Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvordesign89
För att återkoppla så har felet nu blivit funnet och tyvärr ser det inte ljust ut för bilen eller ja rättare sagt, motorn.. De tre cylindrarna som misständer har luft bortfall (kompression bortfall?), "läcker luft som ett såll" frasen som teknikern framförde. Det som kommer hända nu är att toppen kommer lyftas för att se vad som är fel, kan möjligen vara ventilerna men det är än så länge enbart spekulation från teknikerns sida. Jag är inte motorkunnig men känns det inte ganska osannolikt att ha 3 ventiler som krånglar samtidigt i 3 cylindrar? Är det inte mer sannolikt att toppen är felgjuten eller något åt det hållet?

Hur som helst så är felet anmärkningsvärt på en så pass ny bil och helt oacceptabelt enligt min mening även om felet går att åtgärda så skulle jag lyssna efter minsta lilla missljud och aldrig kunna känna mig säker på att bilen skulle hålla den tid vi hade tänkt behålla den.

Så med detta besked så känns det ännu mer givet med ett återköp vilket jag hoppas och tror inte kommer drabba oss ekonomiskt men det går väl att sia om.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Det återstår att se men som jag förstod det så är det ej lönsamt.. Hur som så kommer bilen bli återköpt.
av wetterstrom
vad händer med bilen efter återköp då. säljs den till någon annan som dom hoppas inte märker felet då lr tar volvo själva in den för analys, kan väl köpa att ett motorbyte inte är ekonomisk att utföra men ska dom bara skrota den då om inget annat är fel på den visst man kan väl alltid plocka så mycket delar som möjligt och ha den som reservdelsbil
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Bilen är ju i princip helt ny, och att ett motorbyte inte skulle löna sig är helt osannolikt. Verkar vara någon slags missuppfattning?
Men om jag har fel, vad har i så fall gått snett när Volvos ingenjörer konstruerade dessa engångsbilar?
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Vad som händer med bilen vid ett återköp har jag ingen som helst aning om, det enda jag vet var att beroende VAD det är för fel på motorn och vad som behöver bytas/lagas så kommer beslut tas utefter det och det talades om att det har skickats en rapport ner till Volvo. Som tillverkare skulle jag vara ganska angelägen att få reda på felet, mao ta tillbaka bilen för felsökning och se så det inte är ett fel på en hel serie motorer men det är bara min högst egna ikke motorkunniga gissning.

Hur som helst så vill jag varken ha en lagad motor eller en ny motor i en bil som gått 1500mil och som jag betalat över 500' för, känns ganska orimligt och vad jag har för rättigheter i det hela vet jag inte riktigt utan det är väl en strid man får ta nu tyvärr..
av sx3000
Varför tycker det är orimligt att få en ny motor eller få din befintliga lagad? Huvudsaken är väl att du får en fungerande bil?
Genom att ge dig en ny motor så kan dom felsöka på din gamla, krävs ju inte ett helt återköp för det?
av Freddy100
Jag ser att flera har tydligen några problem med att han ev får återköp....Jag tror inte att det är era problem att oroa sig för det Det var hans massa pengar som han betalade för så dyr bil. Det är ju själv klart att allt bör funka som det ska i sådant bil. Om Volvo bjuder på återköp så är problemet löst för alla. Ni som har så mkt att tycka och tacka kan ta hand om sina egna problem och bilar...och sova gott...
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Ja, lite inne på Freddys spår.. Man kan kanske tänka sig in i mitt problem, skulle du tex köpa en begagnad bil för ex antal hundratusen där man har ett registrerat motorhaveri där man lagat just denne utan att ha bytt motorn? Eller åt andra hållet, skulle du köpa en bil där en motor redan blivit utbytt efter 1500 mil, vad har bilen mer för följdskador från detta? Det är just DÄR jag resonerar! Jag personligen skulle ALDRIG köpa denna bil begagnad med denna historik så då är min fråga, varför ska just jag behöva finansiera Volvos undermåliga konstruktion och troligt förlora en hel del pengar i andrahandsvärde?

Hoppas svaret var till belåtenhet och det spelar egentligen ingen roll hur ni resonerar kring återköp eller inte, det kommer att ske.

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]

Motorvärmare 850

Tack för era svar. Det blir en slangvärm[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från […]

@fjohan82 , Ja men pärlemovit hade kanske go[…]