Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bobbyofswe
Någon som vet vad som händer om man använder 22" på XC60 men man inte har skärmbreddare? Kommer de ta i eller kommer det bara skita ner mer?

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
skita ner mer, sedzn är jag tveksam till hur mycket den där breddaren hjälper, den är typ 12mm bred, men nån funktion borde den ju ha etersom de satt den där
Användarvisningsbild
av Funk
Derank skrev: ons 26 dec 2018, 16:26 skita ner mer, sedzn är jag tveksam till hur mycket den där breddaren hjälper, den är typ 12mm bred, men nån funktion borde den ju ha etersom de satt den där

Det lär vara så enkelt att det är ett typgodkännandekrav, hjulen hamnar för långt ut utan dessa.

/Thomas
av Bobbyofswe
Hittade installationsinstruktionerna för skärmbreddarna. https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 10283/2019
Med tanke på att man klistrar på dem utanpå ordinarie skärm så gissar jag att det har med typgodkännande som du skriver. Undrar dock fortfarande hur det påverkar smutssprut? Går det att räkna ut hur mycket som sticker ut? Om det nu gör det eller om det bara har att göra med typgodkännandet?

av stevvee
Bobbyofswe skrev:Hittade installationsinstruktionerna för skärmbreddarna. https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 10283/2019
Med tanke på att man klistrar på dem utanpå ordinarie skärm så gissar jag att det har med typgodkännande som du skriver. Undrar dock fortfarande hur det påverkar smutssprut? Går det att räkna ut hur mycket som sticker ut? Om det nu gör det eller om det bara har att göra med typgodkännandet?

Tumstorleken på höjden (22”) har ju ingenting med bredden på fälgen att göra.
Vart och hur den hamnar beror ju helt på bredd på fälg samt ET inpressningen.

Bättre att du tar en fälg som du vill ha sen börjar räkna på det.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Bosse78
Kanske är så att minimumbredden på en 22" överstiger det? Annars kanske det än nån hittepå grej för att kamma in extra pengar till dom stora fälgarna. Lika som det va med utslagsbegränsare när man lade till större fälgar till dom äldre modellerna.
Användarvisningsbild
av Funk
Volvofälgarna blir nästan alltid både bredare och med mindre offset ju större de blir...och Volvofälgar är vad bilen är typgodkänd med. 22" är en tum bredare än 20" och har väl samtidigt runt 10mm offsetskillnad om det är som det brukar vara på Volvo.
Det sticker inte ut alls egentligen , utan det regleras väl snarare hur långt in hjulen minst måste sitta från någon speciell mätpunkt/vinkel skulle jag tro.

/Thomas

@Naikon, vilken glasmästare var det? Jag l&au[…]

Byte kupefläkt 2010

Märkligt... efter facelift årsmodell 12[…]

Märkesverkstaden önskade ca 12000 fö[…]

Kan vara slitna yttre drivaxelknutar fram, mina ga[…]