Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Slasse
Vad är temperaturen där du är nu? På min bil så stängs den inte av när det är kallare än minus fem (tror jag det är?)
av andersuw
Bristande batteriladdning är ett av de många villkor som kan stänga av S/S. Vet inte hur det funkar på bilarna i 90-serien men på min V70 kan jag se i "My Car" vilket system som gör att S/S tillfälligt är satt ur spel. Kan vara t.ex. klimatsystemet (för kallt eller för varmt), motorsystemet (t.ex. att rening av partikelfilter pågår) eller elsystemet (dålig batteriladdning).
av buzztr
volvoamatören skrev:Ny XC90, gått 230 mil. Start/stopp funkar inte vid stopp vid rödljus o d. Har prövat allt, motorn stängs inte av. Känt problem?
Har haft samma problem med min V90. Ibland sa den "Start/stopp system ur funktion. Service erfordras." Nästa gång jag startade den kunde det funka. Ibland klagade den på låg batterispänning. Uppgradering av mjukvaran löste det.

Sen beror funktionen av S/S precis som tidigare svar på en rad faktorer.
av andersuw
volvoamatören skrev:Det är +5, typ, och har varit så länge.

Var ser du detta, vilket system som stänger av s/s, andersuw?
+5 utomhus betyder säkert inte att S/S slutar att fungera. Däremot kan det vara för kallt inne i bilen strax efter start för att S/S skall börja fungera på en gång. Det krävs att bilen är åtminstone lite halvvarm först.

I min V70 -15 med Sensus Connect kan man se vilket system som spärrar S/S genom att gå till "My Car" (huvudmenyn för inställningar som rör själva bilen i motsats till radio, media, telefon och navigation) och sedan välja Drive-E och därefter Start/Stop. Vet tyvärr inte på rak arm om det finns något liknande på nya XC90 och hur man i så fall tar sig dit. Vad jag däremot vet är att du hittar en lista över alla de villkor som avgör om S/S är igång eller inte på s. 389 i ägarmanualen för XC90 -17.
av valln
volvoamatören skrev:Uppgradering av mjukvara? Där jag köpte bilen? Kostar det något?
Du har två års garanti och då blir det gratis.
av andersuw
volvoamatören skrev:Uppgradering av mjukvara? Där jag köpte bilen? Kostar det något?
Om uppgraderingen görs på grund av någon bugg i tidigare mjukvara skall du inte behöva betala något. Du har ju garanti. Men det är inte säkert att det är något fel. Blir batteriet bara lite urdraget, vilket är lätt hänt så här på vintern, särskilt om man använder bränsledriven parkeringsvärmare, så prioriterar bilen laddningen.

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]