Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kantarell
Är det någon som vet om markfrigången skiljer mellan Dynamic och Sport? När jag beställde min nya XC60 (lev v 16) så valde jag sportchassit bara för att få en Bursting Blue. Tyckte inte att det styvare chassit upplevdes som negativt vid en jämförelse mellan Inscription och R-Design vid en provkörning med bara några minuters mellanrum. Min lokale nasare påstod att markfrigången är den samma oavsett R-Design eller ej.
av stevvee
kantarell skrev:Är det någon som vet om markfrigången skiljer mellan Dynamic och Sport? När jag beställde min nya XC60 (lev v 16) så valde jag sportchassit bara för att få en Bursting Blue. Tyckte inte att det styvare chassit upplevdes som negativt vid en jämförelse mellan Inscription och R-Design vid en provkörning med bara några minuters mellanrum. Min lokale nasare påstod att markfrigången är den samma oavsett R-Design eller ej.
Xc60 kan jag ej svara för men V60 och T8 är det så. V60 utan awd så blir den lägre

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av ansjo
kantarell skrev: fre 04 jan 2019, 17:16 Är det någon som vet om markfrigången skiljer mellan Dynamic och Sport? När jag beställde min nya XC60 (lev v 16) så valde jag sportchassit bara för att få en Bursting Blue. Tyckte inte att det styvare chassit upplevdes som negativt vid en jämförelse mellan Inscription och R-Design vid en provkörning med bara några minuters mellanrum. Min lokale nasare påstod att markfrigången är den samma oavsett R-Design eller ej.
Markfrigången är samma på ”vanlig” XC60 och på R-design.
av pwg
Har beställt en V60 T8 R-Design som jag väntar spänt på att få, hoppas att leveransvecka 10 stämmer... 🙂

Ang chassit så har jag rett ut detta med min säljare, följande gäller:
- V60 T8 R-Design kan inte fås med sportchassit som kommer på vanliga V60 R-Design
- det är fel i Volvos system som gör att det där står Sportchassi, men det skall alltså vara Dynamic-chassi. Säljaren har rapporterat in detta så att för er som beställer nu skall förhoppningsvis stå korrekt i specen
- Dynamic-chassit motsvarar det som sitter som standard på V60, fast med andra fjädrar/dämpare för att hantera den ökade vikten på T8.
- Dynamic-chassit är inte sänkt såsom Sportchassit, det kan man även se i bygg din Volvo. Lite osäker, men tror att det är 15mm skillnad

Jag har en V90 T5 R-Design nu och har haft ett gäng andra R-Design genom åren, så jag förväntar mig att T8:an kommer kännas något mjukare än vad jag är van vid. Hoppas dock att 19”-hjulen skall göra att det blir tillräckligt fast ändå... 🙂
av stevvee
pwg skrev:Har beställt en V60 T8 R-Design som jag väntar spänt på att få, hoppas att leveransvecka 10 stämmer... Bild

Ang chassit så har jag rett ut detta med min säljare, följande gäller:
- V60 T8 R-Design kan inte fås med sportchassit som kommer på vanliga V60 R-Design
- det är fel i Volvos system som gör att det där står Sportchassi, men det skall alltså vara Dynamic-chassi. Säljaren har rapporterat in detta så att för er som beställer nu skall förhoppningsvis stå korrekt i specen
- Dynamic-chassit motsvarar det som sitter som standard på V60, fast med andra fjädrar/dämpare för att hantera den ökade vikten på T8.
- Dynamic-chassit är inte sänkt såsom Sportchassit, det kan man även se i bygg din Volvo. Lite osäker, men tror att det är 15mm skillnad

Jag har en V90 T5 R-Design nu och har haft ett gäng andra R-Design genom åren, så jag förväntar mig att T8:an kommer kännas något mjukare än vad jag är van vid. Hoppas dock att 19”-hjulen skall göra att det blir tillräckligt fast ändå... Bild
Har en V90 D5 R-design så kan säga om jag märker stor skillnad om 3-4 veckor.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Robbo
Det som pwg skriver är korrekt, V60 T8 har dynamic-chassi fast med andra fjädrar/dämpare. V60 T8 kan heller inte fås med 20" som i sig kräver sportchassit.

90-serien strävar mer efter komfort än 60-serien som riktar in sig lite mer mot sportighet, så en V90 med dynamic upplevs mjukare än en V60 med dynamic. Och en V90 med sportchassi upplevs, tycker jag, rätt nära en V60 med dynamic i hårdhet då båda har 19" (235/40 R19 på V60 och 255/40 R19 på V90) och samma spec på förarstol.
av kantarell
ansjo skrev: lör 05 jan 2019, 08:07
kantarell skrev: fre 04 jan 2019, 17:16 Är det någon som vet om markfrigången skiljer mellan Dynamic och Sport? När jag beställde min nya XC60 (lev v 16) så valde jag sportchassit bara för att få en Bursting Blue. Tyckte inte att det styvare chassit upplevdes som negativt vid en jämförelse mellan Inscription och R-Design vid en provkörning med bara några minuters mellanrum. Min lokale nasare påstod att markfrigången är den samma oavsett R-Design eller ej.
Markfrigången är samma på ”vanlig” XC60 och på R-design.
Det låter bra ! Tack för svaret !
Fel generator V70??

Det som händer är att laddlampan lyser o[…]

Bytt skivor och klossar fram. Det blev ATE, b&arin[…]

Då är vi överens. Faserna byter in[…]

https://www.youtube.com/watch?v=NRc-B9sbvuQ