Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LindCarl
Hej på er!

Jag står i valet och kvalet att byta ut vår XC70 D4 classic mot en V60 T6 TE.

Vad har ni för erfarenheter av V60 TE? Hur ser service ut på en sån när den har börjat komma upp i lite mil?
Några vanliga fel man ska hålla utkik på?
av NizzyBrada
Hej!

Vi bytte i januari 2023 från en xc70 D4 2014 till en v60 T6 2023 laddhybrid.

Det vi gillar med v60n är:
Möjligheten att köra på el
Väghållning
Utseende
Komfort och ljudnivå
Navigation och mediasystem

Det vi saknar från xc70n är:
Lastutrymmet, känns dubbelt så stort som v60n. Resor där vi tidigare packat med allt hur som helst kräver nu prioritering och noggrann packning
Markfrigången - härligt med xc70n att kunna köra långt åt sidan vid möte på skogsväg.

Sammantaget är vi nöjda med bytet, men drömmen hade ju varit en xc70 hybrid 😉.

Tyvärr inte så mycket input på vanliga fel med v60 - vår har rullat 1800 mil på 8 månader och än så länge utan några problem.
av Fattiglapp
Min 22:a har gått dryga 4000 mil nu. Vanligt fel på bilmodellen: det knarrar när man svänger skarpt och kör långsamt. Volvo reparerade detta i början men verkar nu ha kommit på att det är en "egenskap".
Jag har haft en reparation pga läckande taklucka, hade varit rejält svindyr om den inte gått på garanti då den orsakade en hel radda elektroniska föjdfel. Ingen aning om det är vanligt dock.
Jag har reparerat innertaket som lät illa, det sitter med kardborre som lossnar. Vet inte heller om det är vanligt.
I övrigt är det en bekväm och snygg bil. Jag hade dock inte gjort om köpet pga:
* Urusel mjukvara. Navigatorn är värdelös, CarPlay är sämre. Volvo kan inte ens få blinkersen att hålla takten. Jag har Sensus, det låter inte som Google är ett jättelyft heller.
* Törstig på el, och när elen är slut är den ännu törstigare på bensin trots hybriddrivlinan.

Kan du leva med ovan är det som sagt en snygg bekväm bil med bra drag när det behövs.
Tillägg: Stereon (H/K) är bra och bilen är tyst, viktigt för mig!
av LindCarl
Tack för era svar!
Vi var inne på V60 ett ganska lång stund. Innan jag läst om vanliga fel, bland annat de som nämns ovan.

Vi valde en Passat GTE års 2021 istället. Känns hur bra som helst!
Användarvisningsbild
av bem
LindCarl skrev: ons 16 aug 2023, 19:53 Tack för era svar!
Vi var inne på V60 ett ganska lång stund. Innan jag läst om vanliga fel, bland annat de som nämns ovan.

Vi valde en Passat GTE års 2021 istället. Känns hur bra som helst!
Kul du hitta en bil du blev nöjd med. Man skall ju inte tror Volvo är så jädra bra, som jag inbillat mig tills jag skaffa min nuvarande V90 Recharge MY22 laddhybrid med det (ö)kända Google infotainment. Svårt vara nöjd med den. De flesta bilar har fel och brister. Det viktiga är väl om tillverkaren gör nåt åt det och speciellt har en Goodwill som inte är för kort i tid som fel och brister kan rättas till via efter fabriksgarantin gått ut. Men helst vill man ju ha en så felfri bil som möjligt, slits gör ju alla bilar och byta slitagedelar är en annan femma och inget konstigt.
Solgardin bakdörrar

De som sitter i min XC90 är inbyggda i dö[…]

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]