- tis 29 aug 2023, 01:05
#1553089
Cokeisit,
V90 Recharge tycker jag har funkat rätt bra, även på vintern. Har haft min i 2 år nu och skall byta bil om 1 år. Skulle nog kunna tänka mig en V90 T6 Recharge igen. Men jag tvivlar den finns kvar att beställa så värst länge till med tanke på att det säljs ganska få Volvokombi numera. Volvo vill förstås bygga modeller som efterfrågas som de kan tjäna mer på förhoppningsvis. Om du har valt V90 CC, förutom för de hyfsat stora innerutrymmena, för den höga markfrigången och AWD:n så har vanliga V90 bara måttlig markfrigång. Med 19 tum hjul som är standard på mellan och högsta utrustningsnivån. AWD:n är rätt bra, väljer man körläge ”Constant AWD” har man AWD som är aktiv hela tiden. Hybridbatteriet laddas då så du kan köra på Constant AWD hur länge du vill men det drar lite mer bensin. Sen från MY22 late och senare har du det stora hybridbatteriet på 18,8 kWh och den starkare elmotorn på 145 hk. Det ger längre räckvidd och bättre drag när man kör på el och riktigt lång räckvidd på el. Dessutom har Volvos laddhybrider numera 2-fasladdning på upp till 6,4 KW så det går hyfsat fort ladda upp hybridbatteriet då.
För mig är det knappast aktuellt med en SUV då jag tycker de är för höga och ofta är lastutrymmet mindre än i en kombi. Sen tycker jag Volvos SUV:ar inkl de senaste EX är ganska fula, ja inte tilltalar de mig utseendemässigt i alla fall. EX30 skall visst attrahera de yngre har jag läst men jag undrar allt om de unga tilltalas av det utseendet. Men de yngre idag kanske bryr sig mindre om hur en bil ser ut?
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.