Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeWe
Jag har en drygt år gammal V90 som jag bytte till från en V70 (-12). Med V70n så har jag i princip aldrig behövt pilla med fläktreglaget, enbart temperaturen. Var det varmt/soligt/hett väder och man satte sig i bilen så fläktade det på som tusan tills man nått inställd temperatur. I V90n som ska vara så smart med solsensor och gud vet allt så är jag rätt besviken på hur jag får klimatanläggningen att fungera. Startar jag bilen så är det mesflöde på fläkten och det gör att jag är inne och pillar på fläkthastigheten för att få önskad effekt. Man kan ju trycka på fläkten till högsta nivå och få den att indikera "autoklimat" men då fortsätter den att blåsa lite väl friskt även när det inte behövs. Håller man inne auto så återgår den till nivå 3 och det känns som det är någon typ av maxbegränsning fläkten. Så jag fattar inte hur det är tänkt att fungera :bored: Börjar fundera på om det är någon sensor inte fungerar, det är orimligt dåligt automatblås när solen gassar och instrålningen jobbig.. Ska det vara såhär eller??
av rogsme
Det finns nog väldigt olika prefenser avseende hur man vill att klimatregleringen ska fungera. På min förra bil (V90 D3 AWD 2017) så körde jag i tre år i allt från bistraste vinter till stekande medelhavsklimat utan att över huvudtaget pilla med inställningarna (undantaget defroster på/av och någon halvgrads justering i måltemperatur beroende på om det är sommar eller vinter).
av Lanzar
PeWe: Upplever samma sak i vår bil. Kommer också från bland annat v70 -10, och av de Volvosar vi haft i modern tid upplever jag helt klart v90'ns klimatanläggning som absolut sämst när det gäller autofläkten.
av KnotVillage
Sen finns det ju två lägen på auto. Långt och kort klick. Jag upplever att det fungerar lika bra som i min gamla V70 2012 utan att ha samma höga fläkthastighet. Har 22 i båda bilarna och rör det aldrig. Sen är det skönt att man kan synka båda sidor och röststyra det då jag nästan alltid stänger av skärmen.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Har aldrig behövt i min V90, 4zon gå ifrån Auto. Har inställt på 20 eller 22 grader runt om. Blir det 30 ute - justerar man upp graderna så AC och vi i bilen inte får en köldknäpp.
av TomasGBG
Jag tycker den fungerar bra. Skönt att slippa tok-blåst innan ens AC är kall. Men det är något svårbegripligt för många med termostater...
av Lacke
Håller med om att klimatanläggningen inte fungerar lika bra som i mina V70!
Är det väldigt varmt så startar jag bilen från VOC en stund före jag ska åka, men fläkten går väldigt mesigt när jag öppnar bilen tills jag "startar" den på riktigt.
Men även då drar inte kliman på för fullt utan det blir en justering av tempen till LO så AC´n får ösa på för fullt en stund tills tempen gått ner till dräglig nivå.
För övrigt så kyler en V70 mycket bättre än en V90, fått höra (verkstad) att "freonet" som används nu inte är lika effektivt som tidigare...
av marcbe
Det är en väsentlig skillnad mot tidigare Volvonodeller i det att autoklimat försöker hålla en mycket lägre ljudnivå än tidigare. Det gör att man (beroende på egna preferenser) kan uppleva fläkten som lite seg/klen. Vissa tycker det är ett lyft, andra vill ha mer "blås". Kapaciteten finns på både A/C och kupefläkt, så då får man justera själv om man tycker auto 22/22 inte räcker.
Antingen justera upp autofläkt, eller justera ner temperaturen.

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]