Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Hej. Jag ska beställa en ny xc90 och kan inte bestämma mig. Det står mellan d4awd och t5awd. Någon som har testat och kan dela med sig upplevelsen? Det skiljer endå 64hk. mellan dem. Samma utr samma allt.
av Boozer87
Kan bara uttala mig D4 i detta fallet, den är överaskande pigg, har alltid tänkt att det inte räcker, provkörde i lördags. Det jag tycker man ska tänka på är att det är en stor SUV, ingen sportbil. Säga vad man vill om dem Nya vea motorerna men jag vågar påstå att med D4 ligger du under litern, med T5 en bit över. Lycka till
Användarvisningsbild
av sony
Ok men är det någon som kan säga nåt exakt om förbrukningen och skillnaden i prestanda?
av SundanceKid
Jag har kört de olika motorerna i olika bilar senaste året. Det jag generellt kan säga är att t5 är den mest lyckade motorn oavsett bil. Sjukt tyst och välbalanserad i de olika bilarna. Jag föredrar även t5 framför t6 pga hur den låter. T6 har ett underligt läte som jag stör mig på. D4 är inte alls trevlig vid kallstart och tomgång där känns den sjukt otrevligt obalanserad likt d3 och d5. Är ju ändå en diesel och det hade jag bara köpt om arbetsgivaren tvingade mig. Tänk även på att dieselbilar kommer vara de första bilarna som kommer bli förbjudna i storstäder.

Skickat från min Iphone
Användarvisningsbild
av sony
Tack.
av Linqid
Inget ont om D4, men jag tycker nya T5 är en mycket fin motor sett till storlek och jag väljer bensin före diesel alla dagar i veckan.
av andersuw
SundanceKid skrev:Jag har kört de olika motorerna i olika bilar senaste året. Det jag generellt kan säga är att t5 är den mest lyckade motorn oavsett bil. Sjukt tyst och välbalanserad i de olika bilarna. Jag föredrar även t5 framför t6 pga hur den låter. T6 har ett underligt läte som jag stör mig på. D4 är inte alls trevlig vid kallstart och tomgång där känns den sjukt otrevligt obalanserad likt d3 och d5.
Efter två T5:or på raken (855 T5 -94 och V70 T5 -02) tycker jag den D4 VEA som sitter i min V70 -15 är en jättetrevlig motor. Visst, den är inte fullt lika vass vid fullt pådrag men räcker till väldigt väl och har ett härligt vrid. Tystare än sina föregångare där det räknas (inne i bilen) och naturligtvis är förbrukningen avsevärt lägre. Man susar fram i 90 km/h på 1300 varv. Inga som helst problem med obalans eller otrevliga vibrationer vid kallstart eller tomgång.
SundanceKid skrev:Är ju ändå en diesel och det hade jag bara köpt om arbetsgivaren tvingade mig. Tänk även på att dieselbilar kommer vara de första bilarna som kommer bli förbjudna i storstäder.
Vad vet du om det? I Tyskland finns det zoner där vissa äldre bensinbilar inte får eller kommer att få köra in. Däremot tillåts Euro 6-dieslar överallt.
av SundanceKid
Jag har själv beställt en r-design med t5.
Gamla volvoarvet från 95-97 så är det just T5 i R och T5-R. Är inte samma motor överhuvudtaget men bensin och ungefär samma hk-antal.
Jag hade en t-gul och en t-röd när de va nya, kan vara den känslan jag eftersträvar nu efter mer än 20år.

Skickat från min Iphone
av Linqid
andersuw skrev:Efter två T5:or på raken (855 T5 -94 och V70 T5 -02) tycker jag den D4 VEA som sitter i min V70 -15 är en jättetrevlig motor.
Givetvis går allt att jämföra, men motorerna i dina tidigare T5:or har ju inte en skruv gemensamt med dagens T5..
av andersuw
Att de inte har några skruvar gemensamt vet jag förstås. Vad de däremot har gemensamt att de alla är Volvobyggda högtrycksturbobensinare med runt 250 hk. Vad jag försökte klargöra var att D4 VEA i mitt tycker står sig väl i jämförelsen om man sedan tidigare är van vid en sådan motor.

Har du kollat att hylsorna i reläsockeln (i e[…]

Motorvärmare 850

Kontaktvärmaren (som du byter på 5 min)[…]

Prestige Performance

med andra ord kan man säga att Prestige perfo[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]