Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slipper
Fattiglapp skrev: sön 12 maj 2024, 15:20
slipper skrev: lör 11 maj 2024, 14:20 Jag går i tankarna att köpa en V60 den nya modellen som börjar 2019 tror jag. En automat. Några kända fel på den här modellen och vad kostar olika servicen på den här bilen?
Kända fel är en lång lista tyvärr.
Läckande tak
Trasiga bakluckemotorer
Dörrlås fryser sönder
Missljud vid skarpa svängar
Knakande ratt
Trasiga rattknappar
Bristande mjukvara
Veck i skinnstolar

Det är väl ett axplock.
Allt utom rattknapparna har jag hunnit med på mina snart tre år, allt relativt vanliga fel.
Det här är illa. Är det fabrikationsfel, konstruktionsfel och samma fel på alla v60 tillverkade en viss år?
av JohanMB
Skulle säga att på V90 tillkommer risken för vibrationer i framvagn på vissa tidiga exemplar och bakljus som slocknar (före facelift i alla fall). Läser man biltidningarnas begagnatrapporter och här på forumet får man intrycket av att kvaliten hos Volvo är ojämn. Vissa har inga problem och andra har fruktansvärda måndagsexemplar. Däremellan gissar jag att majoriteten av bilarna finns, inte med fler bekymmer än hos valfritt annat märke som inte är Toyota/Lexus. Baserat på den statistik som finns i biltidningar hade jag satsat på 60-serien då min bild är att 90-serien utmärker sig med mer bekymmer (dock bör höjd tas i den bedömningen för att den funnits längre och var först ut på SPA-plattformen. Nyare ex är säkert betydligt bättre.). Så ny som möjligt för att inte riskera svårlösta problem med vibrationer som vissa exemplar drabbades av och blir det en Google-bil så får man ställa sig in på att operativsystemet har lite hyss för sig emellanåt.
av slipper
JohanMB skrev: tor 16 maj 2024, 19:11 Skulle säga att på V90 tillkommer risken för vibrationer i framvagn på vissa tidiga exemplar och bakljus som slocknar (före facelift i alla fall). Läser man biltidningarnas begagnatrapporter och här på forumet får man intrycket av att kvaliten hos Volvo är ojämn. Vissa har inga problem och andra har fruktansvärda måndagsexemplar. Däremellan gissar jag att majoriteten av bilarna finns, inte med fler bekymmer än hos valfritt annat märke som inte är Toyota/Lexus. Baserat på den statistik som finns i biltidningar hade jag satsat på 60-serien då min bild är att 90-serien utmärker sig med mer bekymmer (dock bör höjd tas i den bedömningen för att den funnits längre och var först ut på SPA-plattformen. Nyare ex är säkert betydligt bättre.). Så ny som möjligt för att inte riskera svårlösta problem med vibrationer som vissa exemplar drabbades av och blir det en Google-bil så får man ställa sig in på att operativsystemet har lite hyss för sig emellanåt.
Jag har ägt många bilar och när jag frågade om V60 om att dörrlås kunde frysa mindes jag till 80 talet när det hände vid den tidens teknik. Den nya Volvon tog mig tillbaka liksom 40 år. Men när dörrlåset frös värmde man nyckeln med tändare och stoppa i och öppnade. Men sak samma, det går ordna. Det andra läckande tak, fan gör man åt det? Lämnade in den och vänta i månader och i hopp om att få tid på verkstad? Google-bil, vad är det för något?

Menar du att Toyota/ Lexus är bra bilar?
av JohanMB
Att låsen fryser är ju otroligt B på en bil utvecklad i Sverige. Jag har inte haft min i ordentlig kyla ännu men hoppas det är åtgärdat på den som är en 2024. På äldre bilar har det varit ett bekymmer men som Volvo försökt åtgärda med byte av kistor på garantin under förutsättning att bilen har garanti fortfarande. Värt att kolla ifall kistorna är bytta om man kikar på en äldre bil. Att betala själv är dyrt. Är man händig finns många fix och trix på Youtube för åtgärd.

Läckande tak har Vi Bilägare skrivit en del om och drabbar äldre SPA-bilar. Från 2022 ska det vara en annan typ av list so inte krymper. På de äldre kan man få listen bytt men det verkar man tydligen in te vilja stå för utan det får bilägaren bekosta själv vilket kan tyckas en smula anmärkningsvärt kan jag tycka. Med andra ord så skulle jag undvika taklucka på bilar före -22.

Vad är en bra bil? Beror ju på vad man tycker är viktigt men är driftsäkerhet viktigt så är Toyota och Lexus som regel grymma. Däremot är Volvo bekvämare, tystare , roligare att köra.

Vill du ha en bekväm bil som är fin att köra och med hög säkerhet så slå till :-)
av Kaffeslurk
Jag har gått från att hyfsat aktivt leta efter beg V60 till att börja dra öronen åt mig.

Säkra, bekväma, ja, men kvaliten i övrigt? Med listan tidigare i inlägget ärendet blir det lite som att köpa en lott, antingen med nåt/några av problemen eller felfri... Tycker man kan förvänta sig mer av Volvo... Var man så stressade att konkurrera med de andra tillverkarna att man skickade ut bilar fort och vissa exemplar fick fler problem???

Nää.. jag hade på allvar kikat på en fin XC70 Classic om jag fick välja, där är ju dock problemet att VOC slutar funka nästa år när 2g/3g ryker.
av Fattiglapp
JohanMB skrev: fre 17 maj 2024, 19:35 Att låsen fryser är ju otroligt B på en bil utvecklad i Sverige. Jag har inte haft min i ordentlig kyla ännu men hoppas det är åtgärdat på den som är en 2024. På äldre bilar har det varit ett bekymmer men som Volvo försökt åtgärda med byte av kistor på garantin under förutsättning att bilen har garanti fortfarande. Värt att kolla ifall kistorna är bytta om man kikar på en äldre bil. Att betala själv är dyrt. Är man händig finns många fix och trix på Youtube för åtgärd.

Läckande tak har Vi Bilägare skrivit en del om och drabbar äldre SPA-bilar. Från 2022 ska det vara en annan typ av list so inte krymper. På de äldre kan man få listen bytt men det verkar man tydligen in te vilja stå för utan det får bilägaren bekosta själv vilket kan tyckas en smula anmärkningsvärt kan jag tycka. Med andra ord så skulle jag undvika taklucka på bilar före -22.

Vad är en bra bil? Beror ju på vad man tycker är viktigt men är driftsäkerhet viktigt så är Toyota och Lexus som regel grymma. Däremot är Volvo bekvämare, tystare , roligare att köra.

Vill du ha en bekväm bil som är fin att köra och med hög säkerhet så slå till :-)
Min V60 är 2022 års modell (tillverkad 2021)
Vad gälller låsen påstod PSTn att jag skall ha de nya låskistorna. Konsekvensen av det blev att de bytte låsen fram, som tydligtn Volvo insett är urusla även efter uppdatering. Men bak tyckte inte Volvo var något problem, dvs jag får stå för det själv. Ja, garantin har gått ut men ändå...
Jag vet inte vad Volvo menar med att listerna är utbytta 2022, kan ju vara produktion 2022. Kan bara konstatera att jag lärt mig köra Clio, eftersom jag haft den som hyrbil alla 6 gångerna, 8 dagar sammanlagt, som de försökt fixa takluckan.
Och reparationen lär vara ordentligt dyr om man skall stå för det själv. Vi Bilägare hittade väl någon som fått offert på 200k+. KOnstruktionsfelet finns både i takluckan, samt i bilen i övrigt, då känslig elektronik ligger riktigt klantigt placerad.
Men ja, visst är den syggare roligare bekvämare och tystare än en Toyota. SOm tur är finns det fler bilmärken :-)
Användarvisningsbild
av Drekkus
Jag har en V60 2020 där låskistorna inte är utbytta och dem har inte fryst heller. Måste haft väldigt tur. Det enda jag har råkat ut för på listan märkte jag förra veckan och det är motorerna för bagageluckan, det sitter inte dem gamla som på bilderna i andra trådar. Mina har rostat lite och gnisslar lite när luckan öppnas.

Ska säga att jag har haft fler fel på min V60 2023 än vad jag har på denna.
av Fattiglapp
Drekkus skrev: lör 18 maj 2024, 14:16 Jag har en V60 2020 där låskistorna inte är utbytta och dem har inte fryst heller. Måste haft väldigt tur. Det enda jag har råkat ut för på listan märkte jag förra veckan och det är motorerna för bagageluckan, det sitter inte dem gamla som på bilderna i andra trådar. Mina har rostat lite och gnisslar lite när luckan öppnas.

Ska säga att jag har haft fler fel på min V60 2023 än vad jag har på denna.
Det är värt att kolla noga i bakluckan om bilen läcker. Har man "tur" är det inte uppenbart, då hinner vattnet förstöra en del elektronik innan det märks. Min PST var ärlig med att det inte var den första läckan han tätat, och kommenterade att ofta kommer folk inte in förrän det läckt alldeles för mycket och för länge. Känn efter på bagageväggarna efter en tvätt eller ett rejält regn!
Mycket möjligt att flera av er som inte haft problemet bara inte har märkt det.
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?