Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nyligen köpt en B3-bensin varianten av V60 som begagnad (2021 momentum advanced). Första intrycket var/är ganska positivt ifs men fortfarande lite skeptisk mot bränsleförbrukningen. Jag har inte ens förbrukat en fulltank ännu. Kom från an manuell V40 D3 btw (D3 CC Momentum, 2019). Jag förväntar mig inte såpass liten förbrukning som det var fallet med D3 förstås. Vad jag vet och kan bekräfta är -som redan angetts av andra här- att elmotorn assisterar vid start och i accelerationen när bilen rullar från stillastående. Det är ju sk mjukstart som gäller med andra ord och därav bästa auto-start/stop funktionen som finns tillgängligt i marknaden tack vare den assisterande elmotorn. That's it! Man kan inte förvänta sig en lägre förbrukning i långa sträckor i jfr med diesel. Det återstår att se hur de olika drive-modes "bidrar" förbrukningen dock. Det är en jättefin körupplevelse i allmänt.
Vet inte om jag skrivit i tråden tidigare, skriver igen i så fall :)
Kör en V60CC B4 Diesel som förmånsbil (1 månad till) och har sedan 2014 en XC70 D4 privat (rad femman).
Skillnaderna mellan motorerna och växellådorna är gigantisk! Men inte enbart till fördel för B4.
B4 - Väldigt lite vibrationer, hyfsat var villig för en diesel, inte sådär björnstark på låga varv. Växellådan tillsammans med motorn är en av de bästa kombinationerna jag kört! Växlar mjukt och smidigt oavsett hur den behandlas, vid mild gasfot växlar den i princip sömlöst. En otroligt trevlig kombination. Det enda negativa jag har att säga om den är just att den inte upplevs stark på låga varv och att den (subjektivt och känsla) tappar kraft i långa uppförsbackar med tungt släp (1900kg).
Gamla radfemman är en pärla att dra med! Björnstark oavsett varvtal, vid speciellt låga varvtal känns det som att radfemman trots sina ynka 181hk är betydligt effektstarkare än B4 på 197hk. Som jag fattat det är det 197hk med både dieseln och elmotorn inräknat = typ 183hk utan el - kan dock ha riktigt fel där.

Bränsleförbrukningen på landsväg med få inbromsningar skiljer i princip ingenting. Men, så fort det ska börja bromsas och accelereras, köras fort eller riktigt långsamt så drar radfemman en eller två deciliter mer per mil (med min körstil).
av III
Hej. Jag har en v60 B3 bensin. Ingen raket men förnämlig vardagskomfort. Kör jag lugnt och fint på landsväg, dem över skyltad hastighet går det att åka på 0,6 liter milen, om det är måttligt tempo.

Det här är ju intressant. Vad är de[…]

Solgardin bakdörrar

Hej. Funderar på om det går utan all[…]

Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]