Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Meglio
Tja!

Är en stolt ägare till en v60 T6 recharge 2021.

Uppmärksammade redan när jag hämtade bilen att den skakade/vibrerade i 75-80 och 85-90km/h

Nu är vinterdäcken på ”krängdes på samma fälg som sommardäcken” och vibrationerna/skakningarna tycks vara mer påtagliga nu.

Kan inte säga att det är en känsla obalans i däcken. Ett lustigt vibrerande/skakande. Svårt att beskriva men som om man gasar på med en bil med stor motor. Är inte skakningar i ratten utan i hela bilen.

Bilen har nu gått 1100 mil.

Någon som känner igen sig eller hört talas om detta? Obalans i någon axel? Tänker att jag börjar med att fråga er här innan jag lämnar in den :-D

Smuts innanför fälgen har jag svårt att tro då jag är en flitig tvättare. Absolut ingen maskintvätt.
Bifogar en bild på resultatet av ett ryck jag fick också. Hade lite svart vinyl i garaget :-)

Tack på förhand!
Bilagor
573C9472-6A46-432F-AEDD-7139DD9783E7.jpeg
573C9472-6A46-432F-AEDD-7139DD9783E7.jpeg (659.66 KiB) Visad 1391 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kan vara skeva/orunda däck, har man otur kan man får måndagsexemplar även om man köper dyra premiumdäck..
Avslöjas obarmhärtigt av "Road Force" balanseringsmaskiner men alla verkstäder har inte sådana pga att de är dyra.
av Meglio
Tänkte att vad är oddsen på att både sommar och vinterdäck orsakar detta. Men det kan mycket väl vara som du skriver. Får åka till någon med en super maskin helt enkelt och felsöka :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det finns folk som har blivit träffade av blixten mer än en gång! :-D
Dessutom finns det verkstäder som misslyckas med helt vanlig balansering, har råkat ut för det flera gånger!

Användarvisningsbild
av bem
Man skall alltså kolla däckverkstaden har en sån Road Force balanseringsapparat då (eller motsvarande).
Så däcken inte kan strula med vibrationer och annat okul.
/Bo
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]