Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu kommer sommarvärmen och jag får en känsla att kylkapaciteten i min XC60 Recharge MY2023 är lite "klen" Jag använder autoläget för klimat och kör mest i elläge "Pure" på min hemma ort. Kan det vara så att Volvo valt att spara på elenergi och därför reducerat kylkapaciteten? Nu är det här min första Volvo med "elektrisk AC-kompressor" så jag jämför med mina äldre Volvo modeller med mekaniskt "fossildrivna" AC-kompressorer.
Zanders: Tack för input, du får ge mig lite mer info hur man går tillväga? Var finns inställningar för "Individual" och som sammanlänkar "Pure" och klimatinställningar?

Edit: Googlade lite snabbt och på en Sensus bil finns körläge "Individual" men på min Googlebil hittar jag inget sådant alternativ.
Från manualen:

Pure
I Pure-läget prioriteras användning av bilens elmotor. Körläget är tillgängligt när hybridbatteriet har en tillräckligt hög laddningsnivå. Om laddningsnivån i batteriet är för låg regleras bilens egenskaper för att ge så låg energiförbrukning som möjligt.

Volvo rekommenderar att Pure-läget används vid daglig körning.

Att tänka på vid körning med Pure-läget:
markfrigången är lägre(2) för att minska luftmotståndet
effekten på vissa klimatinställningarna anpassas
vid halt väglag kan något mer hjulspinn vara tillåtet innan fyrhjulsdrift aktiveras
Pure-läget är tillgängligt så länge hybridbatteriet har en tillräckligt hög laddningsgrad och effekt vilket kan påverkas av temperatur. I de fall förbränningsmotorn startar byter körläget automatisk till Hybrid-läget till dess att föraren har möjlighet att välja Pure-läget igen.

Förbränningsmotorn startar:
vid start av bilen, och bör vara igång några minuter för optimal avgasrening.
om batteriets laddningsgrad är för låg
om föraren trycker gaspedalen helt i botten.

Pure-läget är inte tillgängligt:
om batteriets laddningsgrad är för låg
om hastigheten överstiger 140 km/h(87 mph) (gäller ej vid körning i nedförsbacke etc.)
vid system-/komponentbegränsningar t.ex. låg yttertemperatur.

OBS
Förbränningsmotorn kan starta tillfälligt i vissa körsituationer när körläge Pure används. Detta för att ge hjulen önskat vridmoment i körsituationer som kräver en högre belastning t.ex. vid körning med släpvagn eller i uppförsbacke.

OBS
Eftersom bilen inte avger något motorljud när endast elmotorn driver bilen ligger ett artificiellt exteriört ljud på i bakgrunden vid låga hastigheter samt vid backning. Detta varningsljud är till för att trafikanter utanför bilen, såsom barn, fotgängare, cyklister och djur lättare ska kunna uppfatta bilen och inte riskera att bli påkörda.

(2) Gäller med nivåkontroll.
----------------------------------------------------------------

Sen kan man prova olika inställningar för klimat:

Aktivera autoreglerat klimat

Med autoreglerat klimat aktiverat styrs flera klimatfunktioner automatiskt.
Öppna klimatvyn i centerdisplayen genom att trycka på temperaturknappen längst ner i mitten av centerdisplayen.
Tryck kort eller långt på AUTO.

Kort tryck – luftåtercirkulation, luftkonditionering och luftdistribution styrs automatiskt.
Långt tryck – luftåtercirkulation, luftkonditionering och luftdistribution styrs automatiskt,
temperatur och fläktnivå ändras till standardinställningar: 22 °C och nivå 3.
Autoreglering av klimatet aktiveras och knappen lyser upp.

OBS
Det är möjligt att ändra temperatur och fläktnivå utan att autoreglerat klimat deaktiveras.
Autoreglerat klimat deaktiveras när luftfördelningen ändras manuellt eller när max defroster aktiveras.

-----------------------------------------------

När det är riktigt varmt ute brukar jag köra på Hybrid i min V90 Recharge Plug-in Hybrid MY22 med Google infotainment och gasa försiktigt så bensinmotorn inte går igång. Prova det. Du ser när bensindroppesymbolen flyttar sig till kl 3 i förardisplayens högra mätare och då har bensinmotorn startat.
Höj autofläkten om det känns för varmt? Själv har jag den alltid på 3 och det fungerar jättebra, ibland byter jag ner till 2 för det blir lite för kallt om man kör en längre stund.

Har en V60 D4 och den känns varmare än denna mest på grund av att elen tar så mycket mindre tid att blåsa kall luft.

95E10. Kör ändå 95% på el s&[…]

Familjen önskar en XC90 för att få[…]

Långt mellan byten är en större ri[…]

Bakre ljuddämpare hål

Jag inte sett sådana hål på n&ar[…]