Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geezer
Jag har kikat på två högmilade XC60 från 2018. Den ena är en T5 AWD som gått 17.000 mil och den andra en D4 AWD som gjort 16.500 mil. Hur ser ni på dessa motorer? vad har de för livslängd och vad för typ av problem får man räkna med på respektive motor vid dessa höga miltil?
Kan man räkna med att dessa motorer gör 25.000 mil utan något större haveri förutsatt att man utför årliga oljebyten och kamremsbyten enligt beordrade intervaller?

Har tidigare haft en V60 D3 som går hur bra som helst i motor efter 22.000 gjorda mil. Kan man räkna med samma driftsäkerhet på dagens motorer? Och vilken av de båda skulle ni säga är det tryggaste valet om man vill ha en livslängd på 25.000-30.000 mil?
Användarvisningsbild
av Robbi
Det är nog allmänt känt att bensinmotorer har mindre fel och håller längre. Jag kommer säkert bli emotsagd här….
Användarvisningsbild
av Robbi
leiwi skrev:Vad har du fått det ifrån?
Serviceteknikern på senaste servicen kommenterade att jag har en bensin och att de strular mindre än diesel. Som sagt, inte mina ord och har egentligen ingen aning.
av perhall
Kanske står i LF:s maskinskaderapport. Eller jfr försäkringen, den del som har maskinskada
av Malmstroem
Det finns mig veterligen ingen regel som säger att bensin håller längre än diesel eller tvärt om. Allt beror på hur den individuella motorn är konstruerad.

Om du tittar på bilar som gått riktigt långt verkar det finnas rätt många dieslar där. Det behöver inte betyda så mycket, då urvalet ofta är gamla taxi, som tidigare valt diesel för lägre driftskostnad.

Moderna dieslar (speciellt med Euro 6) har ofta problem med EGR-ventiler och partikelfilter. För de som kör mycket brukar det inte vara några större problem, men för de med som kör lite strular det rätt ofta. Numera finns det ejektorer och högtryckspumpar till både bensin och diesel. Diesel har betydligt högre arbetstryck och tenderar därför att ha dyrare komponenter.

När det gäller Volvo kan jag tänka mig både diesel och bensin. Vid låga miltal på en diesel skulle jag räkna med att få serva EGR och eventuell partikelfilter med ett par års mellanrum. Högtryckspump och injektorer kan strula med det är inte så vanligt. Om jag skulle köra riktigt lite skulle jag föredra bensin. Det är inte bra för någon motor att bara gå lite kortkörningar, men bensin hanterar det bättre än diesel.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]