Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sjogerstaddave
Jag har väldigt svårt att acceptera fel som "ok". Är det verifierat fel eller numera så vanligt beskrivet som en bugg, så får tillverkarna fixa det. Vare sig det är en bil, tv, mobil eller nått annat så ska en funktion fungera. Det står ingenstans att det är ok att kofferten helt plöstligt ska stanna nånstans av sig själv utan anledning vid öppning. Speciellt inte då verkstan vid loggning ser varför den stannar, men Volvo Cars vet inte varför den gör så.
Jag accepterar det inte, och det har jag tydligt förmedlat till bilverkstaden.
Användarvisningsbild
av leiwi
Sjogerstaddave skrev:Jag har väldigt svårt att acceptera fel som "ok". Är det verifierat fel eller numera så vanligt beskrivet som en bugg, så får tillverkarna fixa det. Vare sig det är en bil, tv, mobil eller nått annat så ska en funktion fungera. Det står ingenstans att det är ok att kofferten helt plöstligt ska stanna nånstans av sig själv utan anledning vid öppning. Speciellt inte då verkstan vid loggning ser varför den stannar, men Volvo Cars vet inte varför den gör så.
Jag accepterar det inte, och det har jag tydligt förmedlat till bilverkstaden.
Absolut rätt ! Skulle heller aldrig acceptera fel som Ok ,
Jag köpte en ny v60 -14 som klockan ställde tillbaka sig 2 timmar vid random tillfällen , verkstaden bytte massor av delar till ett värde av 75 000 ! och mer än 25 arbetstimmar fördelade på 11 verkstadsbesök . Efter 8 månader och 1400 mil fick jag beskedet att beställa en ny bil , vilket jag gjorde . En ny bil och med en klocka som funkade ! Detta sköttes väldigt snyggt till slut.
Men man måste ligga på
Användarvisningsbild
av bem
leiwi skrev: fre 07 apr 2023, 16:38 ...
Jag köpte en ny v60 -14 som klockan ställde tillbaka sig 2 timmar vid random tillfällen , verkstaden bytte massor av delar till ett värde av 75 000 ! och mer än 25 arbetstimmar fördelade på 11 verkstadsbesök . Efter 8 månader och 1400 mil fick jag beskedet att beställa en ny bil , vilket jag gjorde . En ny bil och med en klocka som funkade ! Detta sköttes väldigt snyggt till slut.
Men man måste ligga på
Lite som min Swatch klocka, den drar sig flera minuter i veckan, den här:
https://www.swatch.com/sv-se/sistem-cla ... TS402.html

Jag har som rutin ställa den en gång i veckan 2 minuter före verklig tid så hinner den dra sig till rätt tid på en vecka och så upprepas proceduren.
Vad är det en klocka skall vara bra på? Jo visa rätt tid. Men icke sa Nicke om denna klocka (i alla fall min).

Finns lite liknande saker som inte funkar som det ska i min Volvo, basic saker. T.ex. går det ofta inte stänga av radion eller Spotify. En så enkel grej, att det kan falera övergår mitt förstånd. Men eftersom jag har en Volvo Google-bil får man stå ut med sånt, tydligen. Bara ett exempel.
av Fattiglapp
Inte bara jag som är missnöjd med kvaliteten hör jag. Med Sensus kan jag alltid stänga av Spotify, och ibland kan jag även byta låt. Men inte alltid.
Navigatorn är bra på… ja inte är det att hitta bästa vägen mellan två punkter i alla fall. Men den är spännande, för ibland är den ”vackra vägen” snabbare än den ”snabba vägen”. Ingen av dem är bästa vägen dock. Då kan man använda CarPlay men den är helt vansinnigt korkat implementerad så 30% av skärmytan används.
Nej volvo, ni behöver anställa lite testare! Innan dess blir det andra märken för mig
Användarvisningsbild
av Micce1980
Samma på andra bilmärken med men man kan så klart hitta annat man gillar med. De säljer ju ändå. Men snart är systemet färdigtestat av oss och kanske bättre :oops:
av Fattiglapp
Nu har jag ju Sensus, på en 22:a. Kan tycka att det borde vara färdigtestat.
Min erfarenhet är att det inte alls är samma på andra bilmärken. Min förra bil var en Ford (!). Visst, lite mindre modern och inte lika bekväm. Men inte ett enda oplanerat verkstadsbesök på tre år (dock ett fel som de fick åtgärda på garanti under service) och mjukvaran gjorde vad den skulle. Navigatorn kunde t.o.m. hitta en bra väg mellan två punkter.
Volvon är nu inne på andra året, och är inbokad på det fjärde oplanerade verkstadsbesöket för problem 4, 5 och 6…
Har tidigare haft begagnade Ford, BMW och Mercedes. Flera av några av märkena. Mycket färre fel på samtliga.
Användarvisningsbild
av bem
Micce1980 skrev: fre 07 apr 2023, 23:04 Samma på andra bilmärken med men man kan så klart hitta annat man gillar med. De säljer ju ändå. Men snart är systemet färdigtestat av oss och kanske bättre :oops:
Om Volvo läste detta forum skulle de kunna rätta till väldigt mycket. Med hjälp av oss brukare som skriver här om problemen t.ex. i Google infotainment. Till Volvos försvar skall dock sägas detta infotainmentsystem blivit bättre (i min bil) under de 20 månader jag haft bilen sen ny. Tänker att de rätat ut de flesta knasigheter till nästa bilbyte för min del. Det blir efter 3 år i så i fall.
”Bättre sent än aldrig.”
”På rätt väg i snigelfart.”
”Har du en ängels tålamod? Köp en Volvo” (med Google infotainment). Skojar lite bara. Själva bilen (min alltså) är inget klaga på egentligen, det är mjukvaran som får underkänt. Föreställ Er om Volvo hade haft en tip top mjukvara då skulle en Volvo verkligen vara en bra bil tycker jag. Men de har själva valt sitt ”nya” infotainmentsystem som numer sitter i alla nya Volvo. De kanske tycker det är toppen. Om kunderna tycker det också vete katten. De med alldeles nya Volvo kan nog vara mer nöjda än vi som åkt Googlebil under längre tid och varit med från när Volvo gick över på vissa modeller till Google från Sensus. Tycker inte det var moget sitta i den bil jag har, då för 20 månader sen när jag hämta ut min nya Googlebil, V90 Recharge.
av Fattiglapp
Glömde förresten, det är inte tre fel den skall in för nu utan fyra. Fotplattan till vänster om pedalerna är lös och det knakar och rör sig. Att fotplattan sitter fast känns som en ganska basic funktion
av Fattiglapp
Lite återmatning: Oljud från framvagnen är tydligen Volvo-standard, för PST trodde sig veta vad det är och det ingår liksom i köpet.
Taket läckte (den fasta delen av glaset!). Oklart varför. Men när takluckan läcker rinner vattnet ner i bakluckan. Och, som alla utom Volvos konstruktörer vet, vatten rinner neråt. Vad har Volvo lagt längst ner där allt vatten samlas? Jo elektronik. Efter att ha sett listan på utbytta delar, styrenheter brukar inte vara billiga, kan jag konstatera att den fakturan är jag glad att Volvo tar.
Bra service på Bilia, hyrbil utan tjafs, snabbt löst. Men så måste det ju vara när bilarnas kvalitet är bristfällig (nu var jag snäll)

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]