Som jag tolkar det tillför inte elmotorn något kring toppeffekt däremot vid låga varv samt, som nämnts tidigare, att ta hand om elförbrukarna. Volvo bör i annat fall nämnt detta, även om det skulle handlat om kortare intervaller med högre effekt (än 197 hk), det har ju gjorts tidigare.
Så här skriver Volvo själva (märk också att i alla reklamsammanhang marknadsförs enbart sänkt förbrukning):
” Snabb start
När bilen startar upp från stillastående läge är det elmaskinen som startar förbränningsmotorn. Elmaskinen är kopplad med drivrem till förbränningsmotorns vevaxel. Det blir en snabb och komfortabel start eftersom motorn snabbt kommer upp i tomgångsvarvtal.”
” Den elenergi som återvinns via elmaskinen går bland annat åt till att försörja bilens elförbrukare som lampor, fläktar, pumpar och styrenheter. I och med att ytterligare en spänningsnivå på 48 volt införs, kommer nya elektriska funktioner med högre effekt att kunna erbjudas.”
” Bromsenergin som lagras i batteriet kan användas i drivlinesystemet. Speciellt goda effekter fås när förbränningsmotorn jobbar i det lägre varvtalsregistret. Elmaskinen ger då drivhjulen extra kraft och stöttar på så sätt upp förbränningsmotorn för att driva bilen framåt.”
https://www.volvocars.com/se/edit/artik ... mildhybrid