Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VWallman
På min bil sitter en mekanisk växelväljare med läderdamask.
Dels stör jag mig på den där läderdamasken som bara har ett syfte - samla brödsmulor och damm. Och dels tycker jag den elektroniska är fräsigare.

Så den stora frågan, hänger typ av växelväljare ihop med typ av växellåda (jag har 8-växlad automat, finns det flera??)

Och beroende på svar på ovan, kan man byta till den elektroniska?

Stort tack till dig som en gång för alla ger lite klarhet i detta! :-)

Edit: sorry, ser att jag skrivit i fel tråd, hur flyttar man??
VWallman skrev: sön 06 aug 2023, 22:44 På min bil sitter en mekanisk växelväljare med läderdamask.
Dels stör jag mig på den där läderdamasken som bara har ett syfte - samla brödsmulor och damm. Och dels tycker jag den elektroniska är fräsigare.

Så den stora frågan, hänger typ av växelväljare ihop med typ av växellåda (jag har 8-växlad automat, finns det flera??)

Och beroende på svar på ovan, kan man byta till den elektroniska?

Stort tack till dig som en gång för alla ger lite klarhet i detta! :-)

Edit: sorry, ser att jag skrivit i fel tråd, hur flyttar man??
Du menar t.ex.
den du har: https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... 8/32240616
och vill byta till en sådan: https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... 4/31492151 ?

Du kan dessvärre inte flytta tråden(förutom admin/moderator) eventuellt får du skapa en ny tråd på rätt forumsdel
Ja precis. av bilderna att döma känns det som två helt olika upplägg och att det inte går. Men skulle gärna veta detaljerna kring detta.

Är dessa till två helt olika växellådor? Och/eller vad sitter normal emellan växellåda och el.växelväljare (din 2a länk)?
VWallman skrev: mån 07 aug 2023, 02:51 Ja precis. av bilderna att döma känns det som två helt olika upplägg och att det inte går. Men skulle gärna veta detaljerna kring detta.

Är dessa till två helt olika växellådor? Och/eller vad sitter normal emellan växellåda och el.växelväljare (din 2a länk)?
Du har den vanliga "D4" och då sitter det den vanliga växellådan medans motorer med mild-hybrid bensin/dieslar sitter det (2a) växellådan men hur som är det fortfarande "geartronic"-
Tack! det ser jag nu när jag kollar random D4 vs B4 på blocket. där har vi skillnaden.

MEN, då undrar jag ju såklart, själva växellådan är den samma (?) så OM man skulle få för sig att ta sig an besväret, hade man kunnat byta växelväljare? Hittar ingen sprängskiss som visar både växellåda och växelväljare så vet inte vad som sitter mellan den elektroniska väljaren och själva växellådan. (ursäkta min okunskap)
Allt går men i praktiken nej. Det är shift-by-wire på de nya vilket betyder att det saknas mekanisk koppling mellan spak och låda. På din sitter det fysiska reglage som helt saknas på nyare.

Det skulle bli betydligt billigare för dig att bara byta bil. Jag är inte ens säker på att möjligheten till att uppdatera mjukvaror för att stödja ett byte är möjligt heller om du inte vet någon hacker bakom hörnet som kan hjälpa dig.
Hej ja jag förstår det. Men det har väckts en nyfikenhet här nu.
Den mekaniska växelväljaren ändrar något (körläge) mekaniskt men utför ju inte själva växlandet.
Den elektroniska är kopplad via kommunikationskabel till ”något” som i sin tur sätter körläge.
Om detta ”något” plus den elektroniska väljaren kan ersätta hela den mekaniska makapären vet jag inte. Men jag ger mig inte förrän någon har visat hela upplägget för de två alternativen ;-)
Solgardin bakdörrar

De som sitter i min XC90 är inbyggda i dö[…]

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]