- fre 01 maj 2015, 13:13
#970262
En bilaffär är i princip alltid helt värdelös och kostsam ur ett ekonomiskt perspektiv. För bilar i 6-700 kkr spannet är den ofta ännu sämre än för de som ligger runt 3-400 kkr.
Jämför man med X5, Touareg, ML och Q7 ser det ut som att bilar som är omkring 3 år och knappa 10000mil ligger ute på blocket för omkring 300 kkr hos handlare, vilket borde ge ett inbytespris på ca 20-30 kkr mindre, nästan oavsett utrustning. De flesta borde ha kostat omkring 6-700 kkr nya, några lite mer och några lite mindre. Det ger en värdeminskning på modiga 300-400 kkr på tre år.
Jag kan alltså köpa TVÅ XC70 Classic och kasta bort, elda upp eller dränka den ena efter tre år!!! :-O)
Likt förbenat är man sugen på att beställa en. Känner sig obegåvad och lurad
.
Hur resonerar ni andra? Blundar ni för den här käftsmällen eller finns det en kalkyl? Hur gör man för att minimera förlusten? Utrustningen ser inte ut att påverka priset dramatiskt, kanske är mer utrustad mer lättsåld eller är det precis tvärtom? Vem vill tex betala för en krånglande luftfjädring? Tänker så själv, varför dra på sig ett högriskprojekt för 350 kkr när man kan köpa ett nytt, fräschare för nästan samma månadskostnad och ffa helt utan stor risk.
Jämför man med X5, Touareg, ML och Q7 ser det ut som att bilar som är omkring 3 år och knappa 10000mil ligger ute på blocket för omkring 300 kkr hos handlare, vilket borde ge ett inbytespris på ca 20-30 kkr mindre, nästan oavsett utrustning. De flesta borde ha kostat omkring 6-700 kkr nya, några lite mer och några lite mindre. Det ger en värdeminskning på modiga 300-400 kkr på tre år.
Jag kan alltså köpa TVÅ XC70 Classic och kasta bort, elda upp eller dränka den ena efter tre år!!! :-O)
Likt förbenat är man sugen på att beställa en. Känner sig obegåvad och lurad

Hur resonerar ni andra? Blundar ni för den här käftsmällen eller finns det en kalkyl? Hur gör man för att minimera förlusten? Utrustningen ser inte ut att påverka priset dramatiskt, kanske är mer utrustad mer lättsåld eller är det precis tvärtom? Vem vill tex betala för en krånglande luftfjädring? Tänker så själv, varför dra på sig ett högriskprojekt för 350 kkr när man kan köpa ett nytt, fräschare för nästan samma månadskostnad och ffa helt utan stor risk.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936