- ons 21 dec 2022, 02:52
Jag har använt Volvos app och bl.a start av bränslevärmaren sen december 2013. Först i en V70 (då hette appen Volvo On Call), numera i en V90 T6 Recharge MY22 med Volvo Cars appen (som den heter sen sommaren 2021 då den fick helt ny design). Det kan finnas några ganska vanliga anledningar till varför (bränsle- eller el-) värmaren inte startar. Enligt min erfarenhet är vanligaste orsaken ”i andra änden” dvs. hos Volvo, inte i egna bilen. Varför tror jag det? Jo för i nästan alla fall när jag inte får igång värmaren via Volvos app så har det funkat senare, kanske dagen därpå eller senare, utan att jag gjort något själv. Vanligt har förr varit att när det kommit en köldknäpp över landet och folk börjar använda sina värmare via start från appen så har vad det verkar Volvos system (deras servrar antagligen) blivit överbelastade och värmaren inte gått att starta eller svårstartad. Jag tycker nog det blivit bättre med åren så det verkar gå i rätt riktning. Om vi antar hårdvaran i din bil (t.ex. eldrivna värmaren i ditt fall och telefonnodemet) är OK (eftersom din bil är ny) och appen funkar som den ska (nyinstallerad) så är troligen orsaken ”i andra änden” dvs Volvos bakomliggande system (servrar och liknande). Det ”trick” jag brukar prova när det kommer meddelande i den röda remsan i Volvo Cars appen om att det inte gick att starta värmaren är att Låsa upp och därefter Låsa bilen via Volvo Cars appen. Sen prova att starta värmaren via appen. Ofta går värmaren igång då, men inte alltid. Jag har sen länge den rutinen att via appen först Låsa upp, sen Låsa och därefter starta värmaren via appen.
Välkommen förresten som Volvobrukare. V90 Recharge är en underbart bekväm bil att åka i men förstås finns nackdelar med bilen också, dock överväger fördelarna vida nackdelarna. Infotainmentsystemet (Android Automotive, Google) är en av de mindre bra sakerna med bilen, tyvärr, kan jag säga efter att ha brukat det i 16 månader vid det här laget. Det blir väl så sakteliga bättre, och har du senaste versionen av mjukvaran, 2,5, skall det väl vara så bra det f.n. kan vara. Dock är appens funktioner få jämfört med vad det är för Volvos bilar med Sensus Infotainment (från och med MY23 är det Google i alla Volvo, vissa modeller hade Sensus till och med MY22 late). Det finns på Volvo Cars hemsida, Supportsidorna, lista med vilka funktioner som kommer i appen, dock inte exakt när.
Och en sak till: kolla att du har senaste version av Volvo Cars appen installerad i din mobil, f.n.är det version 5.22.1.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.