Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Keios
#1447003
Hej!

Hur mycket kWh har ni tillgängligt i ett batteri?

Min T8 -19 har ca 6,3 kWh enligt data från körjournalen över ett antal körningar då jag startat fulladdat och slutat med helt tomt batteri. Nominellt tror jag batteriet i början låg på 9,9 kWh. Känns som det finns mycket reserv eller så har batteriet tappat i kapacitet.

Tankar?
Användarvisningsbild
av bem
#1447018
I auto motor sport electric edition Volvo & Polstar står det i testet för V60 T6 2020:
Lithiumjonbatteri, 11,6 kWh (detta något större batteriet kom 2020, en ökning med 1,2 kWh) brutto, 9,1 kWh netto. De kom 43,7 km i testet på ren eldrift. Följde hastighetsbegränsningar till punkt och pricka på testslingan, yttertemp var +13 grader. Lithiumjon batterier tappar i kapacitet så sakteliga över tiden, exakt i vilken takt beror nog på en del faktorer som jag inte vet men antal i och urladdningar, hur batteriet skötts och om det stått ”tomt” ofta osv kan påverka. Det går misshandla batterier.
Prova hur många km du kommer på en laddning om du håller hastighetsbegränsning på landsväg vid några olika temperaturer. Åka i 0 grader eller 20 grader samma sträcka ger nog en del skillnad i km på ren el. Volvo har optimerat på 2022:orna T6/T8 Recharge så de skall klara ca. 61 km på ren eldrift vid hyfsat gynsamma förhållanden (sett det för V90 i alla fall, borde gälla V60 också). Skall kolla när jag får min V90 T6 Recharge 2022 snart.
/Bo
Användarvisningsbild
av Paglar
#1447046
Som mest har jag lyckats klämma ut 8,4 kWh från fulladdat till tomt batteri enligt VOC, jag har 11,6 kWh batteri. Mer normalt var 8-8,2 kWh och då lyckas jag ladda ganska precis 10 kWh, så närmare 20% i förluster vid laddning.
I vintras kunde bilen förbruka 5-5,5 kWh enligt VOC, tillsammans med högre förbrukning vid kyla så blev räckvidden därefter.
Nu är bilen drygt ett år gammal och för närvarande kan jag få ut 7,2-7,4 kWh enligt VOC.
av Lockis
#1447684
bem skrev:I auto motor sport electric edition Volvo & Polstar står det i testet för V60 T6 2020:
Lithiumjonbatteri, 11,6 kWh (detta något större batteriet kom 2020, en ökning med 1,2 kWh) brutto, 9,1 kWh netto. De kom 43,7 km i testet på ren eldrift. Följde hastighetsbegränsningar till punkt och pricka på testslingan, yttertemp var +13 grader. Lithiumjon batterier tappar i kapacitet så sakteliga över tiden, exakt i vilken takt beror nog på en del faktorer som jag inte vet men antal i och urladdningar, hur batteriet skötts och om det stått ”tomt” ofta osv kan påverka. Det går misshandla batterier.
Prova hur många km du kommer på en laddning om du håller hastighetsbegränsning på landsväg vid några olika temperaturer. Åka i 0 grader eller 20 grader samma sträcka ger nog en del skillnad i km på ren el. Volvo har optimerat på 2022:orna T6/T8 Recharge så de skall klara ca. 61 km på ren eldrift vid hyfsat gynsamma förhållanden (sett det för V90 i alla fall, borde gälla V60 också). Skall kolla när jag får min V90 T6 Recharge 2022 snart.
/Bo
Några 61km kommer du inte komma med din hybrid på eldrift. Oavsett vad Volvo hävdar.
Min v90 ska ta sig runt 50. Men den startar ALLTID på 40km. Oavsett temperatur. Dessa 40 verkar dock stämma väldigt bra överens med verkligheten.
Användarvisningsbild
av bem
#1447689
Lockis skrev: fre 28 maj 2021, 09:04
bem skrev:I auto motor sport electric edition Volvo & Polstar står det i testet för V60 T6 2020:
Lithiumjonbatteri, 11,6 kWh (detta något större batteriet kom 2020, en ökning med 1,2 kWh) brutto, 9,1 kWh netto. De kom 43,7 km i testet på ren eldrift. Följde hastighetsbegränsningar till punkt och pricka på testslingan, yttertemp var +13 grader. Lithiumjon batterier tappar i kapacitet så sakteliga över tiden, exakt i vilken takt beror nog på en del faktorer som jag inte vet men antal i och urladdningar, hur batteriet skötts och om det stått ”tomt” ofta osv kan påverka. Det går misshandla batterier.
Prova hur många km du kommer på en laddning om du håller hastighetsbegränsning på landsväg vid några olika temperaturer. Åka i 0 grader eller 20 grader samma sträcka ger nog en del skillnad i km på ren el. Volvo har optimerat på 2022:orna T6/T8 Recharge så de skall klara ca. 61 km på ren eldrift vid hyfsat gynsamma förhållanden (sett det för V90 i alla fall, borde gälla V60 också). Skall kolla när jag får min V90 T6 Recharge 2022 snart.
/Bo
Några 61km kommer du inte komma med din hybrid på eldrift. Oavsett vad Volvo hävdar.
Min v90 ska ta sig runt 50. Men den startar ALLTID på 40km. Oavsett temperatur. Dessa 40 verkar dock stämma väldigt bra överens med verkligheten.
Jo då jag är medveten att några 61 km lär jag aldrig kunna ta mig fram på ren el med V90 T6 Recharge 2022. Kanske mellan 40-50 km med fördelaktiga förhållanden för eldrift.
Lithium-Ion batterier tappar ju också lite kapacitet allteftersom med tiden.
/Bo
av Glenn3
#1447690
Lockis skrev:
bem skrev:I auto motor sport electric edition Volvo & Polstar står det i testet för V60 T6 2020:
Lithiumjonbatteri, 11,6 kWh (detta något större batteriet kom 2020, en ökning med 1,2 kWh) brutto, 9,1 kWh netto. De kom 43,7 km i testet på ren eldrift. Följde hastighetsbegränsningar till punkt och pricka på testslingan, yttertemp var +13 grader. Lithiumjon batterier tappar i kapacitet så sakteliga över tiden, exakt i vilken takt beror nog på en del faktorer som jag inte vet men antal i och urladdningar, hur batteriet skötts och om det stått ”tomt” ofta osv kan påverka. Det går misshandla batterier.
Prova hur många km du kommer på en laddning om du håller hastighetsbegränsning på landsväg vid några olika temperaturer. Åka i 0 grader eller 20 grader samma sträcka ger nog en del skillnad i km på ren el. Volvo har optimerat på 2022:orna T6/T8 Recharge så de skall klara ca. 61 km på ren eldrift vid hyfsat gynsamma förhållanden (sett det för V90 i alla fall, borde gälla V60 också). Skall kolla när jag får min V90 T6 Recharge 2022 snart.
/Bo
Några 61km kommer du inte komma med din hybrid på eldrift. Oavsett vad Volvo hävdar.
Min v90 ska ta sig runt 50. Men den startar ALLTID på 40km. Oavsett temperatur. Dessa 40 verkar dock stämma väldigt bra överens med verkligheten.
Min V60 T8 börjar alltid på 40 (hybrid), 45 (Pure) men jag brukar komma mellan 50 och 55km.
bem skrev:
Lockis skrev: fre 28 maj 2021, 09:04
bem skrev:I auto motor sport electric edition Volvo & Polstar står det i testet för V60 T6 2020:
Lithiumjonbatteri, 11,6 kWh (detta något större batteriet kom 2020, en ökning med 1,2 kWh) brutto, 9,1 kWh netto. De kom 43,7 km i testet på ren eldrift. Följde hastighetsbegränsningar till punkt och pricka på testslingan, yttertemp var +13 grader. Lithiumjon batterier tappar i kapacitet så sakteliga över tiden, exakt i vilken takt beror nog på en del faktorer som jag inte vet men antal i och urladdningar, hur batteriet skötts och om det stått ”tomt” ofta osv kan påverka. Det går misshandla batterier.
Prova hur många km du kommer på en laddning om du håller hastighetsbegränsning på landsväg vid några olika temperaturer. Åka i 0 grader eller 20 grader samma sträcka ger nog en del skillnad i km på ren el. Volvo har optimerat på 2022:orna T6/T8 Recharge så de skall klara ca. 61 km på ren eldrift vid hyfsat gynsamma förhållanden (sett det för V90 i alla fall, borde gälla V60 också). Skall kolla när jag får min V90 T6 Recharge 2022 snart.
/Bo
Några 61km kommer du inte komma med din hybrid på eldrift. Oavsett vad Volvo hävdar.
Min v90 ska ta sig runt 50. Men den startar ALLTID på 40km. Oavsett temperatur. Dessa 40 verkar dock stämma väldigt bra överens med verkligheten.
Jo då jag är medveten att några 61 km lär jag aldrig kunna ta mig fram på ren el med V90 T6 Recharge 2022. Kanske mellan 40-50 km med fördelaktiga förhållanden för eldrift.
Lithium-Ion batterier tappar ju också lite kapacitet allteftersom med tiden.
/Bo
Min V60 T8 börjar alltid på 40 (hybrid), 45 (Pure) men jag brukar komma mellan 50 och 55km. Så jag ligger rätt nära det Volvo specat. I dessa 50-55km är det både 70väg med en del rondeller men även motorväg (100km/h).
Användarvisningsbild
av Paglar
#1447983
Idag körde jag en liten lugn runda i det fina vädret, ideala förhållanden för att kolla räckvidd och elförbrukning. En rätt så kuperad sträcka med mest landsväg men avslutade med stadstrafik för att komma hem med tomt batteri och noll körsträcka kvar på el. Jag startade fulladdat förstås och färddatorn visade förväntade 37km i hybrid och 42 km i pure, jag körde i pureläge och kom 51km och förbrukade 7,6 kWh enligt VOC. Därefter laddade jag bilen med 9,32 kWh avläst på laddstationen.
Det verkar som bilen tappat ca 7% av tillgänglig batterikapacitet (och räckvidd) sedan den var ny på 2400 mil och 14 månader.
av RechargeT8
#1458049
Har en XC60 t8 2018 som snart gått 13000mil
Jag får ut ca 6.3 ur batteriet enligt voc . När jag laddar går det i lite drygt 8 kwh. I pure har jag kommit som längst 4.2 mil vid (mest 60 väg) till stugan i 85km/h hastighet kommer jag 3 -3.5 mil. Fullladad säger bilen 31km i hybrid och 36 i pure. Någon som har liknande siffror på sin laddhybrid ?

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]