Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Verkar som detta är en egenskap snarare än nått fel. Nån borde dra ett mail till Volvo och länka tråden. Kanske går att fixa med mjukvara?
kavehk skrev:Sett att vissa av nedanstående saker nämnts i andra trådar, men undrar om någon sedan fått det ordnat efter verkstadsbesök?

Har en T5:a AWD 2019.

1. Parkeringssensorn.
2. Ser att många här tidigare skrivit att de inte använder Carplay...
3. Regnsensorn.
I övrigt supernöjd med allt annat. Magisk bil.
Som andra understryker. Problemen förefaller sig dessvärre som features.

1. Ja, sensorerna lever rövare för jämnan. Verkar vara väldigt smutskänsliga. Mina, i synnerhet fram, larmar för hinder oerhört ofta. Bak är de sega, allt för ofta.
2. Använder inte Carplay...
3. Det är en riktig usel setting på torkarna i regnsensorläge. Som tråden skriver, ja, det går att sätta minne för "auto regnsensor" i Sensus. MEN, som du skriver, känsligheten är helt galen. Hög inställning på vredet och torkarna går på max när luftfuktigheten är över 60%. Vrider ner ett steg, och allt står helt still när tsunamin kommer.

Ska påtala allt detta (plus mer) i min första årsservice strax efter nyår. Kommer behöva boka en vecka verkstadstid för alla mina garantigrejer...
Kan bara hålla med om alla 3 punkter... För 2 månader sen hängde Sensus systemet upp sig i uppdateringen av appar och alla appar blev låsta och givetvis kunde man inte lösa problemet själv med någon form av soft reset då det inte finns i Sensus likt smartphones så ett besök på verkstaden blev inbokat 6/12 där jag jag även påpekade regnsensorns funktion.

PST laborerade lite med regnsensorns mjukvara (kan tydligen ställa känsligheten i mjukvaran) och mitt intryck är att den fungerar mycket bättre efter det, dock inte hunnit avverka några långresor i regn men där tillfälle funnits för test så har det fungerat bättre.
+1 på problemet med parkeringssensorn. Den får för sig att varna väldigt snabbt (fram) när man kör in i ett parkeringshus. När jag backar in på en parkering händer först ingeting förän den slår på och i princip direkt går över på fast ton. Avståndet man står på då är OK men i tidigare bilar brukar den slå på betydligt tidigare och "guida" mig in.
Hade inne min på årsservice i fredags. Fick vad min PS callade "2.0" där i princip alla noder i hela bilen uppdaterats.

Torkarna = mycket bättre. Tycker även att PDC agerar snabbare och bättre efter uppdatering också. I övrigt ska ju buggar med VOC (timers osv.) vara avhjälpt också.
Gällande carplay har jag fortfarande ingen aning då jag inte använder det.
Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

Xc70 2012

Hej! Jag är ny här och jag fick dessa fe[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]