- sön 02 jan 2022, 08:36
#1481423
@Bo - Jo , sådan lyx som styrservo fanns inte på kadetten :)
Skulle som sagt aldrig byta tillbaks.
Grepp och riktningsstabilitet i alla andra väglag är helt överlägset med CCn.
Vi hade väderomslag häromdagen, gick från +2 till -2 med halkvarning som följd. I det läget hade nog kadetten känns allt annat än trygg och säker att framföra. CCn däremot - med den rackaren märks det inte ens att det är halt, förutom att de flesta kör med anpassad hastighet (som tur är).
Har faktiskt tagit mig tid att fråga flera kollegor om deras upplevelser nu under vintern. Alla har svarat att de upplever exakt samma sak.
I det urvalet finns V90CC, V60T6, V60CC, XC60B4, A6 lite äldre, Modell 3 samt någon till, alla fyrhjulsdrivna (utom XC60).
Kan man sluta sig till att det är dels tyngden och dels bristen på fartupplevelsen som gör att man upplever att bilen "planar" mer, att man förr sänkte hastigheten vid samma typ av väglag (bättre faktiskt kontroll) men att fartupplevelsen var samma i den gamla med låg hastighet och den nya med högre.
Skulle vara intressant att köra en helt ny lätt bil med fyrhjulsdrift, alla säkerhetsfunktioner och smala däck för att jämföra upplevelsen.
Några förslag på bil som matchar kriterierna?
Kom på att jag helt glömt vår XC70, den rullar på 205 breda däck. Under normala förhållanden så ger den ungefär samma fartupplevelse i 120km/h som CCn i 90km/h. Tror det beror på lägre ljudvolym samt betydligt mjukare chassisättning. Desto mer "aktivt" man kör desto mindre blir skillnaden i fartupplevelse.
Den är faktiskt snäppet bättre i just modd än CCn, vikten är ungefär samma men däcksbredden skiljer sig. +1 för att däcksbredden är en betydande faktor :)
Skulle som sagt aldrig byta tillbaks.
Grepp och riktningsstabilitet i alla andra väglag är helt överlägset med CCn.
Vi hade väderomslag häromdagen, gick från +2 till -2 med halkvarning som följd. I det läget hade nog kadetten känns allt annat än trygg och säker att framföra. CCn däremot - med den rackaren märks det inte ens att det är halt, förutom att de flesta kör med anpassad hastighet (som tur är).
Har faktiskt tagit mig tid att fråga flera kollegor om deras upplevelser nu under vintern. Alla har svarat att de upplever exakt samma sak.
I det urvalet finns V90CC, V60T6, V60CC, XC60B4, A6 lite äldre, Modell 3 samt någon till, alla fyrhjulsdrivna (utom XC60).
Kan man sluta sig till att det är dels tyngden och dels bristen på fartupplevelsen som gör att man upplever att bilen "planar" mer, att man förr sänkte hastigheten vid samma typ av väglag (bättre faktiskt kontroll) men att fartupplevelsen var samma i den gamla med låg hastighet och den nya med högre.
Skulle vara intressant att köra en helt ny lätt bil med fyrhjulsdrift, alla säkerhetsfunktioner och smala däck för att jämföra upplevelsen.
Några förslag på bil som matchar kriterierna?
Kom på att jag helt glömt vår XC70, den rullar på 205 breda däck. Under normala förhållanden så ger den ungefär samma fartupplevelse i 120km/h som CCn i 90km/h. Tror det beror på lägre ljudvolym samt betydligt mjukare chassisättning. Desto mer "aktivt" man kör desto mindre blir skillnaden i fartupplevelse.
Den är faktiskt snäppet bättre i just modd än CCn, vikten är ungefär samma men däcksbredden skiljer sig. +1 för att däcksbredden är en betydande faktor :)