Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1612630
Är det någon som VET! hur många% som ett HV batteri behöver tappa i effekt innan man har rätt att byta ut det på garantin?

Jag köpte min V60 T6 Laddhybrid 2020 och bara 5500 Mil från Bilbolaget i Uppsala i Oktober och den har gått bra, men enligt Volvos "Propaganda" så ska min bil ha 55 kilometers räckvidd på enbart EL⚡️! men det bästa "uppskattade" räckvidd som min bil angett är 34 kilometer, dock så ska man komma ihåg att när biltillverkarna "mäter" räckvidden på El/Laddhybrider så gör dom det vid en temperatur på 23 + grader enligt Vi bilägare etc + MAX tryck i däcken etc etc.
Men ändå 55 - 38% = bara 34 kilometer.

Sen på senare tid så har jag fått felmeddelande med sköldpadda symbolen om reducerad prestanda.
Var in på Bilbolaget i Luleå i Fredags och kollade upp det och dom säger att jag har en "död" modul i batteriet som behöver bytas ut, tidigare har jag ändå kunnat ladda batteriet fullt men nu så tar det inte längre emot Laddning!
Garantin på min V60 är 8 år eller 16000 mil så det bör ju gå på den, återstår att se om min V60 får någon bättre räckvidd när den får en "ny" modul?

Är det någon här som märkt någon skillnad med nya moduler i era batterier?
#1612631
Har du en död modul och felmeddelande bör det ju inte vara nåt snack att få det bytt på garantin. Annars är inte 34km så hemskt mycket sämre än nytt. 3-4 mil är ju det som folk rapporterade även nytt vid normal körning.
#1612652
ErikAndersson77 skrev: lör 05 jul 2025, 16:36 Är det någon som VET! hur många% som ett HV batteri behöver tappa i effekt innan man har rätt att byta ut det på garantin?

Jag köpte min V60 T6 Laddhybrid 2020 och bara 5500 Mil från Bilbolaget i Uppsala i Oktober och den har gått bra, men enligt Volvos "Propaganda" så ska min bil ha 55 kilometers räckvidd på enbart EL⚡️! men det bästa "uppskattade" räckvidd som min bil angett är 34 kilometer, dock så ska man komma ihåg att när biltillverkarna "mäter" räckvidden på El/Laddhybrider så gör dom det vid en temperatur på 23 + grader enligt Vi bilägare etc + MAX tryck i däcken etc etc.
Men ändå 55 - 38% = bara 34 kilometer.

Sen på senare tid så har jag fått felmeddelande med sköldpadda symbolen om reducerad prestanda.
Var in på Bilbolaget i Luleå i Fredags och kollade upp det och dom säger att jag har en "död" modul i batteriet som behöver bytas ut, tidigare har jag ändå kunnat ladda batteriet fullt men nu så tar det inte längre emot Laddning!
Garantin på min V60 är 8 år eller 16000 mil så det bör ju gå på den, återstår att se om min V60 får någon bättre räckvidd när den får en "ny" modul?

Är det någon här som märkt någon skillnad med nya moduler i era batterier?
Har en xc60 2020, hade exakt samma fel på min när jag köpte den, som tur va så dök det upp på provkörningen, sköldpadda å gick som en påse skit, en modul död som byttes innan leverans.
Har hörts sägas att Volvo godtar ner till 55% batterihälsa innan dom tar det på batterigarantin.
Min hade 93% vid 12800mil vid inköp.
Volvos wltp kan du nog glömma, tror det är 47km på min, har aldrig fått ur mer än 35km på pure, 30 på hybrid och så har det varit mer eller mindre sen bilen var ny, pratade med föregående ägare innan jag köpte den och han nämnde precis samma siffror, v60 ska väl dock gå lite längre än xc60.
Sen byttes ännu en modul på Volvos recall som kom tidigare iår, ingen skillnad på räckvidd då heller.
Annars finns väl maskinskadegarantier i dom flesta förs.bolagen, antagligen bra mycke billigare än summan för att byta en modul .
Du tog ingen sån längre inköpsgaranti som bilbolaget erbjuder vid begagnatköp?
Hoppas det löser sig.
#1612683
ErikAndersson77 skrev: lör 05 jul 2025, 23:49 Eftersom batteriet INTE! tar emot någon Laddning alls NU! så har jag ju 0% i batteriet, så den döda modulen får ju volvo byta på ordinarie garanti men helst så hade man ju velat ha ett nytt batteri!😎
Ja precis, eftersom det är klappgonatt med det nu så är det naturligtvis inget att snacka om ang garantin.
Men enligt min pst så är det modulbyten som gäller tydligen, hade ju också hoppats på lite längre räckvidd när jag har 33% nya moduler i batteriet men som sagt ingen märkbar skillnad.
#1616744
Min V60 -22 har en batterimodul som gett upp. Går inte att ladda den överhuvudtaget så det är köra på enbart bensin som gäller. Bytet av batteri går på garantin MEN tyvärr är de restade fram till tidigast 28/10. Jag har haft en livlig diskussion med Volvo angående vem som ska stå för den högra driftkostnaden det innebär men bara kommit till läget att de hänvisar till verkstaden EFTER reparationen. Jag hävdar att Volvo borde stå för dessa kostnader då bilen inte alls uppfyller det som den ska göra även om den går att köra med. Vi får se var det slutar även om jag innerst inne vet att det blir jag som vackert får stå ut med ett köra en bil som gått från billig i drift till SVINDYR då den är rätt törstig när hybridbatteriet inte vill vara med.

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]