Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Javerhammar
#1481423
@Bo - Jo , sådan lyx som styrservo fanns inte på kadetten :)
Skulle som sagt aldrig byta tillbaks.
Grepp och riktningsstabilitet i alla andra väglag är helt överlägset med CCn.
Vi hade väderomslag häromdagen, gick från +2 till -2 med halkvarning som följd. I det läget hade nog kadetten känns allt annat än trygg och säker att framföra. CCn däremot - med den rackaren märks det inte ens att det är halt, förutom att de flesta kör med anpassad hastighet (som tur är).
Har faktiskt tagit mig tid att fråga flera kollegor om deras upplevelser nu under vintern. Alla har svarat att de upplever exakt samma sak.
I det urvalet finns V90CC, V60T6, V60CC, XC60B4, A6 lite äldre, Modell 3 samt någon till, alla fyrhjulsdrivna (utom XC60).

Kan man sluta sig till att det är dels tyngden och dels bristen på fartupplevelsen som gör att man upplever att bilen "planar" mer, att man förr sänkte hastigheten vid samma typ av väglag (bättre faktiskt kontroll) men att fartupplevelsen var samma i den gamla med låg hastighet och den nya med högre.
Skulle vara intressant att köra en helt ny lätt bil med fyrhjulsdrift, alla säkerhetsfunktioner och smala däck för att jämföra upplevelsen.
Några förslag på bil som matchar kriterierna?

Kom på att jag helt glömt vår XC70, den rullar på 205 breda däck. Under normala förhållanden så ger den ungefär samma fartupplevelse i 120km/h som CCn i 90km/h. Tror det beror på lägre ljudvolym samt betydligt mjukare chassisättning. Desto mer "aktivt" man kör desto mindre blir skillnaden i fartupplevelse.
Den är faktiskt snäppet bättre i just modd än CCn, vikten är ungefär samma men däcksbredden skiljer sig. +1 för att däcksbredden är en betydande faktor :)
av motorhuven
#1481809
Håller med. Tycker cc nästan går som ett fyrhjulsdrivet landsvägslok på sommaren men snömodd är den lite tunnare än t.ex. gamla quattrobilar. Kan vara fördröjningstiden innan andra hjul hjälper till och stabiliserar, snömodd kommer som blixten och cc:n är lite för tvåhjulsdriven i ngn kvarts sekund. Gamla xc70 var ju en ford, tyst och mjuk men inte bättre.
av motorhuven
#1481810
Däckbredden är i dagens mått rätt smal. Passaten och mercan hade båda 245 sulor. Quattron hade 225. Cc låter mer och planar mer i samma fart men de ska inte jämföras med cc i högre farter. Autobahnbilar är kanske sämre på en del annat.
B230F går fett

Kolla här om det hjälper 1-2-1 = Luftm[…]

Byte huvudbromscylinder

..Håller tummarna för att det reparer[…]

30% etanol höjer definitiv förbrukningen[…]

Dina frågor kan du också pröva […]