Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CalleMan
Jag har en V60CC D4 och har ännu inte testat tanka HVO100.
Har läst att det släpper ut mindre partiklar än vanlig diesel vilket i längden är bättre för partikelfiltret. Men hur sant det är vet jag inte.

Tänkte tanka förnybart nästa gång och se om det blir någon märkbar skillnad, mer än för samvetet dvs. :-)

Finns det någon på forumet som enbart tankar HVO och varför i så fall?
av Fixter
Jag har hört lite sprida skurar om det, sämre energi mängd så bilen drar mer? sen kostar det ju mer också, så finner inte riktigt incitamenten för o tanka det?
av mcjonte
Har kört ett år på det nu i min v70 -15. Märker ingen skillnad men tänker som du, borde sota mindre i motorn. Sedan är ju känslan av att köra i princip fossilfritt ganska skön!
av CalleMan
Ja, att det sotar mindre är väll en fördel. Vad gäller förbrukningen så ska den vara oförändrad mot icke förnybar diesel.
Men det ska jag testa då jag tankat med det!
Det är väll lite som att köpa ekologiskt, kostar lite mer men är bättre för miljön/klimatet. :-)
av kantarell
Jag har sedan förra vintern kört min xc60D4-19 enbart på HVO100, ca 2500 mil, och har inte märkt någon skillnad på vare sig beteende eller förbrukning. Även värmepannan tuffar på som vanligt. Det högre priset, ca 1,10 - 1,30 kr/liter, är vad man får tåla för att dra ett litet strå till stacken. En liten praktisk nackdel är att min hemmamack bara har en ovanjordstank för HVO100 utan tak och där man dessutom får köa tillsammans med långtradare och timmerbilar, men det är ju inte varje dag som det regnar. Huruvida man vill betala merkostnaden för att köra på HVO100 är väl en fråga för något helt annat forum och väldigt mycket upp till ens egna värderingar.
B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (iblan[…]

Låsproblem passagerardörr

Kabelbrott i framdörr har haft samma problem […]

Har kört med Rica i ett flertal bilar och j&a[…]

Byta bältet mitten bak??

Hej nej det är inte så enkelt tyvä[…]