- tor 03 nov 2016, 11:25
#1122084
Hej på er igen.
Jo jag har haft inne bilen på check för El driften på XC90 T8an. Detta började för 1½ månad sedan och det är så här att när jag har laddat och skall köra iväg så funkar Elen emellan 20-40sek sedan går motorn igång och den kan gå i ca 3-10 min innan El-driften går igång igen. Ibland har den inte gått igång alls då får jag byta körläge då hoppar den igång igen. De hittade dock inga felkoder alls.
Nu trodde serviceteknikern att det kanske berodde på att det var för kallt ute och att motorn går igång för att hjälpa till att få igång värmen i kupe'n och el till stolarna mm.
När det hände första gången så var det runt 11 grader ute nu är det -2 och det är ju väldigt konstigt i så fall om det verkligen beror på detta då är nog dem ute och cyklar på Volvo. Vem tillverkar en Hybrid som behöver stödhjälp med en bensinmotor för att värma upp kupe'n det låter helt ologiskt för mig.
Skall man göra massa kallstarter som dricker massa soppa för att få värme i kupe'n. Jag trodde helt klart att få värme i bilen så användes en typ av värmepatron när man ändå har elen tillhanda. Jag får inte ihop detta det kan bara inte vara så att motorn skall behöva startas en kall dag för att få värme då är ju hela konceptet åt helvete tycker jag. Vad är meningen med Eldriften och miljöpåverkan då när man skall tex. köra korta sträckor.
Detta är just av en av anledningarna att jag köpte en Hybrid för att slippa massa kallstarter som dricker massa soppa för 2/3 delar av året är kallt i Sverige.
Jo jag har haft inne bilen på check för El driften på XC90 T8an. Detta började för 1½ månad sedan och det är så här att när jag har laddat och skall köra iväg så funkar Elen emellan 20-40sek sedan går motorn igång och den kan gå i ca 3-10 min innan El-driften går igång igen. Ibland har den inte gått igång alls då får jag byta körläge då hoppar den igång igen. De hittade dock inga felkoder alls.
Nu trodde serviceteknikern att det kanske berodde på att det var för kallt ute och att motorn går igång för att hjälpa till att få igång värmen i kupe'n och el till stolarna mm.
När det hände första gången så var det runt 11 grader ute nu är det -2 och det är ju väldigt konstigt i så fall om det verkligen beror på detta då är nog dem ute och cyklar på Volvo. Vem tillverkar en Hybrid som behöver stödhjälp med en bensinmotor för att värma upp kupe'n det låter helt ologiskt för mig.
Skall man göra massa kallstarter som dricker massa soppa för att få värme i kupe'n. Jag trodde helt klart att få värme i bilen så användes en typ av värmepatron när man ändå har elen tillhanda. Jag får inte ihop detta det kan bara inte vara så att motorn skall behöva startas en kall dag för att få värme då är ju hela konceptet åt helvete tycker jag. Vad är meningen med Eldriften och miljöpåverkan då när man skall tex. köra korta sträckor.
Detta är just av en av anledningarna att jag köpte en Hybrid för att slippa massa kallstarter som dricker massa soppa för 2/3 delar av året är kallt i Sverige.
FlipperNo1
Instagram : @Carpe_Diemas
Instagram : @Carpe_Diemas