- tor 13 jul 2023, 01:01
#1547024
Hej!
Rätt var det var en dag så gick proppen i mitt elskåp för laddboxen (Easee). Jag tänkte efter alla skriverier att den hade pajat eller något annat hade gått fel med den. Det som hade hänt var att Volvons bilbatteri på något sätt fått spel och utlöst så proppen gick (min teori). Varför jag tror det är för att efteråt så testade jag ladda min Volvo och det fungerade inte (i min och mina grannars boxar), jag bad mina grannar försöka ladda sina bilar i min laddbox och det fungerade, laddboxen fungerade felfritt och min ena granne lämnade sin (hel-el Cupra) bil över natten för att testa och laddningen fungerade felfritt. Testade även köra igång diverse maskiner som delar "anläggning" med laddboxen i proppskåpet. Det var inget fel med spänningen, jag kunde inte utlösa proppen (min granne tillät mig självklart göra detta haha).
Så efter det konstaterade jag att det var bilen det var fel på.
Vad händer när jag stoppar i laddkabeln? Jo den lyser antingen gult eller blått, beroende på om jag har ställt in att bilen ska laddas vissa tider eller laddas så fort den blir uppkopplad, så på det sättet fungerar den, den lyser inte rött eller dylikt. Däremot så kan den inte ta emot el och börja ladda (pulserande grönt ljus).
Så efter jag hade gjort dessa felsökningar (detta hände typ mitten av juni) så pallrade jag mig iväg med Bilen till Billia och ville ha den undersökt, väl där så testade några tekniker med sina kablar om de kunde få igång laddningen men det gick inte. Så då fick jag en tid för en verkstadstid så det kunde köra diagnostik på bilen, tyvärr är det fullsmockat med tider så den tiden var idag 12 Juli.
Jag hoppades ju att de skulle kunna fixa bilbatteriet idag men det gick inte. Utan de konstaterade nu bara att säkringen gått i bilens laddningsbatteri och det måste betälllas och monteras ett nytt, det kommer inte kosta mig någonting utan det täcks av garantin (bil inköpt feb 2021). Det som är problemet är att det finns inga tider förrän i början av september och inte ens då kunde de garantera att detta är ett lätt jobb för det måste till högvoltstekniker och det ena med det tredje, tydligen väldigt dyrt med nytt batteri också.
Det som är problemet för mig just nu och varit senaste månaden sen jag tog min initiala kontakt med Bilia är att jag måste lägga så fruktansvärt mycket mer pengar på bensin, det märks verkligen i plånboken. Vi är en familj med två barn och bilen går stup i kvarten, kan jag inte köra mina laddningar när elen är som billigast (använder även laddningen under dagen mellan bil-turer) så tar ju bensinen slut direkt, visste inte att den var så törstig utan el faktiskt. Det står 930km när jag tankat klart och efter 30 min körning så står det 700km sen tickar det snabbt ner till 0 haha (det var längesen jag hade ren bensin-bil så minns inte hur det är att behöva pendla veckovis till bensinstationen). Perioden nu under sommaren är extra känslig för det är små utflykter varvat med lite korta arbetsdagar på kontoret och några svängar upp till släkt och familjs landställen. Så det blir dyrt. Detta är en personalbil (ej tjänstebil) och jag betalar ju redan väldigt mycket i månaden för den, och nu när jag inte kan ladda den så blir ju kostanden enorm.
Är den här typen av väntetid normal? (förstår att semestrar påverkar mycket).
Borde jag få någon ersättning för detta, typ en ersättningsbil eller liknande?
Jag har aldrig haft problem med mina tidigare bilar så vet inte riktigt hur jag ska tänka här, allt jag vet är att jag blir fattig fort och kommer bli ännu fattigare om jag totalt kommer vara utan el till bilen i 3 månader (som är den estimerade tiden bilens laddningsbatteri kommer ha varit trasigt när det väl åtgärdas.
Rätt var det var en dag så gick proppen i mitt elskåp för laddboxen (Easee). Jag tänkte efter alla skriverier att den hade pajat eller något annat hade gått fel med den. Det som hade hänt var att Volvons bilbatteri på något sätt fått spel och utlöst så proppen gick (min teori). Varför jag tror det är för att efteråt så testade jag ladda min Volvo och det fungerade inte (i min och mina grannars boxar), jag bad mina grannar försöka ladda sina bilar i min laddbox och det fungerade, laddboxen fungerade felfritt och min ena granne lämnade sin (hel-el Cupra) bil över natten för att testa och laddningen fungerade felfritt. Testade även köra igång diverse maskiner som delar "anläggning" med laddboxen i proppskåpet. Det var inget fel med spänningen, jag kunde inte utlösa proppen (min granne tillät mig självklart göra detta haha).
Så efter det konstaterade jag att det var bilen det var fel på.
Vad händer när jag stoppar i laddkabeln? Jo den lyser antingen gult eller blått, beroende på om jag har ställt in att bilen ska laddas vissa tider eller laddas så fort den blir uppkopplad, så på det sättet fungerar den, den lyser inte rött eller dylikt. Däremot så kan den inte ta emot el och börja ladda (pulserande grönt ljus).
Så efter jag hade gjort dessa felsökningar (detta hände typ mitten av juni) så pallrade jag mig iväg med Bilen till Billia och ville ha den undersökt, väl där så testade några tekniker med sina kablar om de kunde få igång laddningen men det gick inte. Så då fick jag en tid för en verkstadstid så det kunde köra diagnostik på bilen, tyvärr är det fullsmockat med tider så den tiden var idag 12 Juli.
Jag hoppades ju att de skulle kunna fixa bilbatteriet idag men det gick inte. Utan de konstaterade nu bara att säkringen gått i bilens laddningsbatteri och det måste betälllas och monteras ett nytt, det kommer inte kosta mig någonting utan det täcks av garantin (bil inköpt feb 2021). Det som är problemet är att det finns inga tider förrän i början av september och inte ens då kunde de garantera att detta är ett lätt jobb för det måste till högvoltstekniker och det ena med det tredje, tydligen väldigt dyrt med nytt batteri också.
Det som är problemet för mig just nu och varit senaste månaden sen jag tog min initiala kontakt med Bilia är att jag måste lägga så fruktansvärt mycket mer pengar på bensin, det märks verkligen i plånboken. Vi är en familj med två barn och bilen går stup i kvarten, kan jag inte köra mina laddningar när elen är som billigast (använder även laddningen under dagen mellan bil-turer) så tar ju bensinen slut direkt, visste inte att den var så törstig utan el faktiskt. Det står 930km när jag tankat klart och efter 30 min körning så står det 700km sen tickar det snabbt ner till 0 haha (det var längesen jag hade ren bensin-bil så minns inte hur det är att behöva pendla veckovis till bensinstationen). Perioden nu under sommaren är extra känslig för det är små utflykter varvat med lite korta arbetsdagar på kontoret och några svängar upp till släkt och familjs landställen. Så det blir dyrt. Detta är en personalbil (ej tjänstebil) och jag betalar ju redan väldigt mycket i månaden för den, och nu när jag inte kan ladda den så blir ju kostanden enorm.
Är den här typen av väntetid normal? (förstår att semestrar påverkar mycket).
Borde jag få någon ersättning för detta, typ en ersättningsbil eller liknande?
Jag har aldrig haft problem med mina tidigare bilar så vet inte riktigt hur jag ska tänka här, allt jag vet är att jag blir fattig fort och kommer bli ännu fattigare om jag totalt kommer vara utan el till bilen i 3 månader (som är den estimerade tiden bilens laddningsbatteri kommer ha varit trasigt när det väl åtgärdas.