- tor 23 feb 2023, 16:40
#1531944
En Volvo-amatör försöker ge några råd på vägen, även om jag har en V90 T6 Recharge MY22.
1. AWD:
Behöver du hela tiden konstant AWD så är inte en Volvo laddhybrid med sin "Constant AWD" det rätta valet förstås.
Men när man aktiverar Constant AWD tycker jag den gör ett rätt bra jobb (jag är ute och kör en del på sämre skogsbilvägar på vintern, har dubbdäck).
2. T6 eller T8:
Jag har T6 och för mig räcker den gott och väl. Är man mer en normal fartfantast räcker den gott enligt mitt sätt att se det. Har man ekonomi för en T8 och gillar den extra accelerationen den ger så varför inte. Den är konstigt nog inte törstigare än en T6 om man läser förbrukningssiffrorna på Volvo Cars hemsida.
En XC-60 är hög och därför mer bränsleslukande i högre farter eftersom luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Kör du mest på 80-väg (som jag) är förbrukningen måttlig på en T6 (och T8) när bensinmotorn är igång, inget att oroa sig om. Däremot om man accelererar mycket sörplar bensinmotorn en del bensin förstås.
3. Utrustning:
Jag la mig med min V90 Recharge MY22 på mellannivån (som då hette "Inscription", ungefär dagens "Plus") och sen la jag till några extra paket som Volvo original in-/utfällbar dragkrok, Tonade rutor bak (=akustikrutor så lägre ljudnivå också), Ljuspaket, Klimatpaket, Lounge-paket (med bl.a. panoramatak), HUD (head up display), metallicfärg samt vinterhjul. Och lastgaller samt lastrumsmatta plus stänklappar bak+fram. I Inscription utrustningsnivå fick man även med den vackra Orrefors kristall växelspakknoppen som är belyst på kvällen (lite kuriosa bara men rätt trevlig detalj som förhöjer trevnaden i kupén). Vet ej om det går få en XC-60 med sån växelspaknopp i kristall nuförtiden.
I Inscription ingick på den tiden Harman Kardon ljudsystem som är helt OK. Men har du pengar så kan du ju slå till på bästa ljudet, Bowers&Wilkins.
Åk och provsitt en XC60 så du vet om det räcker med standardstolarna eller om du behöver comfortstolarna med dynförlängning, t.ex. om du har långa lår som mig så kan du behöva dynförlängning.
Har du tur kan det vara kampanj nu så man får köpa vinterhjul för ca 10 tkr (kostar annars nog 30 tkr beroende på vilka fälgar och däck man skall ha).
Skulle jag köpa en ny Volvo idag, t.ex. XC60, skulle jag nog besinna mig lite:
Panoramatak är häftigt men absolut nåt man kan vara utan enligt min mening.
HUD (head up display) är kul grej men man klarar sig utan.
Dragkrok är dock bra ha (jag kan inte vara utan).
Skinnklädsel blir det aldrig mer i en bil för min del (min V90 är den första bil jag har det i), jag trivs inte alls med skinnklädsel så om det blir nån mer Volvo i framtiden skall det vara tygklädsel.
Förarstöden är många på en Volvo redan i grundutförande men du får kika på utrustningsnivåerna vad de plockat med så du får med de förarstöd du verkligen anser du har nytta av.
Metallic färg är fin men jag ser de har en metallic som standard numera, jag skulle nog nöja mig med den om jag köpte en ny Volvo idag. Solid färg var det evigheter sen jag hade på en Volvo, blir lite slätstruket för min smak utan metallic.
Kollade lite på Volvos Hemsida och XC-60.
En "Plus" med lite extra paket som Ljuspaket, Klimatpaket, Dragkrok, Harman Kardon Ljudsystem, Stänkskydd fram+bak samt lastgaller bak. Då är bilen rätt "komplett".
Under förutsättning ekonomin tillåter allt detta. Är ungefär vad jag har på min V90 Recharge MY22 (fast jag har även HUD och Panoramatak, men skulle välja bort det idag om jag beställde en ny idag).
Om du haft en Volvo tidigare med Sensus infotainment kan det hända du blir lite besviken på den nyare Google infotainment som numera är i alla Volvo.
Jag har kört min V90 Recharge MY22 med Google infotainment i 18 månader nu. Det är väl sådär detta Google system. Har du inte haft nån Volvo med Sensus innan kommer du nog tycka Google är OK.
Lycka till med ev. ny XC-60.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.