Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då var det snart dags att lämna tillbaka vår XC60 B5 bensin. Den har varit bra, men med några tydliga brister. Motor- och växellådestyrningen är under acceptabel nivå. Bränsleförbrukningen lika så. Folk kan ibland säga - fattade du inte hur mycket en så stor bensindriven bil skulle förbruka? Jag var inställd på hög förbrukning, men inte så hög. Den drar ofantligt mycket i Stockholmstrafiken, vilket jag kör de flesta milen i. På landsväg är den okej.

Nu till några frågor. Den är privatleasad via Bilia Segeltorp. Någon som vet hur petiga de är när man lämnar tillbaka den? Jag blev lite uppskrämd efter att två bekanta lämnat tillbaka VAG-bilar och det fanns inte en liten repa de anmärkte på och tog betalt för. Min bil är i normalt skick skulle jag säga men har bara 33000km just nu och jag lär väl inte komma upp i 35000 km innan återlämnandet. Jag har 45000 km i avtalet och det borde ju vara värt mer än de repor som kan anas. Men så lär väl inte Bilia se på saken...

I helgen upptäckte jag en liten buckla på sidan, antar att den kommit när vi stod parkerad vi Coop. Ska man anmäla det till försäkringsbolaget nu eller ska det ses som en normal skada på en tre år gammal bil?

Till sist. Hur har ni andra gjort med besiktning just innan ni lämnar tillbaka. Överlåter man det till Bilia eller gör man det själv?
Det ska finnas en tydlig guide att tillgå från din ÅF, typ en sån här: https://www.volvobil.se/media/4ualvrzh/ ... 5-webb.pdf . "Normalt slitage" sånt som uppstår av att köra bilen, dvs lite stenskott och sånt. Parkeringsskador godkänns normalt sett inte. Hur dyrt det blir beror på skadans natur. En mjuk buckla som går att peta ut igen brukar kosta runt 1500kr, att anmäla till försäkringsbolaget tror jag blir dyrare och är värt det först om det krävs omlackning av en hel dörr.

Skadekostnaden dras från undermilsersättningen, återbetalning per undermil ska stå i ditt avtal
Tack för bra svar. Den bifogade pdf:en var riktigt bra. Att kostnader dras från undermil är logiskt men hur mycket är det per undermil nu?
Om det är Care By Volvo verkar de inte återbetala någonting https://www.volvocars.com/images/v/-/me ... yvolvo.pdf Då skulle man istället ändrat avtalet under tiden. Men det är i ditt avtal du ska titta - jag kan ju bara googla ;)
least skrev: tor 10 aug 2023, 10:26 Låter som att du leasade fel bil för din typ av körning.
En tung bil utan hybriddrift i stadstrafik kan inte bli annat än törstig.
En bil är ju en helhet(som så mycket annat. Bara för att bränsleförbrukningen är på tok för hög behöver det inte vara "fel bil". En bil är mycket mer en en enskild del.
Jobbar själv inom branschen, sedan många år. Säljaren borde kontakta dig en tid innan kontraktet går ut med instruktioner om vad du tänkt att göra med bilen. Väljer du att inte leasa en ny bil eller få möjligheten att köpa ut bilen så skall instruktionen om hur återlämningen går till och vad du behöver tänka på. Normalt skickar jag ut en checklista och håller en god relation oavsett om kunden köper en ny bil eller lämnar tillbaka.

Testen av bilen bokas av säljaren med dig minst en månad innan om någon plåtskada eller service skall göras innan återlämnandet.

Jobbar din säljare kvar på anläggningen eller vill du att jag hjälper dig?

Med vänlig hälsning, C
Solgardin bakdörrar

De som sitter i min XC90 är inbyggda i dö[…]

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]