Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vivaldi
Tänker köpa en v90, fälgar och däck är svindyrt via Volvo ÅF så brukar jag köpa på blocket.

Tidigare när jag haft tex en v60 så har jag alltid köpt däck och fälg som varit avsedd för v60 och det har alltid funkat bra.
Men har även hört att andra modeller hört ihop, så tex att allt som passar V70 även passar v60 tex, utbudet blir ju så sätt mkt större.

Det här med att lirka med spacers och allt vad det heter är inget för mig.

Så, det jag undrar är vad exakt jag behöver titta efter för att hitta uppsättningar som passar på v90.
Allt som är original och till v90 / s90serien funkar antar jag? (Oavsett vilken modell, utrustning och motor).

Är det likadant med xc90, dvs allt avsett för det passar min v90?
Fler modeller?

Ser tex denna annons som är original till V40 eller v60 tror jag.
Det står i annonsen att de passar till v90, men stämmer det?
av ztaffans
Vad är det fälgar du tänker på? Sommar eller vinter?
Har fyra, fälgar aldrig använda och ej ens monterade på bil till nya XC90 som jag tänkt sälja. Självklart är det Volvo originalfälgar.
Dessa passar fint på nya s/v90.
Användarvisningsbild
av sura56
ztaffans skrev:Vad är det fälgar du tänker på? Sommar eller vinter?
Har fyra, fälgar aldrig använda och ej ens monterade på bil till nya XC90 som jag tänkt sälja. Självklart är det Volvo originalfälgar.
Hur stora är dom och vad har dom för ET
Användarvisningsbild
av sura56
ztaffans skrev:Det är 19x8 tum och ET 42,5 så det blir ytterst lite spårviddsförändring eftersom det är 47,5 på s/v90 om jag inte minns fel.
Länk till fälgar på Bilias webshop: http://webshop.bilia.se/tillbehor-volvo ... alsearch=1
Ja, det bör väl passa.
V90 har på 19" 19X8,5" och ET 47
Ska kolla lite mer efter andra vinterhjul
av vivaldi
ztaffans skrev:Vad är det fälgar du tänker på? Sommar eller vinter?
Jag är väl egentligen intresserad av däck och fälgar till både vinter och sommar.
Har inte bestämt mig än vad jag köper för modell av v90 så jag vet inte vad som ingår.
Men dina ligger ute på blocket va?
Hur kommer det sig att du har lösa fälgar över?
Vilka mått på däck behöver man köpa för att de ska passa? Så kan man kolla priserna på däck på nätet och få ett totalpris tänker jag.
Andrahandsvärde på däck och fälgar är så sjukt lågt, så det bästa är väl ofta att köpa både däck och fälg i ett paket.
av ztaffans
Verkar som att 255/40 eller 225/45 är de dimensioneerna man får gå på med 19 tums fälgar till S/V90. Den sistnämnda är nog att föredra i vinterföre.
De fälgar jag nämde tidigare i tråden som är till nya XC90 passar fint till V90.
Nu har jag mina nya 19" fälgar till salu här på forumets köp och sälj.
Passar som sagt utmärkt på nya XC90, V90 och S90.
av vivaldi
Undrar fortf om de däck fälg jag länkade till i tråden passar? Dvs blocket-länken.

Hur vet man?
Är det originaldokument till andra specifika modeller som även passar v90? Vilka isf.
Läste en annons om däck som passade v90 men även V70 från 08 och Framåt, innebär det att man kan köpa alla uppsättningar som är original till V70 och ha på v90? Isf ökar ju utbudet enormt.
av ztaffans
Du måste väl ha fälgar som är förberedda för TPMS däcktryckskontroll. Det är ett litet urtag på insidan fälgen där TPMS sitter.
Dessutom blir det spårviddsförändring åt det felaktiga hållet (smalare spårvidd) om du väljer fälgar från V70 även om skillnaden inte är särskilt stor.
Virvelspjäll

Du behöver nollställa/göra adaption[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du kl[…]

Ökad komfort med 17”

Tänk på att 245/55 skiljer ca 7% fr&ari[…]

Skumt fel b230ft

Körde den till en verkstad som brukar jobba m[…]