Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TompaSK
Zanders skrev: ons 22 feb 2023, 07:40 Visserligen V60 men jag gick från T6 gamla batteriet till T8 nya batteriet och skulle aldrig betala den extra prislappen för T8 om det inte vore för kampanjen de körde när jag köpte. Det går fort till 180 där spärren slår i men kan inte tänka mig att det går så mycket långsammare med en T6. Kommer du köra väldigt mycket långa sträckor så kanske det kan vara värt men för mig som kör 99% på el så är det pengar i sjön.

360, rattvärme och B&W ligger högst på min priolista.
Tack. Rattvärme hade jag inte ens tänkt på. Har inte haft det i någon bil.
av TompaSK
LJN skrev: ons 22 feb 2023, 10:19 Fick min nya XC60 T6 Recharge 2023 Late dagarna innan jul och har nu rullat 100 mil och redan varit på verkstad 2 gånger... Besök 1: Drivsystem - Service erfodras, felkod släcktes, får se om det kommer tillbaka. Besök 2: Tillsatsvärmare ej tillgänglig, felkod att kommunikation saknas? Fortsatt jobb med detta nästa vecka.

Innan jag beställde min XC60 i mars så läste jag en del på forumet om alla problem med Google funktioner och funktioner som tidigare fanns under Sensus var "borta" Som trogen Volvo ägare under åren så var man kanske naiv och tänkte att detta kommer Volvo att rätta till mm. Får skylla mig själv att jag var nog för optimistisk:) Har själv upplevt flera Googleproblem på denna korta tid.

Om jag idag varit i beslutsprocess att köpa en ny XC60 laddhybrid så hade jag nog övervägt något annat.
Aj då. Inte alls kul att höra. Har de givit något klart besked rörande Google-strulet? För strulet måste väl vara världsomspännande? Känns som en trist och dyr grej för Volvo att hamna i clinch med amerikanska kunder, som älskar att stämma företag för strul.

Vad är det för funktioner under Sensus som är borta? Måste googla vad sensus är. Misstänker att det kanske är det tidigare operativsystemet eller liknande.
Användarvisningsbild
av bem
En Volvo-amatör försöker ge några råd på vägen, även om jag har en V90 T6 Recharge MY22.

1. AWD:
Behöver du hela tiden konstant AWD så är inte en Volvo laddhybrid med sin "Constant AWD" det rätta valet förstås.
Men när man aktiverar Constant AWD tycker jag den gör ett rätt bra jobb (jag är ute och kör en del på sämre skogsbilvägar på vintern, har dubbdäck).

2. T6 eller T8:
Jag har T6 och för mig räcker den gott och väl. Är man mer en normal fartfantast räcker den gott enligt mitt sätt att se det. Har man ekonomi för en T8 och gillar den extra accelerationen den ger så varför inte. Den är konstigt nog inte törstigare än en T6 om man läser förbrukningssiffrorna på Volvo Cars hemsida.
En XC-60 är hög och därför mer bränsleslukande i högre farter eftersom luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Kör du mest på 80-väg (som jag) är förbrukningen måttlig på en T6 (och T8) när bensinmotorn är igång, inget att oroa sig om. Däremot om man accelererar mycket sörplar bensinmotorn en del bensin förstås.

3. Utrustning:
Jag la mig med min V90 Recharge MY22 på mellannivån (som då hette "Inscription", ungefär dagens "Plus") och sen la jag till några extra paket som Volvo original in-/utfällbar dragkrok, Tonade rutor bak (=akustikrutor så lägre ljudnivå också), Ljuspaket, Klimatpaket, Lounge-paket (med bl.a. panoramatak), HUD (head up display), metallicfärg samt vinterhjul. Och lastgaller samt lastrumsmatta plus stänklappar bak+fram. I Inscription utrustningsnivå fick man även med den vackra Orrefors kristall växelspakknoppen som är belyst på kvällen (lite kuriosa bara men rätt trevlig detalj som förhöjer trevnaden i kupén). Vet ej om det går få en XC-60 med sån växelspaknopp i kristall nuförtiden.
I Inscription ingick på den tiden Harman Kardon ljudsystem som är helt OK. Men har du pengar så kan du ju slå till på bästa ljudet, Bowers&Wilkins.
Åk och provsitt en XC60 så du vet om det räcker med standardstolarna eller om du behöver comfortstolarna med dynförlängning, t.ex. om du har långa lår som mig så kan du behöva dynförlängning.

Har du tur kan det vara kampanj nu så man får köpa vinterhjul för ca 10 tkr (kostar annars nog 30 tkr beroende på vilka fälgar och däck man skall ha).

Skulle jag köpa en ny Volvo idag, t.ex. XC60, skulle jag nog besinna mig lite:
Panoramatak är häftigt men absolut nåt man kan vara utan enligt min mening.
HUD (head up display) är kul grej men man klarar sig utan.
Dragkrok är dock bra ha (jag kan inte vara utan).
Skinnklädsel blir det aldrig mer i en bil för min del (min V90 är den första bil jag har det i), jag trivs inte alls med skinnklädsel så om det blir nån mer Volvo i framtiden skall det vara tygklädsel.
Förarstöden är många på en Volvo redan i grundutförande men du får kika på utrustningsnivåerna vad de plockat med så du får med de förarstöd du verkligen anser du har nytta av.
Metallic färg är fin men jag ser de har en metallic som standard numera, jag skulle nog nöja mig med den om jag köpte en ny Volvo idag. Solid färg var det evigheter sen jag hade på en Volvo, blir lite slätstruket för min smak utan metallic.

Kollade lite på Volvos Hemsida och XC-60.
En "Plus" med lite extra paket som Ljuspaket, Klimatpaket, Dragkrok, Harman Kardon Ljudsystem, Stänkskydd fram+bak samt lastgaller bak. Då är bilen rätt "komplett".
Under förutsättning ekonomin tillåter allt detta. Är ungefär vad jag har på min V90 Recharge MY22 (fast jag har även HUD och Panoramatak, men skulle välja bort det idag om jag beställde en ny idag).

Om du haft en Volvo tidigare med Sensus infotainment kan det hända du blir lite besviken på den nyare Google infotainment som numera är i alla Volvo.
Jag har kört min V90 Recharge MY22 med Google infotainment i 18 månader nu. Det är väl sådär detta Google system. Har du inte haft nån Volvo med Sensus innan kommer du nog tycka Google är OK.

Lycka till med ev. ny XC-60.
Användarvisningsbild
av Jorglund
En fråga ang "AWD" på hybriderna, Fungerar det någorlunda bra även när batteriet är tomt ?
Orkar bensinmotorn ge tillräckligt med ström till elmotorn ?

Detta är det jag oroar mig mest för eftersom jag släpar på husvagn eller kör långa resor norrut på vintervägar och har vant mig med "riktig" AWD som jag har på min nuvarande VW Touareg.
Fattar att det aldrig kan bli lika bra som Quattro/Torsendiff men hoppas att det duger någorlunda med hybridbilarnas lösning med elmotor bak och fossildriften fram när underlaget blir slirigt.

(Sorry för of topic)

..JL
Användarvisningsbild
av Perra83
Sällan jag kör med AWD och de gånger som jag gjort det har det funnits batteri. Har provat AWDn i några backar som jag vet är problematiska/omöjliga på vintern utan AWD och det är inga som helst problem.
av Lockis
Det finns ”alltid” ström till awd. Dvs du tömmer aldrig batteriet helt.
av perhall
AWD-frågan är inte alls off topic. Det rekommenderas att man med släp alltid kör i Power, eller Constant AWD. Då har man alltid drift på alla fyra.

Att T6 o T8 drar samma är inte ett dugg konstigt, är samma hårdvara i grunden och i körcyklen trycker man aldrig gasen i botten...
av Lockis
perhall skrev:AWD-frågan är inte alls off topic. Det rekommenderas att man med släp alltid kör i Power, eller Constant AWD. Då har man alltid drift på alla fyra.

Att T6 o T8 drar samma är inte ett dugg konstigt, är samma hårdvara i grunden och i körcyklen trycker man aldrig gasen i botten...
Jag kör alltid mina släp i Hybrid, har inte sett rekommendationen kring power eller constant awd tidigare. Står det i världens minst lästa bok?

EDIT: Hittade detta: "Viktigt
Vid släpvagnskörning i bil med luftfjädring skall körläge sättas i Power varje ny körcykel."
Jag har inte kört bil med luftfjädring, så jag kan lungt tuffa på i hybrid läget :-)
av LJN
Idag kom felmeddelandet: Kört till verkstad Drivsystem Service snarast Fick ett likadant meddelande i februari som min PST släckte och han sa att felkoden kan indikera obalans i batteripacken? Vad som är annorlunda nu är att det går inte få tyst på plinget vid felmeddelandet? Får se imorgon om jag kan få någon hjälp, ska ut på husvagnstur nu på torsdag....

Edit: Imorse var felmeddelandet borta men jag åkte iväg till min PST. Han kopplade upp sig mot bilen men fann ingen felkod för "drivsystemet" Men det fanns andra märkliga felkoder, en 7-8 st som benämnde bla. "kortslutning..." Huvudbromscylinder... mm. Min PST sa att dessa bilar kunder generera hela A4-sidor med felkoder utan att kunden märker något. Eller att dom inte kan göra något åt dom? Känns som inte riktigt rätt eller?
Användarvisningsbild
av Swehiort
@TompaSK, Kikar på en XC60 T6 Recharge II Core. Har idag en V90 B4.

Plus för mig:
  • Bra sprutt i bilen jrt V90an
    Hybrid såklart en fördel jfrt "mildhybriden" i V90.
    Skönt att kliva i och ur jfrt V90 som är så låg.
    Glastak är trevligt.
    Google Maps i instrumentklustret.
    Fyrhjulsdrift
Minus jfrt V90an
  • Man måste trycka på knapp till tanklocket.
    En del funktioner nu gömda i google menyn.
    Tycker instrumenten i V90 såg trevligare ut.
    Saknar den lilla men trevliga dioden till "stämningsljuset"
    Törstigare med vanlig bensindrift, men såklart en större bensin motor också
    Kör man med Carplay och kartan så syns den inte i instrumentklustret. Det blir bara en grå "ruta". (I v90 hade jag ingen inbyggd navigering). *Edit! Jo det skall funka med Appel Maps. Testbilen var inte uppdaterad...
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]