Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
opA skrev: mån 22 jan 2024, 20:07
LJN skrev:Kollade i min app och angiven temperatur och den visade fel, men.... om man väntar 10-15 sekunder ( dvs. låter appen vara öppen ) så kommer en uppdaterad temperatur som är rätt.
Så jag misstänker att den temperatur som anges i vid app öppning är den som var senast bilen användes? Testade nu igen med samma resultat, vid start av app = +3 grader som det var i förmiddags då bilen användes och nu ikväll så ändras den till +6 grader efter 10 sekunder.
Stämmer ej.

Jag och kollegan stod parkerade på platser med +20 grader inatt han i sin V90CC -23 och jag i min V60 -20 och båda våra visade +1 oavsett hur länge vi kollade i appen. Tror också på att appen är väderberoende för de stämde att de va +1 ute vid de tillfället.
Har nu testat, ändrar inte från prognos till faktiskt temperatur. Testat logga in, låsa upp,blinka med ljuset. Men visar fortsatt utomhus temperatur fast bilen står inne.
av LJN
Min bil står alltid ute så jag blir lurad av det :)
av valln
Tidigare i forumet har jag läst att appens temperatur tas från SMHI, som beräknar fram temperaturen utifrån läget.
Användarvisningsbild
av Funk
sewen skrev: mån 22 jan 2024, 15:47
Funk skrev:
III skrev: sön 21 jan 2024, 13:15 Har för mig det funnits en tråd om det och att det skulle berott på att vissa funktioner i bilen hade behövt varor igång och med det dragit el. Men det kunde ju funnits en knapp att få aktuell temperatur när man vill ha det och så kunde den visa prognosens i vanliga fall.
Fast redan där har du en källa till batteridränering. Kommunikationsmodulen måste lyssna på inkommande anrop från nätet hela tiden. Något den inte gör då bilen gått i "djup sömn". Sedan skall den väcka CEM och troligen ECU för att få mätvärden från yttertempgivare. Det blir snabbt ganska komplext och strömkrävande.

/Thomas
Inte mer komplext och strömkrävande än att via appen slå på värmare, låsa upp, blinka med lampor eller tuta. Eller?
Så snart du tittar i appen visas temp, inget av de andra sakerna sker förrän du aktiverar kommandona..

/Thomas
Användarvisningsbild
av sewen
Men det var ju precis det /// föreslog; "...det kunde ju funnits en knapp att få aktuell temperatur när man vill ha det och så kunde den visa prognosens i vanliga fall"
Missade du det när du svarade på hans inlägg eller på vilket sätt skulle det dränera batteriet?
Användarvisningsbild
av Funk
sewen skrev: ons 24 jan 2024, 15:39 Men det var ju precis det /// föreslog; "...det kunde ju funnits en knapp att få aktuell temperatur när man vill ha det och så kunde den visa prognosens i vanliga fall"
Missade du det när du svarade på hans inlägg eller på vilket sätt skulle det dränera batteriet?
Poäng där, men som sagt efter runt 120 timmar somnar systemet i princip helt så då hade det inte funkat ändå.

/Thomas
Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?