Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Då borde V90 (Recharge) tas ur "sortimentet" härnäst om man går på de siffrorna i tabellen. Lär väl knappast bli fler sålda nya och nyregistrerade framöver som vänder -18,5% till nåt drastiskt bättre.
Användarvisningsbild
av Funk
bem skrev:Då borde V90 (Recharge) tas ur "sortimentet" härnäst om man går på de siffrorna i tabellen. Lär väl knappast bli fler sålda nya och nyregistrerade framöver som vänder -18,5% till nåt drastiskt bättre.
Det är ju till synes en slutsats, men kom ihåg att ett vägande skäl för borttagande av CC modeller är att dom inte är hybridiserade, och Volvo skall bara sälja hybrider och elbilar redan 2025.

/Tomas
Johan-1971 skrev:Oj, talande siffror! Tack för info.
Siffrorna ljuger lite. Många har valt bort V90/60 pga för långa väntetider kontra t.ex. XC60. Skillnad ca 15 månader mot 6.

Detta är en medveten strategi av dammsugarförsäljaren i Volvos ledning. De påstår dock att det är leveransproblem men det är bara skitsnack. Det finns ingen elektronik som är unik för V modellerna, de delar alla komponenter med sina XC syskon.

Jag hade själv mer än gärna tagit en V90CC som hybrid men har fått ta bensin på mina 3 som jag har haft sedan 2017. Nästa år går leasingen ut men jag vet inte vad det blir som ersättare, jag är inte redo för en elbil än men gärna en kombi hybrid.
Användarvisningsbild
av bem
Cokeisit,
V90 Recharge tycker jag har funkat rätt bra, även på vintern. Har haft min i 2 år nu och skall byta bil om 1 år. Skulle nog kunna tänka mig en V90 T6 Recharge igen. Men jag tvivlar den finns kvar att beställa så värst länge till med tanke på att det säljs ganska få Volvokombi numera. Volvo vill förstås bygga modeller som efterfrågas som de kan tjäna mer på förhoppningsvis. Om du har valt V90 CC, förutom för de hyfsat stora innerutrymmena, för den höga markfrigången och AWD:n så har vanliga V90 bara måttlig markfrigång. Med 19 tum hjul som är standard på mellan och högsta utrustningsnivån. AWD:n är rätt bra, väljer man körläge ”Constant AWD” har man AWD som är aktiv hela tiden. Hybridbatteriet laddas då så du kan köra på Constant AWD hur länge du vill men det drar lite mer bensin. Sen från MY22 late och senare har du det stora hybridbatteriet på 18,8 kWh och den starkare elmotorn på 145 hk. Det ger längre räckvidd och bättre drag när man kör på el och riktigt lång räckvidd på el. Dessutom har Volvos laddhybrider numera 2-fasladdning på upp till 6,4 KW så det går hyfsat fort ladda upp hybridbatteriet då.
För mig är det knappast aktuellt med en SUV då jag tycker de är för höga och ofta är lastutrymmet mindre än i en kombi. Sen tycker jag Volvos SUV:ar inkl de senaste EX är ganska fula, ja inte tilltalar de mig utseendemässigt i alla fall. EX30 skall visst attrahera de yngre har jag läst men jag undrar allt om de unga tilltalas av det utseendet. Men de yngre idag kanske bryr sig mindre om hur en bil ser ut?
Vi gick från en V90 bensin till en XC60 Recharge och har bara varit nöjd. Vi var oroliga för lastutrymmet, men det har inte varit ett problem. Utrymmet är kortare, men det är mer "fyrkantigt" och har inte samma aggressiva lutning som V90n har så det blir mer praktiskt. Har inte märkt någon stor skillnad i bensinförbrukning och har man fullt hybrid batteri och använder kart-funktionen så har man ofta mycket bättre bensinförbrukning. Trodde också att XC60 skulle kännas "klumpig" men det har nästan varit tvärtom, eftersom V90n är lite längre var den mycket besvärligare att parkera i parkeringsgarage med mera.

Skulle verkligen rekommendera en XC60 Recharge. Vi valde T8, men det är verkligen inte nödvändigt med tanke på att vi kör på elmotorn 80-90% av tiden.
Detektivarbete

Hej Jag har en XC70 2002 med en B5244T3 motor. Och[…]

Solgardin bakdörrar

De som sitter i min XC90 är inbyggda i dö[…]

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]