Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattias72
Lite funderingar efter att ha kört 800 mil med min nya laddhybrid. Tillbaka till Volvo efter utsvävningar med Audi A6 och Mercedes E220, båda diesel.
Mycket nöjd så här långt med Volvon, dock gäller det att det synkar med laddning på arbetet. Annars blir det dyra mil då Volvon är i mitt tycke väldigt törstig på enbart bensindrift.
Två saker sticker ut som jag retar mig på.
1) Jag får inte till det så att radion dels startar upp med senast spelade radiostation. Ofta om jag gör ett kort stopp behöver jag efter det gå in i radiopanelen och åter trycka på den station jag valt för att få igång ljudet, mycket irriterande..
Radiostationerna följer inte med vid långkörning. Kör jag P4 och åker mellan olika sändningsområden får jag ofta manuellt gå in och trycka på nästa station. Finns det någon inställning för det. Förr fungerade ju RDS klockrent. Har säkert missat någon inställning, men jag upplevde samma sak med en V90CC jag hade tidigare (modellår 20).
2) 8 gånger av 10 kan jag inte se status för laddning och annat i appen. Verkar som att app och bil ej synkar. När jag startar appen lyser den lilla pilen i övre vänstra hörnet blått i någon sekund för att därefter slockna. Sedan står det status okänd om jag vill kolla laddstatus. Är det någon annan som har detta problemet? Kanske även det en inställning, men verkar skymt då det fungerar ibland😀
Användarvisningsbild
av bem
Mattias72 skrev: tis 11 jul 2023, 07:57 Lite funderingar efter att ha kört 800 mil med min nya laddhybrid. Tillbaka till Volvo efter utsvävningar med Audi A6 och Mercedes E220, båda diesel.
Mycket nöjd så här långt med Volvon, dock gäller det att det synkar med laddning på arbetet. Annars blir det dyra mil då Volvon är i mitt tycke väldigt törstig på enbart bensindrift.
Två saker sticker ut som jag retar mig på.
1) Jag får inte till det så att radion dels startar upp med senast spelade radiostation. Ofta om jag gör ett kort stopp behöver jag efter det gå in i radiopanelen och åter trycka på den station jag valt för att få igång ljudet, mycket irriterande..
Radiostationerna följer inte med vid långkörning. Kör jag P4 och åker mellan olika sändningsområden får jag ofta manuellt gå in och trycka på nästa station. Finns det någon inställning för det. Förr fungerade ju RDS klockrent. Har säkert missat någon inställning, men jag upplevde samma sak med en V90CC jag hade tidigare (modellår 20).

2) 8 gånger av 10 kan jag inte se status för laddning och annat i appen. Verkar som att app och bil ej synkar. När jag startar appen lyser den lilla pilen i övre vänstra hörnet blått i någon sekund för att därefter slockna. Sedan står det status okänd om jag vill kolla laddstatus. Är det någon annan som har detta problemet? Kanske även det en inställning, men verkar skymt då det fungerar ibland😀
För att få FM-radion att följa stationerna, gå in i Radions Inställningar (kugghjulet) och slå på DAB/FM-länkning om du inte redan har det på, se bilden nedan.

Laddstatus:
Var sånt strul i min V90 T6 Recharge MY22 ett tag i början men om det var en mjukvaruuppdatering eller nyare version av Volvo Cars appen som fixa det minns jag inte.
Prova att ha senaste mjukvaran till din Volvo installerad (2.10 heter den för Volvo Google-bil , om du har fått möjlighet ladda hem och installera via OTA, over the air).
Prova att uppdatera Volvo Cars appen till senaste version (som f.n. är 5.29.0).
Det är väl ungefär vad du kan göra själv. Annars får du be Volvoverkstad kika på din bil.
Bilagor
Radion_Inställningar_DAB-FM-länkning.JPG
Radion_Inställningar_DAB-FM-länkning.JPG (3.58 MiB) Visad 962 gånger
av Mattias72
Tack för svaret. DAB/FM länkning var redan ikryssad. Appen har uppdaterats till senaste versionen 5.29.0
Men, fortfarande kan jag inte se statusen i appen. Angående radion så blir det en längre körning i morgon. Får se om det funkar då. Känns sim det får bli ett besök på verkstaden.. Tack för inspelet i alla fall
Användarvisningsbild
av bem
Det är inte omöjligt att avinstallering av Volvo Cars appen och sen installera den igen kan hjälpa. Men läs på Volvo Cars support på webben i så fall innan du provar det. Förr var det ganska besvärligt parkoppla mobilen med bilen igen när man skulle få igång appen igen, på en Volvo Google-bil. Men jag har för mig det blivit enklare. Jag gjorde det en gång på min V90 Recharge MY22 när det var så krångligt och jag var tvungen ta hjälp av Volvo Cars support via telefon, det var nätt och jämt de redde ut det men vi fick ordning på appen igen.

Hej. Jag har en V70n från 2006 och har bytt […]

Tack! Utförde jobbet igår, tog loss in[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Hur långt har din gått? Jag bytte till[…]

Vilken sidokjol är detta?

Hej! Inne på att köpa en v40 och n&ari[…]