Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om det uppdateringen sker vid ordinarie service kommer jag att blir väldigt positivt överraskad. Jag räknar inte med det.

Jag har en V40 CC -17 där jag kallt räknat med att de uppkopplade tjänsterna snart skulle försvinna. Om det räcker med en mjukvaruuppdatering för en rimlig peng (eller ännu hellre "gratis") så blir jag glad. Främst är det säkerhetsaspekten som gör att jag kommer att uppgradera om kostnaden inte blir för hög.

EDIT: Verkar som jag inte kommer att bli glad. Enligt länken ovan så kommer V40 (fram till 2019) inte att fungera med mjukvaruuppdatering.
Jag själv kan tänka mig att betala för att uppgradera modemet till vår XC70-14. Nedläggningen av 2G och 3G i Europa har varit känd i över ett år vilket borde innebära att alla biltillverkare har haft chans/tid att förbereda sig.
På min arbetsplats (IoT inom ett helt annat område) var vi snabbt ute och hade ett ersättningsmodem redan i våras. Biltillverkarna med betydligt högre kapacitet gällande ekonomi och utveckling borde redan (i den bästa av världar) tagit fram alternativ.
Att de inte går ut med att det finns en lösning kan bero på många saker. Att de inte har något, att de förhandlar om pris på komponenterna, att de fortfarande utvecklar, att de vill se vad konkurrenterna gör m.m.
Jag hoppas och tror att jag kommer kunna uppgradera modemet innan slutet av 2024 :)
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]