Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dizdaz
Tyvärr börjar det låta/kännas som om ett hjullager börjar ge upp på min V60 D4 AWD MY21 efter ca 12.000 mil. Själklart gick garantin ut tidigare i våras så det här kalaset får jag nog stå för själv.

Har precis bytt på fruns Toyota med god hjälp av Google och Youtube utan problem, men till nyare Volvo verkar det lite skralt med guider på nätet.

Kanske någon här som har efarenhet av ett sådant hjullagerbyte?
av Dizdaz
Jag har också tolkat det som att det är samma lager fram och bak när jag sökt så det verkar ju stämma.
Bra länk där, Hasse! Den har jag visst missat i mitt sökande. Stort tack 👍

/ Nicklas
av binkie
Lagret med nav är skruvat med fyra skruvar. Om jag inte minns fel så behöver du en hylsa som kan ta invändig 12kant. Lossa drivaxeln och se så att den löper fritt på splinsen bara så du inte råkar separera något.
av Dizdaz
Binkie, när du skrivet lossa drivaxeln, menar du då den långa "bulten" i centrum med stor bricka? Bör den lossas före eller efter de fyra bultarn som håller hela navet på plats, eller spelar det ingen roll?
av binkie
Dizdaz skrev: tis 18 jul 2023, 19:25 Binkie, när du skrivet lossa drivaxeln, menar du då den långa "bulten" i centrum med stor bricka? Bör den lossas före eller efter de fyra bultarn som håller hela navet på plats, eller spelar det ingen roll?
Ja precis, lossa den och knacka lös drivaxel med helst ett mässingdon så du inte skadar den. Knacka lös den innan du börjar lossa på själva lagret. Det viktiga är att drivaxeln går hyfsat löst på splinsen så du kan lätt ta ut lagret utan att riskera att drivaxeln vill följa med, risk för att någon knut separerar.

Hej. Jag har en V70n från 2006 och har bytt […]

Tack! Utförde jobbet igår, tog loss in[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Hur långt har din gått? Jag bytte till[…]

Vilken sidokjol är detta?

Hej! Inne på att köpa en v40 och n&ari[…]