Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Vi har en plug-in hybrid v60 T8 årsmodell -22 som ibland på morgonen har en helt stum fotbroms. Det som händer är att vi går in i bilen, sätter foten på bromsen, startar bilen, släpper parkeringsbroms, lägger i backen, då börjar det klicka c:a 3-5 gånger från bromspedalen och den blir stenhård. Bilen åker då bakåt långsamt och då bromspedalen är helt stum kan vi inte stanna bilen, detta känns väldigt osäkert. Lösningen som vi gör är att släppa på bromsen och trycka igen, då fungerar den. Men om man har någon bakom sig vill man inte börja backa ofrivilligt.
Vad tror ni att detta är?
Hade något liknande idag när jag skulle köra hem ifrån affären. Bromspedalen var helt låst. Jag hade inte startat bilen eller nått utan det var precis innan jag skulle bromsa för att kunna starta.
Har fått nått mail om återkallelse för just bromsproblem. Kollar med min verkstad imorgon.
V60 T8 -22.
Upplevde ungefär samma sak en morgon i veckan när jag satte mig i bilen. Tryckte ner bromspedalen för att sedan vrida om "tändningsläget", då var bromspedalen helt stum i sitt översta läge. Släppte bromspedalen och ansatte den igen och då gick den ner normalt? Vad beror det på?
Upplevt samma. Även upplevt att det knäpper och rör sig i ratten upprepade gånger efter man stått med bilen avstängd en stund. Det var i samband med att den knäppte och jag startade bilen samtidigt för att backa. Då gick det knappt att bromsa. Har samma bilmodell som TS.
Utslagsbegränsare

Tjena gott folk! En fråga bara till det goda[…]

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]