Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KjeHil
Hej.
Jag har en polestaroptimerad V60 levererad oktober 2018.
Jag fick en VCM-uppgradering i går 13/12-18 bl.a. för att "Down load center" verkade ha hängt sig.
Hur som helst så:
Efter uppgraderingen beter sig ECO instrumentet konstigt. Punkt och visare följs åt, inget grönt fält blir synligt. Knappt något i ”frihjulsläget heller. Före uppgraderingen var det tydliga skillnader mellan ”punkt” och ”Visare”, som om jag förstått rätt visar att bilen går/körs ekonomiskt och drar mindre bränsle.
Försöker kolla bränsleförbrukning växelvis mellan ECO och COMFORT men är lite osäker/svårt att se skillnad.
Får för mig att testa en sak: Kör i 100km/t på 8:ans växel och ”slår” över växelväljaren till manuellt läge. Då plötsligt beter sig instrumentet som före uppgraderingen, dvs visaren och punkten åker isär och jag ser jag ser ”grönt” fält. Jag slår över till ”automatikläge” och då åker punkten och visaren ”ihop” igen och följs åt hela tiden hur jag är kör. Märkligt, bilen körs ju inte annorlunda bara för att växelväljaren står i i manuellt läge.
Då undra jag givetvis om ECO-mode fungerar när växelväljaren är i automatikläge. Hur ska man veta det? Instrumentet visar ju inget?.
Kanske bar är en ”visningsbugg” men så ska det i alla fall inte vara. Instrumentet ska visa lika oavsett läge på växelväljaren.
En annan fundering. Kan Polestaroptimeringen bli ”kortsluten” av en annan uppgradering. Dvs, den finns där men fungerar inte? Jag valde Polestaroptimering bl.a. för att få bättre gasrespons. Efter ovanstående uppgradering så tycker jag bilen tvekar/det blir fördröjning vid gaspådrag, den liksom ”saktar in” sedan blir det en kort fördröjning innan ”svaret” kommer.
Jag tyckte direkt när jag hade hämtat bilen att den kändes annorlunda och småryckte/tvekade lite vid gaspådrag.
Jag kanske bara inbillar mig men jag körde faktiskt rally i min ungdom och trimmade både bilar och motorcyklar själv så……

Är det någon som känner igen detta?
/Kjell

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]