Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Det lär det göra, både ut prestanda men även ur förbrukningshänseende.
av Jacobsson
En liten följdfråga.
Jag är inte helt insatt i drivmedelsfrågor men alla stationer verkar ha ett "premium" variant som, håller fler mil, bättre och starkare typ.
Det heter olika saker men mina frågor är:
Är det nån skillnad mellan märkena?
Mår bilen dåligt av att tanka denna soppa men från olika mackar/märken?
Finns det något annat att tänka på typ drar viss soppa mer olja eller nått annat?
av Flajjan
Jag har märkt en tydlig skillnad mellan olika bränslen. I skrivande stund kör jag en diesel, jag har kört 20 000 mil med 2olika XC70 D5, så jag har ganska bra koll på prestandan och förbrukningen även i något högre hastigheter.

När vi för något år sedan körde genom Europa med bilen så tankade jag Shell Vpower diesel - det var en märkbar skillnad, både i prestanda men framförallt i förbrukning.

Sist jag hade bensin bil var en M5 V10, den tankade jag bara med premium bensin.

för 10 år sedan med bensinbil tankade jag ibland 95 och ibland Vpower, det är ju något bättre, dock kan jag inte erinra mig om att jag upplevde någon jättestor skillnad.

Ju bättre bränsle ju bättre mår motorn, det finns mycket skitbränsle i Sverige..
av Lövet
Ju bättre styrsystem desto mindre behov av 98. Knackningsproblemen är dessutom väldigt små i kalla Sverige.

Värt att notera om ni inte redan visste det, det är inte mer energi i 98 oktan, bara mindre knackningsbenäget.
av andersuw
Hur den nya VEA T5-motorn funkar på 95 kontra 98 har jag ingen erfarenhet av. Men skillnaden på de båda äldre T5:or jag har/haft har varit nästintill obefintlig. Teoretiskt bör man få lite högre maxeffekt med 98 men det var inget jag kunde märka i praktiken. När det gäller förbrukningen var det så liten skillnad att det inte täckte merkostnaden för att tanka 98. Så jag kör/körde båda bilarna på 95. Även 91, som man tidigare kunde tanka i Tyskland, gick utmärkt trots att det var Autobahnkörning det handlade om.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Flajjan skrev:När vi för något år sedan körde genom Europa med bilen så tankade jag Shell Vpower diesel - det var en märkbar skillnad, både i prestanda men framförallt i förbrukning.
ADAC har testat och fann att såväl prestandaförbättringen som förbrukningsförbättringen genomsnittligt låg i storleksordningen tre procent. Alltså inte värt den ganska dryga merkostnaden.

https://www.adac.de/infotestrat/tanken- ... geId=49341
Flajjan skrev:det finns mycket skitbränsle i Sverige..
Såsom till exempel ...?
av Mikeys
Man ska tanka det som rekommenderas. Säger tillverkaren 95 oktan är det pengar i sjön att tanka 98 vad jag fått lära mig. Det har också gjorts flera tester, bl.a. av Plus i Sverige som kom fram till att de bränslen som säger t.ex. "du kommer 3% längre på vår soppa" var rent skitsnack. Kraven är så hårda på oktantal, tillsatser och renhet att det är i princip samma sak i alla mackar.
Flajjan skrev: När vi för något år sedan körde genom Europa med bilen så tankade jag Shell Vpower diesel - det var en märkbar skillnad, både i prestanda men framförallt i förbrukning.
Man har finare asfalt nere i Europa än i Sverige (Samt på många ställen färre kullar), vilket ger lägre förbrukning och mindre friktion (?) vilket kan göra att man upplever bättre prestanda. När jag var i Tyskland för lite över ett år sedan fyllde jag Volvon med billigaste dieseln jag hittade på något bonnställe ute på vischan, och på den tanken snittade jag under 0.4. En siffra jag aldrig varit i närheten av i Sverige, trots att jag försökt mig på ännu försiktigare körning. Jag fyllde tanken igen vid samma pump precis innan jag lämnade landet för färjan hem till Sverige, och hemma på våra grova bullriga vägar kändes bilen segare igen och drog något mer, trots den magiska tyska "mirakeljuicen" i tanken.

Att vi har skitbränslen i Sverige tror jag inte en sekund på, det är snarare att vi har andra förhållanden.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har alltid tankat 98 i alla bensinbilar. Bryr mig inte så mycket om förbrukningen, men det sägs ju vara bättre för motor och ge bättre prestanda. :D I instruktionsboken för min V60 Polestar står det att den ska tankas med 98.
av Lövet
Bättre för motor är det inte i slitagesynpunkt. Finns ingenting i 98 som är magiskt. Eftersom motorstyrningen backar tändningen långt innan knackningar uppstår så finns ingen skillnad på 95 och 98 vad gäller sådant.

98 oktan är en fördel om man drar 2 ton husvagn uppför alperna i 30-graders värme. Där finns risken att man med 95 oktan får en någorlunda märkbart lägre effekt. I vanlig svensson körning - nä.
Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ari[…]

Ett annat sätt är att se det som par[…]

Flödar förgasare

Sker bara det i bland är det flottörvent[…]

Tror inte vi behöver en tråd om vad ba[…]