Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonney
Hej

Nybliven ägare till en V60 CC 2020
Bilen skall dock in på besiktning i veckan och jag noterade att chassinumret som skall sitta i rutan inte syns.
Nedre delen på vindrutan är mörk/svart och verkar som de missat att göra det lilla "fönstret" för chassinumret.

Jag har hittat en etikett om man öppnar höger bakre passagerardörr, den är ju dock inte stansad.
Sitter det nummer någon annanstans i tex motorutrymmet man kan hänvisa till? Har letat men inte hittat något, och verkar inte gå att läsa sig till i instruktionsboken heller.

Tänker att det kanske kan ställa till problem vid besiktningen?
Bilagor
ruta.jpg
ruta.jpg (3.59 MiB) Visad 1174 gånger
Det går att se bilens VIN (Vehicle Identification Number) i Centerdisplayens inställningar också.
Skulle besikningen klaga på att VIN inte syns genom frontrutan får du försöka spåra om din frontruta varit bytt och kontakta det företag som bytte frontrutan. Jag har svårt tänka mig vid besiktningen det är krav se VIN genom frontrutan, men jag vet inte.
Det kanske varit rutbyte på din Volvo och den nya frontrutan då saknat "titthålet"? Förmodligen hade din bil från fabrik frontruta med titthål för VIN.
På min V90 är det titthål genom den svarta remsan längst ner, på min bil har aldrig frontrutan varit bytt.
Bilagor
Frontruta_VIN_V90MY22.jpg
Frontruta_VIN_V90MY22.jpg (3.11 MiB) Visad 1153 gånger
ljungis skrev: tis 30 maj 2023, 11:16 Bilprovningen läser alltid Ch nr som är stansat i ”ramen” aldrig det du ser i vindrutan

Skickat från min iPad med Tapatalk
Okej, låter ju lovande.
Vill minnas när jag besiktade min förra bil att de just kollade numret i rutan. Men det kanske de gör också.
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]