrev: lör 25 jul 2020, 11:40 19 tums däcken som är standardmonterade ska ha en ljuddämpande filtmatta monterad på insidan av däcket som sänker bullret så dom däcken är lite dyrare o mer påkostade än 18 tum som saknar denna filtmatta.
Men 18 tum är mer komfortabla då de har högre däckprofil synd att Volvo snålat o inte sett till att även 18 tums däcken är utrustade med ljuddämpande filtmatta.
Hur vet man att det är en filtmatta På 19" ? Gäller det alla Volvos 19" och större?
KalleJ skrev: sön 26 jul 2020, 00:35 Spelar det för roll? De sitter i däcken inte i 19"arna. Frågan är väl snarare om det finns 18" med acousti-mat att köpa.
Däck håller 3-4tusen mil, kommer du alltid köpa orginal däck från Volvo?
Jag var mest nyfiken då jag aldrig tänkt på detta. Gäller det alla däck både sommar o vinter på volvo orginal som är över 19" ?

Lite inne på lambdasonden ändå. S[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p[…]

M4.4 tuning

Hi can anyone recommend a good tuner in Sweden. I […]

Vilken version av VIDA är det du använde[…]