Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andregeman
Jag blir inte klok på moderna varianter av TPMS. Om det inte sitter sensorer i hjulen, vilket jag förstår att det inte gör på nyare Volvo, hur i hela friden kan bilen veta hur många bar jag har fyllt i, på decimalen?

Jag fattar att den kan mäta skillnad i rullomkrets och varna för att något hjul har för lågt eller för högt tryck, men om jag har samma (för låga eller för höga) tryck runt om, hur kan du bilen veta det om den bara jämför de fyra hjulen inte de facto mäter trycket?

Svara helst bara om du vet, gissa kan jag göra själv.
av AndS
Bilen indikerar bara på skillnad, inte att du har fel däckstryck på samtliga.
Har resonerat logiskt utifrån hur det fungerar och du kalibrerar vid körning. Så du får det svaret utan att ange "källa på det"
av AndS
Eller som Volvo skriver i appen:
ITPMS mäter skillnader i rotationshastighet mellan de olika hjulen genom ABS-systemet för att kunna avgöra om de har korrekt däcktryck. Om däcktrycket är för lågt, förändras däckets diameter och följaktligen dess rotationshastighet. Genom att jämföra däcken med varandra kan systemet avgöra om ett eller fler däck har för lågt tryck.
av Xanthopteryx
Du fyller. Du kalibrerar. Avviker något eller några däck från kalibrerat tryck så larmar den.
Tidigare varianter av itpms klarade inte att samtliga fyra hjul tappade tryck. Moderna versionen klarar det.
Xc60 Polestar vinterdäck?

Vinterdäck som passar finns det gott om, f&au[…]

Givare höger fram V60 2014??

IMG_8766.JPEG IMG_8765.JPEG Hittade dett p&ari[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&a[…]

Avskavda kablar ?

Inget original, kanske rester från extraljus[…]