Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ollgot
Hej,

Köpt en Volvo v60 d4 från 2018/2019 för ca en månad sen.
Bilen har gått 6500 mil, kört ca 200 mil sedan inköp, helt plötsligt dyker en varning upp om ”Motoroljenivå service erfordras”, enligt bokstatistik är ”oljenivån är överfylld”.

Vad bör jag göra?
Mvh olle
av perhall
Vem servade den? förmodligen bara hällt i lite för mkt olja, säkert inget allvarligt, men åk till firman du köpte den av. Är det mycket för mycket olja kan det skapa skador, men inte troligt, i så fall hade den varnat tidigare.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kontakta de du köpt den av med om något som oljenivågivaren är sönder får de låta byta den med mera
av UECSJ
Har hänt mig vid samtliga service utom 1. Står 5,2l men skall vara 4,7 har jag för mig. Så jag har fått oljan bytt en extra gång mellan mina servicetillfällen... :-)
av ollgot
Hej,
Tack så mycket för svar.
Kändes märkligt att det visade sig efter att ha kört ~150-200 mil. Men problemet självläkte, får se om det dyker upp igen :bored:
Användarvisningsbild
av Koldstart
Såvitt jag förstår ska man INTE fylla på oljan till max när man byter olja.

På min verkstad säger de att det beror på att kolvringarna inte tätar tillräckligt. Därför pressas lite diesel ner i motoroljan när du kör.
Den förklaringen stämmer bra överens med det nivåmönster jag ser på bilens mittdisplay när tiden går efter service.
Oljenivån börjar vid ca. 85-90 % av max, på displayen, och kryper sedan långsamt upp till max. Max nås efter 6-7 månader.

Vad jag tycker är konstigt är att Volvo håller 30 000 eller ett år som oljebytesintervall på D4-motorn. :-/
Jag kan höra att motorn går grövre ju längre tiden går och motoroljan späds ut med diesel.

PS: Det där med läckande kolvringar är förmodligen "by design". Det är enligt min verkstad så att motorn snurrar med mindre internt motstånd.
av ljungis
Koldstart skrev:Såvitt jag förstår ska man INTE fylla på oljan till max när man byter olja.

På min verkstad säger de att det beror på att kolvringarna inte tätar tillräckligt. Därför pressas lite diesel ner i motoroljan när du kör.
Den förklaringen stämmer bra överens med det nivåmönster jag ser på bilens mittdisplay när tiden går efter service.
Oljenivån börjar vid ca. 85-90 % av max, på displayen, och kryper sedan långsamt upp till max. Max nås efter 6-7 månader.

Vad jag tycker är konstigt är att Volvo håller 30 000 eller ett år som oljebytesintervall på D4-motorn. :-/
Jag kan höra att motorn går grövre ju längre tiden går och motoroljan späds ut med diesel.
——————————————————————————————————————————————————————————————————
Hade samma problem med min D4:a 2019,började späda oljan efter bilen rullat ca 2000 mil sedan ny, Verkstad kalibrerade om mängdmätare samt fyllde motor med 4,7 l olja,körde sedan ca 500 mil,,ny varning om för hög oljenivå.bytte olja å filter igen,fick hålla på med detta att byta olja å filter var 500:e mil ledsnade till slut.
av kalanfuga
Hej,

Jag köpte nyligen en 2015 v60 och blev förvånad över att se att det inte finns någon oljesticka. Jag kom på hur man kontrollerar oljenivån elektroniskt efter att ha sett några youtube-filmer (lägg nyckeln i öppningen, etc.), men "olja"-ikonen förblir ovalbar oavsett hur många olika sätt jag försöker kontrollera den. Några idéer om en lösning? Det är den enda ikonen på strecket som jag inte kan välja.

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]

Hejsan! Fick du ordning på detta fel? Har pr[…]