Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hed940ftt
Hej,
Är det någon som vet med säkerhet vilka felkodsläsare som funkar för V90 - 18. Skulle vilja kunna göra adaption av växellåda samt nolla räkneverket till oljan.
Okej, kring 4000kr som högst typ. Vore inte fel om man kunde ha till flertalet märken också. Men har hört att NT710 är en bra läsare. Jag var inne på att köpa en iCarsoft CR Max. Men har inte vetat om den grejar det. Man kanske skulle satsa på en NT710 :-)
Hed940ftt skrev: mån 04 nov 2024, 14:52 Okej, kring 4000kr som högst typ. Vore inte fel om man kunde ha till flertalet märken också. Men har hört att NT710 är en bra läsare. Jag var inne på att köpa en iCarsoft CR Max. Men har inte vetat om den grejar det. Man kanske skulle satsa på en NT710 :-)
någon på forumet hade en Foxwell NT710, du kan läsa här: viewtopic.php?t=172215
Har nu varit i kontakt med en återförsäljare av Foxwell i Sverige. Han har i sin tur gjort efterforskningar och talat med Foxwell. Enligt dem kan deras felkodsläsare enbart göra adaptionsinlärning av växellåda, inte nolla räkneverket till oljan.
Till min fråga då, vad för något ska man använda då för att genomföra det momentet. Är det enbart Vida som man kan utföra det eller klarar Vdash eller något annat detta? Är det ens ett måste att nollställa oljeräknaren i automatlådan vid oljebyte och att man inställer enbart nollställer adaptionen? När Stefan Bergman på Youtube gjorde oljebyte i lådan på sin XC90 så använde han en Autel. Han verkade då inte heller få upp någon nollställning av oljeräknare. Den han använde kostar väl i kring 30000kr dessutom. Tyckte även han sa något i stil med att det inte behövs nollställning av räknaren egentligen eller dylikt. Själv har jag ingen aning hur känsligt det där är.
av Gelis
Hed940ftt skrev: ons 06 nov 2024, 15:33 När Stefan Bergman på Youtube gjorde oljebyte i lådan på sin XC90 så använde han en Autel. Han verkade då inte heller få upp någon nollställning av oljeräknare. Den han använde kostar väl i kring 30000kr dessutom. Tyckte även han sa något i stil med att det inte behövs nollställning av räknaren egentligen eller dylikt.
För det första kostar den Autelen som Bergman använder inte några 30000kr. Den ligger på runt 5000. En stor nackdel med Autel av dom lite dyrare modellerna är att dom kostar dyra abonnemang/år. Och för att läsa ut Volvo SPA -17 och upp så måste ett abonnemang till. Dom måste också ha en fungerande internet uppkoppling.

Jag har förutom Foxwell ett antal andra scanners bla en Autel MaxiPro MP808TS vilken är överlägsen dom andra men kostar årsabonnemang som nästan är lika med en ny scanner, med andra ord inget för hobbymeken som mig själv.
Man får passa sig lite för Autel då dom säger att scannern fungerar även när första gratisåret passerat, detta är en sanning med modifikation. Många bilmodeller funkar, naturligtvis utan senaste uppdateringen, men Volvo SPA och några fler bilmodeller gör det inte. Kräver tillgång till Autels server och dit kommer man bara med ett fungerande abonnemang.

Jag var inne och tittade lite i min Autel och det finns något, förutom adaptionen, som handlar om oljan i lådan men kommer som sagt inte vidare för att se vad som döljer sig bakom den menyn.
Har hört att den ska nollställas vid byte av oljan. Detta eftersom oljeräkneverket i lådan ska anpassa sig i förhållande till hur gammal oljan är. Då räknaren håller koll på hur länge oljan varit över en viss temperatur och använder det för att beräkna hur pass sliten oljan är.
Adaptionslärning är nog inte lika viktig om inte lådan växlar alldeles för tokigt.
Vad de gäller Bergmans utrustning har jag ingen aning. Men vid en snabb sökning av modellbeteckningen på nämnda Autel som han angav att han hade så låg priset på 30000kr. Har ej någon koll överhuvudtaget på det utan det var väl mer en parentes i sammanhanget.
Står nämligen i startgroparna att genomföra oljebytet i lådan, oljan ligger i garaget ink ny tappskruv med o-ringar.
Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]