Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är grymt sugen på att höra era "vardagsutvärderingar". Efter att ha läst alla motorjournalisters utvärderingar är det dags att höra vad slutanvändarna tycker, det är ju trots allt ni ägare som använder och lever med bilarna till vardags. Hur är bilen en regnig måndag att ta till jobbet? Eller att hämta barnen och böka in matkassar och vagnar, långkörningar, stadskörning? Skriv gärna högt och lågt om era egna tankar om bilen, fördelar, nackdelar överraskningar etc.

Skriv gärna motoralternativ och utrustning etc.
Trocklepna skrev:Jag är grymt sugen på att höra era "vardagsutvärderingar". Efter att ha läst alla motorjournalisters utvärderingar är det dags att höra vad slutanvändarna tycker, det är ju trots allt ni ägare som använder och lever med bilarna till vardags. Hur är bilen en regnig måndag att ta till jobbet? Eller att hämta barnen och böka in matkassar och vagnar, långkörningar, stadskörning? Skriv gärna högt och lågt om era egna tankar om bilen, fördelar, nackdelar överraskningar etc.

Skriv gärna motoralternativ och utrustning etc.
Bra initiativ, jag väntar på min, 3 månader kvar
Har haft bilen en vecka, är nöjd. Det finns en massa kul inställningar och funktioner.
Men det finns förbättringsmöjligheter. Spotify är bråkigt. Har 14 Mbit/s från bilens hotspot men ändå står appen och väntar på nåt. Av allt att döma är bilen fortfarande inte kopplad direkt mot tjänsteleverantörens servrar utan genom Ericssons cloudtjänst. Förmodar detta eftersom apparna som är tillgängliga är samma som jag hade i Sensus Connect i XC70:n bortsett från Spotify då.
Har inte BW men det duger för mig med High performance. Det skallrar inte från dörrarna som det gjorde i mina 70-bilar om man spelar högt i alla fall.
Utrymmet är grymt särskilt där bak. Belysningen är cool det går att välja olika färger om man har rätt paket. Ungarna är överens om att det är bästa bilen.
Man börjar se lite V90 på vägarna nu så det är väl inte så att folk vänder sig om längre. Men visst sticker bilen ut.
Har inte lastat nåt kylskåp än...
Trodde aktiva helljuset skulle funka bättre men det är i alla fall bättre än de gamla bilarna med aktivt helljus som funkade på gränsen till dåligt!
Det skadar inte att läsa på i manualen!!!
Jag har snart haft bilen en månad, kört 280 mil och är väldigt nöjd så här långt. Har mest kört den vanliga pendlingen till jobbet och tillbaka. 60 km med en blandning av 50-70-väg och motorväg. Om ett par veckor ska jag göra en längre tur på ca 80 mil så det blir en bra utvärdering.

Motorn, D5, känns riktigt bra men jag har inte pressat den hårt ännu. Ibland påminner den faktiskt om den raka sexa jag hade på min BMW 525d. Min senaste BMW 520d med 186 hk kändes något undermotoriserad. Det gör inte min V90. Motorn är tyst så man hör den sällan. Vid stillastående vibrerar den en del. Det verkar inte som om Volvo har variabla motorfästen som BMW har. Där är fästena mjukare när bilen står stilla för att filtrera bort vibrationer och styvnar sedan då man rullar iväg. Ljudnivån i kupén med mina 19" är bra upp til ca 120-130 km/h sedan blir det brötigt. Kanske något mer högljud än BMW:n där. I lägre farter är bilen väldigt tyst.

Växellådan gör inget väsen av sig. Man tänker inte på den över huvud taget vilket borde vara ett gott tecken. Styrningen känns lite artificiell jämfört med min BMW men den går att leva med. En skön långfärdsbil men ingen kurvkramare. Fjädringen är hårdare satt än jag förväntade mig vilket är bra tycker jag. Inget svampigt jänkegung. Min förra BMW hade luftfjädring på bakaxeln och adaptiva dämpare runt om. BMW utvecklade dessa för Rolls Royce och ärvde sedan ner dem till femserien via sjuserien. Här ligger Volvon i lä och kanske skulle jag ha valt till luftfjädringen.

Inscription-stolarna med minne är sköna. Kanske lite hårda men fungerar bra vid längre turer. Mycket positivt att man kan sänka stolarna ordentligt. Både jag och min fru har alla stolar på alla bilar i det lägsta läget och då är vi inte speciellt långa. Plus för lårstöden. Älskar nappaskinnet och valnöten. Benutrymmet i baksätet är riktigt bra. Barnen gillar de integrerade bälteskuddarna. Bagageutrymmet räcker gott för mig. Det är något djupare och smalare än på BMW:n. Saknar dock den öppningsbara bakrutan som jag hade tidigare. Väldigt användbar då man packade bilen helt full.

Bowers & Wilkins låter fantastiskt och är det tillvalet jag är mest nöjd med att jag lade till. Jag är personen som vid ett tillfälle hade abonnemang på såväl Spotify som Deezer och Tidal samt testade Apple Music när det var gratis. Då förstår ni. Tycker fortfarande att Deezers gränssnitt för telefonen är helt överlägset Spotify så jag kör bägge.

Pilot Assist 2 fungerar utmärkt på motorvägen i pendlingstrafiken. Cross traffic alert fungerar väldigt bra liksom backkameran och 360-kameran. Skulle inte vilja vara utan dem. De adaptiva LED-ljusen är ett skådespel i mörkret. Fungerar bra tycker jag.

Så vad är jag då inte så nöjd med? Internetuppkopplingen via bilens modem är inte stabil. Spotify-appen fungerar jättebra ibland men buffrar och hänger sig andra dagar. Ibland kraschar hela Sensus-systemet och startar om två gånger på grund av detta. Spelar jag radio är det ibland omöjligt att få den att gå över till Spotify. Jag skulle vilja se en uppdatering som löser det här snarast.

Minus för att ratten inte har elinställning och följer med stolsminnet. Ratten är lagom stor men kunde vara lite tjockare. Min fru klagar på skarven i ratten men jag bryr mig inte så mycket. Jag håller med de som säger att ratten inte matchar den övriga inredningen. Tanken på 60 liter är för liten. Hål i huvudet att baksätet delas 60/40 och inte 40/20/40. Hur tänkte Volvo här?

Varför stänger musiken av sig när man stänger av motorn och öppnar förardörren? På många andra bilar stänger musiken av sig först när man låser bilen.
Efter ett par veckor i stadstrafik (D4 Business Advanced) börjar man vänja sig. På det stora hela en riktigt trevlig bil. Kört v70 D4 med sportchassi innan. V90an inte alls lika sportig och rör först på sig när 3:ans växel går i, dock inget som stör mig. V90:an är låg, något man märker när man kliver i och ur den på köpcentrumsparkeringarna. När man skall dra hem är den lätt att hitta för den är riktigt lång så arslet sticker ut 20cm utanför alla andra i raden. Den är dock inte lika knixig att fickparkera som jag trodde den skulle vara (har bara sensorer bakåt) och måste bara få koll på främre hörnen. Baksätet enormt, och frågar du mig hade de gärna kunna flytta några liter till bagageutrymmet, men det räcker för oss med två barn.

Vill dock ventilera två saker som jag irriterar mig på.

Det största är parkeringsbromsen. Jag kan ha nåt fel med min men den nyper till direkt ifall man inte är blixtsnabb på gaspedalen. Exempelvis när du skall backa ut ur en P-ruta. Du startar bilen och lägger i backen. Om du har automatbromsen aktiverad (vilken jag gillar) så slår P-bromsen på när du lägger i backväxeln. Då skall du trycka bort P-bromsen med bromspedalen nertryckt. So far so good. Problemet är att du har en bråkdel av en sekund på dig att flytta foten till gaspedalen annars nyper P-bromsen till igen. Detta sker oavsett hur länge du trycker på knappen eller bromspedalen. Resultatet är att du ofta är sen och verkar sitta och "jucka" med bilen i P-rutan och när du lyckas få rull på bilen så blir det ofta en jäkla fart eftersom du stressat till gaspedalen. Vår v70 hade aldrig problem med detta. Nån som känner igen sig i detta?

Senil regnsensor är det andra problemet..... och märks bara när man kör sakta (10-30km/h) i lätt regn. Då verkar den glömma bort att svepa och när den väl gör det så kör den ett dubbelsvep som plåster på såren. Nån mer som upplevt detta?
Glömde en grej om utrustningspaketet.... vi beställde vår V90 så pass tidigt i somras att ingen verkade riktigt veta hur delarna i utrustningspaketet fungerade. Vår är en förmånsbil så fick i princip ta det som erbjöds. Business Advanced-paketet är helt OK men vi har inte utökade navigationspaketet...... fick förklarat nåt om att vi har gratiskartor i några år och tyckte det lät OK. Detta verkar bygga på Nokias HERE karttjänst men kräver internetdelning från mobilen. Så långt normalt. Du kan mata in adresser som visas på kartan och du kan se din egen position.... men nån vägvisning får du minsann inte. Helt sjukt, och rent av trafikfarligt då du själv får klura ut när du skall svänga....
niggo skrev:Glömde en grej om utrustningspaketet.... vi beställde vår V90 så pass tidigt i somras att ingen verkade riktigt veta hur delarna i utrustningspaketet fungerade. Vår är en förmånsbil så fick i princip ta det som erbjöds. Business Advanced-paketet är helt OK men vi har inte utökade navigationspaketet...... fick förklarat nåt om att vi har gratiskartor i några år och tyckte det lät OK. Detta verkar bygga på Nokias HERE karttjänst men kräver internetdelning från mobilen. Så långt normalt. Du kan mata in adresser som visas på kartan och du kan se din egen position.... men nån vägvisning får du minsann inte. Helt sjukt, och rent av trafikfarligt då du själv får klura ut när du skall svänga....
Skumt, men som du skriver det kanske var i ett tidigt skede. Som det ser ut nu så heter det bara navigation (i både TekPack-Bus-Adv och i TekPack-Bus-Pro)... Man får hoppas att det inte behövs något ytterligare tillägg..
Att dom ens har bara kartor, det verkar ju hål i huvudet, har du kollat ifall du kan uppdatera till fullvärdig navigation?
Vilken bra tråd! Tack till er som delar era erfarenheter. Klart värdefullt för oss som ska beställa nu.
Det ni har är internetkartor, det är typ samma som till de äldre modellerna som min V60.
Jag kan använda den för att visa mig till en adress med ett sträck på kartan, men inga övriga instruktioner eller tidsangivelser finns. Fungerar, men kräver att man verkligen tittar på kartan, har testat och kommit fel i en avfartssituation.
Lite av en gimmick kan jag tycka som inte använder den utan kör med mobilen istället som nav för att få instruktioner.
Det handlar väl om att locka oss att uppgradera till ett fullvärdigt system.
Fruktansvärt nöjd med min V90 T5. Riktigt avslappnande att köra. Går mjukt och tyst, men kan sticka iväg rejält när man vill. Inredningen är en riktig showstopper. Valde det "riktiga" GPS-systemet, fungerar klockrent.

Man åker i den med värdighet och stil, mycket lyckad bil. Aldrig kört Volvo tidigare, snarare sagt "aldrig Volvo".

Kan vilken verkstad som helst byta tändningsl[…]

Vad är det för del på sista bilden[…]

https://www2.bilia.se/biltillbehor/teknik-och-bild[…]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]